Aankoop V70 2011

 
 
 
 
 
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 12.03.2020 - 13:14  ·  #16
Nog een vraag:
Er zit geen sensus navigatie op de wagen die ik op het oog heb. Is dit nog in te bouwen achteraf of is dat te omslachtig? Of alternatieven?
Momenteel heb ik een externe garmin met achteruitrijcamera in mijn V40 en dat werkt wel aangenaam. Maar zo ingebouwd is toch altijd fijner.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 27.05.2020 - 15:22  ·  #17
Zo, door het hele corona-gebeuren is de aankoop wat achteruit geschoven, en ondertussen is de V70 die ik op het oog had al verkocht.
Ondertussen heb ik natuurlijk niet stil gezeten en ik heb nog wat meer opzoekingswerk gedaan.
Zo heb ik gevonden dat de laatste versie van de D2 motor eigenlijk een 2l is? Ik ging er eerst van uit dat het allemaal 1.6'en waren.

Bedoelden jullie dat deze D2 beter is dan de originele D2/Drivee? Het is toch alleszins al een iets grotere motor voor het gevraagde vermogen. Mij lijkt dat beter, maar ik ken te weinig van autotechniek om daar uitsluitsel over te geven.

Voor het overige nog contact gehad met de support dienst van Volvo Selekt. Die zei dat ik dezelfde betrouwbaarheid mocht verwachten bij alle Volvo modellen. Ok, tot zo ver hun input. Anderzijds, had ik ook niet echt verwacht dat ze gingen zeggen: die 1.6 eerste generatie, daar moet je hard van weglopen! Maar een richting die ik uit moet gaan qua motorisatie zou wel fijn zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 28.05.2020 - 11:38  ·  #18
Volvo heeft een puinhoop gemaakt van hun type-aanduidingen. De eerste letter is brandstofsoort (T = benzine, D = diesel, beiden met turbo), de tweede letter geeft een indruk van het vermogen, maar voor de rest zegt het niets, je moet het modeljaar ook weten.
Er zijn drie motoren die door Volvo als "D2" zijn verkocht, een 109 pk 1.6-16V dieselmotor van PSA waar je ver van moet blijven, een 115 pk 1.6-8V dieselmotor van PSA die een stuk beter is en er is tenslotte een 120 pk 2 liter Volvo viercilinder dieselmotor als D2 verkocht, die voor zover ik weet nooit in de V70 is geleverd (wel in de V40). (Edit: Toch wel in de V70 geleverd in het laatste productiejaar)
Ook met D3 weet je het niet, dan kun je een 163 pk Volvo vijfcilinder of een 150 pk Volvo viercilinder onder de kap hebben.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 10:09  ·  #19
Quote door brinkie

Volvo heeft een puinhoop gemaakt van hun type-aanduidingen. De eerste letter is brandstofsoort (T = benzine, D = diesel, beiden met turbo), de tweede letter geeft een indruk van het vermogen, maar voor de rest zegt het niets, je moet het modeljaar ook weten.
Er zijn drie motoren die door Volvo als "D2" zijn verkocht, een 109 pk 1.6-16V dieselmotor van PSA waar je ver van moet blijven, een 115 pk 1.6-8V dieselmotor van PSA die een stuk beter is en er is tenslotte een 120 pk 2 liter Volvo viercilinder dieselmotor als D2 verkocht, die voor zover ik weet nooit in de V70 is geleverd (wel in de V40). (Edit: Toch wel in de V70 geleverd in het laatste productiejaar)
Ook met D3 weet je het niet, dan kun je een 163 pk Volvo vijfcilinder of een 150 pk Volvo viercilinder onder de kap hebben.


