aankoop tips V70R van na 2003

 
 
 
 
 
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 15:19  ·  #31
Quote door Steve

Quote

Stel dat ik een V70R van dichtbij zie (dat ik met mijn neus boven een draaiend blok hang of er een proefrit in maak), zijn er dan makkelijk symptomen te herkennen?


Shims? Nee

Symptomen? Wat voor symptomen?


Ik bedoel, stel dat iemand mij een V70R probeert te verkopen waarvan de cylinderbussen al gescheurd zijn, is dat dan makkelijk te detecteren?

Ik heb lang, lang geleden een Honda CB750KZ gehad en je moest de kleppen stellen met ronde klepstelplaatjes. Die werden shims genoemd.

Klepstelplaatjes (shims)
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 15:24  ·  #32
Quote door OttoV


Versnellingsbak: neem een handbak of ga voor de automaat (TF80-SC, zesbak) vanaf modeljaar 2006 (wel moeilijk te vinden in NL).


Er staan op dit moment her en der 4 R-en te koop uit 2006 of eind 2005. Aan het interieur te zien zijn ze allemaal MY '06 en dus mogelijk met de TF80SC. Bij één er van is dat zeker zo. Kan ik ergens in de auto te zien of hij voorzien is van een TF80SC?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 16:56  ·  #33
tf80sc heeft 6 versnellingen - aw55sn heeft er 5.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 20:01  ·  #34
Als een cilinder gescheurd is verbruikt de auto koelvloeistof. Hoeveelheid kan ik je niet zeggen maar met een lange proefrit zou je het wel moeten merken.

Tim Williams zit in Engeland maar er zijn heus in Nederland wel mensen die het ook moeten kunnen. Het is voornamelijk een koppakking wissel waarbij metalen plaatjes in de 13mm diepe en 0,8mm brede sleufjes tussen de cilinders in geplaatst worden.

Inderdaad is een my2006 met Geartronic beter dan een ouder exemplaar omdat bij de oudere in de eerste versnellingen het koppel van de motor geknepen is omdat de bak het koppel niet kan hebben.

Er zijn momenteel wel wat excemplaren te vinden in NL.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 22:52  ·  #35
Quote door JJM

tf80sc heeft 6 versnellingen - aw55sn heeft er 5.


Dat weet ik wel, maar ik heb 1 keer in mijn leven een kwartiertje in een V70R gereden (met de 5-traps automaat) en ik weet niet of ik het verschil kan zien/voelen. :-)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 22:57  ·  #36
Als je op de snelweg rijdt, zet je de pook even naar links: dan verschijnt er of een 5 of een 6. Voila!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 30.04.2018 - 23:21  ·  #37
Het verschil?

Iets in de trant van het verschil tussen een : “Mwah leuk” en een “Wauw” gevoel.

Dat was mijn ervaring tussen het rijden met een 2003 V70R en m’n uiteindelijke my2006 V70R GT
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 56
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 01.05.2018 - 00:28  ·  #38
Quote door JJM

Als je op de snelweg rijdt, zet je de pook even naar links: dan verschijnt er of een 5 of een 6. Voila!


Check! :-)
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 01.05.2018 - 14:47  ·  #39
Als je een GT wilt neem dan idd de 6-bak. Wel op zoek gaan naar een auto van 2006. 2005 MY2006 krijgt gegarandeerd problemen. Er is een update van Volvo op de 6-bakken (ander kleppenhuis) ivm met dit probleem. Dit is te herleiden tot het serienummer van de bak. Als de bak al voorzien is van deze update is het ook goed. De klachten manifesteren zich door een bonk in het schakelen. Ik heb diverse TF80sc bakken gehad, een had de problemen en de anderen niet. Op mijn XC90 van 2008 totaal geen problemen na 230 dkm terwijl mijn V70D5 uit begin 2006 allemaal problemen gaf.

Van mijn 2007 V70R is de onderhoudslijst inmiddels uitgebreid met twee wiellagers achter... Het is al met al bijna een nieuwe R... ;-)

Zie onderstaande link:

http://forums.swedespeed.com/s…umber-Info
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: aankoop tips V70R van na 2003

 · 
Posted: 02.05.2018 - 17:35  ·  #40
Quote door Brambo67

Als je een GT wilt neem dan idd de 6-bak. Wel op zoek gaan naar een auto van 2006. 2005 MY2006 krijgt gegarandeerd problemen. Er is een update van Volvo op de 6-bakken (ander kleppenhuis) ivm met dit probleem. Dit is te herleiden tot het serienummer van de bak. Als de bak al voorzien is van deze update is het ook goed. De klachten manifesteren zich door een bonk in het schakelen. Ik heb diverse TF80sc bakken gehad, een had de problemen en de anderen niet. Op mijn XC90 van 2008 totaal geen problemen na 230 dkm terwijl mijn V70D5 uit begin 2006 allemaal problemen gaf.

Van mijn 2007 V70R is de onderhoudslijst inmiddels uitgebreid met twee wiellagers achter... Het is al met al bijna een nieuwe R... ;-)

Zie onderstaande link:

http://forums.swedespeed.com/s…umber-Info


Kleine nuance: mijn MY06 R van september 2005 heeft een 'probleem-TF80SC' (bakcode 05H***etc.), maar doet 't na 188k km als een nieuwe, ook de bekende overgang van 2 naar 3 onmerkbaar en geen harde 'klonk' bij stoppen. Het enige wat ik in de onderhoudshistorie tegenkom is een bakflush bij een Zwitserse dealer bij 100k km, dus mogelijk dat er destijds al eerder een ander kleppenblok op is gezet, maar dat weet ik niet.

De bak schakelt er niet minder om, ook na stevige motortuning en af en toe flink doorrijden. Heb 'm zelf bij 176k km overigens ook laten flushen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0