Beste forumleden,
Zoals sommige wellicht al in mijn voorstel-topic hebben gelezen ben ik sinds kort op zoek naar een leuke V70. Ik ga deze auto delen met mijn neef, hij rijd 2x doordeweeks en ik mag 'm dan in het weekend gebruiken. Er gaan dus niet veel km's gemaakt worden, ik gok hooguit 7000-10000 km per jaar.
Echter (zoals de titel misschien al aangeeft) willen wij 't budget beperkt houden. Max. 3000, het liefst zelfs 2000 zodat er wat overblijft voor het aanwezige onderhoud. Gelukkig heb ik zelf al veel geleerd van het sleutelen aan mijn Volvo 360 en andere auto's binnen de familie dus het meeste kan ik zelf. Alleen voor de grote klussen zoals distributie zou ik d'r wegbrengen. Airco is ook geen must, het wordt een praktische hobby auto om zelf aan te sleutelen.
Gezien de kilometers wordt het een benzine vijfcilinder. Zelf vind ik ongeblazen het mooist, wat er niet op zit kan niet kapot Aangezien betrouwbaarheid bij mij op nummer 1 staat wou ik eerst de 2.4 vermijden vanwege de ETM, echter heb ik ondertussen gelezen van verschillende eigenaren hier op 't forum dat die ETM geen probleem hoeft te zijn (iets met witte en gele stickers, ik ben er van op de hoogte!) en dat ik daar geen angst voor hoef te hebben.
Ons oog is nu gevallen op een model uit januari 2000. De looks van de classic, maar ik heb gelezen dat het onderhuids al een V70N is, met alle gevolgen van dien. Deze heeft al ruim 420.000 km gelopen, echter (voor wat ik begrepen heb) is de onderhoudshistorie maar deels aanwezig en de prijs relatief laag, onder de 1500 euro. Normaal gezien zou ik dan al snel weglopen, maar we gaan toch dit weekend langs om te kijken.
Daarnaast heb ik nog 2 vragen waar ik graag wat meer over hoor:
1) Hoe betrouwbaar is een gasklephuis van een 2.4 met gele sticker? Ik heb gehoord dat gereviseerde varianten even snel sleten, maar bij 420.000 km zou er ondertussen wel een goeie in zitten lijkt mij;
2) Onderhoudshistorie is natuurlijk kritisch, echter heb ik een redelijk uitgebreide kennis over auto's, de motoren, hoe ze moeten rijden etc. Als de auto nou toch goed rijd, goed oogt, de motor geen kuren vertoond en ook door mijn technische keuring heen komt: valt dit dan te overzien? Bij een technische keuring kijk ik zelf naar de slijtage delen, ik de gezondheid van het blok en controleer ik op roest of andere opmerkelijkheden;
Excuus voor het lange verhaal, ik heb nog meer vragen maar ik hoor eerst heel graag jullie mening hierover! Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar als iemand nog aanvullende tips of info heeft hoor ik het graag
Zoals sommige wellicht al in mijn voorstel-topic hebben gelezen ben ik sinds kort op zoek naar een leuke V70. Ik ga deze auto delen met mijn neef, hij rijd 2x doordeweeks en ik mag 'm dan in het weekend gebruiken. Er gaan dus niet veel km's gemaakt worden, ik gok hooguit 7000-10000 km per jaar.
Echter (zoals de titel misschien al aangeeft) willen wij 't budget beperkt houden. Max. 3000, het liefst zelfs 2000 zodat er wat overblijft voor het aanwezige onderhoud. Gelukkig heb ik zelf al veel geleerd van het sleutelen aan mijn Volvo 360 en andere auto's binnen de familie dus het meeste kan ik zelf. Alleen voor de grote klussen zoals distributie zou ik d'r wegbrengen. Airco is ook geen must, het wordt een praktische hobby auto om zelf aan te sleutelen.
Gezien de kilometers wordt het een benzine vijfcilinder. Zelf vind ik ongeblazen het mooist, wat er niet op zit kan niet kapot Aangezien betrouwbaarheid bij mij op nummer 1 staat wou ik eerst de 2.4 vermijden vanwege de ETM, echter heb ik ondertussen gelezen van verschillende eigenaren hier op 't forum dat die ETM geen probleem hoeft te zijn (iets met witte en gele stickers, ik ben er van op de hoogte!) en dat ik daar geen angst voor hoef te hebben.
Ons oog is nu gevallen op een model uit januari 2000. De looks van de classic, maar ik heb gelezen dat het onderhuids al een V70N is, met alle gevolgen van dien. Deze heeft al ruim 420.000 km gelopen, echter (voor wat ik begrepen heb) is de onderhoudshistorie maar deels aanwezig en de prijs relatief laag, onder de 1500 euro. Normaal gezien zou ik dan al snel weglopen, maar we gaan toch dit weekend langs om te kijken.
Daarnaast heb ik nog 2 vragen waar ik graag wat meer over hoor:
1) Hoe betrouwbaar is een gasklephuis van een 2.4 met gele sticker? Ik heb gehoord dat gereviseerde varianten even snel sleten, maar bij 420.000 km zou er ondertussen wel een goeie in zitten lijkt mij;
2) Onderhoudshistorie is natuurlijk kritisch, echter heb ik een redelijk uitgebreide kennis over auto's, de motoren, hoe ze moeten rijden etc. Als de auto nou toch goed rijd, goed oogt, de motor geen kuren vertoond en ook door mijn technische keuring heen komt: valt dit dan te overzien? Bij een technische keuring kijk ik zelf naar de slijtage delen, ik de gezondheid van het blok en controleer ik op roest of andere opmerkelijkheden;
Excuus voor het lange verhaal, ik heb nog meer vragen maar ik hoor eerst heel graag jullie mening hierover! Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar als iemand nog aanvullende tips of info heeft hoor ik het graag