Bedankt voor de reply Brinkie!
Ik had al gelezen dat er een motor was waar ik ver van moest wegblijven. Dit maakt dat duidelijk.
Het zou fijn zijn als er ergens een overzichtspost was met een tabel met alle volvo-motoren en daarbij een beoordeling naar betrouwbaarheid en eventueel ook plezier om mee te rijden. Ik weet wel dat dat relatief is maar het geeft toch een indicatie. Bestaat er al zo'n topic of kan ik hier mee starten? :-)

Voor de rest: is de betere PSA motor even goed of minder goed of beter dan de D2? Ik neem aan dat er wel een verschil zal zijn tussen een 1.6l en 2.0l motor alhoewel zich dat niet echt uit in pk's zo lijkt het.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 10:18  ·  #20
De 1.6 en 2.0 zijn naar mijn weten alle drie PSA motoren. De 2.0 is gevoelig voor de koppakking. Ik lees veel verhalen dat 200k km een moment is dat de pakking zich meld.

De 8 klepper 1.6 weet ik niet goed.
Mike's V50
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dwingeloo
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 11:16  ·  #21
Misschien dat Wiki een uitkomst biedt. Hierop staat uitgelegd welke motoren er zijn in welke generatie. Of het allemaal klopt weet ik niet, maar ga daar voor het gemak wel van uit. Type motoren Volvo
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 11:21  ·  #22
De 1.6t en 2.0t daarentegen weer motoren van Ford, beide fijne en betrouwbare blokken.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 12:10  ·  #23
Quote door martijn-a

De 1.6 en 2.0 zijn naar mijn weten alle drie PSA motoren. De 2.0 is gevoelig voor de koppakking. Ik lees veel verhalen dat 200k km een moment is dat de pakking zich meld.

De 8 klepper 1.6 weet ik niet goed.


Maar welke 2.0 bedoel je dan? 4 of 5 cilinder?
De 4 toch?
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 12:49  ·  #24
Quote door bartv70

Quote door martijn-a

De 1.6 en 2.0 zijn naar mijn weten alle drie PSA motoren. De 2.0 is gevoelig voor de koppakking. Ik lees veel verhalen dat 200k km een moment is dat de pakking zich meld.

De 8 klepper 1.6 weet ik niet goed.


Maar welke 2.0 bedoel je dan? 4 of 5 cilinder?
De 4 toch?


Volgens Wiki zijn ze beiden 4 cilinder in de V70 NN.
Ik vraag me dan weer af of hij de 2.0D bedoelde of de D2.
2.0D is voor het eerste model V70NN
D2 is voor het laatste model V70NN
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4317
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 16:54  ·  #25
Het beste kan je gewoon even bovenhalen welke Volvo motorcode erin zit, dan weet je zeker welk blok het is. Bijv de mijne is D5244T5. Hoe en waar je dat met zekerheid kan opzoeken weet ik niet, maar hiermee ben je wel van die D2 D3 etc ellende af. Stom systeem...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 29.05.2020 - 17:09  ·  #26
Even de motorkap open of via vin.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 01.06.2020 - 22:19  ·  #27
Als het motortype minder een rol zou spelen, wat zouden jullie dan aanraden? Puur lettende op ‘motor met het minst gekende problemen’
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 02.06.2020 - 05:46  ·  #28
D3 5 cil. = hufterproof

Dit type motor zit overigens ook in de V60/XC70
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 02.06.2020 - 19:30  ·  #29
Bij veel auto onderdelen sites kun je het kenteken invoeren en komt de motorcode in beeld. Dan weet je wat meer.
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 04.06.2020 - 10:02  ·  #30
Ik zit ook te kijken naar de 1.6 D2 8 Klepper, in dit geval een uit 2013 met 2.5 ton Handbal
Resumerend moet ik er dan rekening mee houden dar roetfilter en egrkoeler er toch wel aan zitten te komen? Wat zijn de kosten hiervan?
Verklaard misschien ook de lage prijs, ze zijn nu te koop voor tussen de 5500-7000€ wat natuurlijk niet heel veel geld is. Een vergelijkbare D3 is al gauw 3000€ duurder.
Dus wat is wijsheid?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0