Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 07.12.2017 - 16:39  ·  #1
Ik ben afgelopen maandag al wezen rijden met een S80 2.4 automaat 170 pk en 320.000 km.
Deze auto beviel mij uitstekend en reed in eerste instantie als een zonnetje. Recent veel preventief aan vervangen en met nieuwe distributie, remmerij en nieuwe banden van een gerenommeerd merk.
Toen ik de auto nog even testte op de autosnelweg, wat ook prima verliep, ging het op de afrit mis. Ik kwam in een kleine file terecht met stop & go. De motor begon daarop een erg bokkig (stoterig) gedrag te vertonen en er was nauwelijks meer normaal met de auto te rijden. Tijdens het kwartiertje terug rijden naar de verkoper bleef dit stoterige gedrag aanhouden. De automaat bij het wachten voor een stoplicht even in N gezet en toen liep de motor weer rustig. Later in D weer hetzelfde en tijdens accelereren een erg stoterige motor. Jammer, want deze auto beviel mij in eerste instantie wel. Zag er netjes en verzorgd uit, onderhoud up-to-date en de vorige eigenaar had zelfs het leer op de middenconsole laten vervangen. Dat laatste zegt toch wel iets over hoe een eigenaar met een auto is omgegaan, althans dat is mijn mening.
Maar heb de auto toch maar bij de verkoper achtergelaten want vertrouwde het niet. Het kan natuurlijk de ETM zijn die kuren vertoont, of zoals ik op dit forum las de solenoids van de VVT. Dat is voor een paar honderd nog wel op te lossen en de auto is het ook wel waard. Vraagprijs was immers maar € 1850,-. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het iets ernstigs is als bijv. een defekt aan de automaatbak wat enorm in de papieren kan gaan lopen!
Maar goed. Op de autoverkoopsites staan nog genoeg andere mooie S80. Mij valt ook op enkele mooie 2.9's en T6'en.
Aangezien het vermogen van de 2.4 170 pk in combi met automaat mij sowieso een beetje tegenviel, is zo'n 2.9 of T6 ook een aanrader? En hoe staat het met de betrouwbaarheid van deze motoren? Wat zijn sowieso de punten waarop je moet letten bij de aankoop van een S80 uit die bouwjaren? Roest lijkt mij geen probleem. Ik weet van de gevoelige ETM's. Is dat ook een probleem bij de 2.9 en de T6? De carterontluchting en de draagarmen zouden ook problemen kunnen geven las ik ?
Verder zag ik zojuist in de Autoweek dat er volgende week een "klokje-rond" keuring in zou staan van een Volvo S80 T6 met 6 ton op de klok! Nou, ik ben benieuwd!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 07.12.2017 - 17:51  ·  #2
Eerste generatie T6 met automaat is geen goede keuze. De automaat kan het vermogen niet aan....
En er is in kwalteit veel verschil tussen de bouwjaren, de eerste waren niet zo best, en nu ook al 17-18 jaar oud. Ik zou zeker voor de jongst mogelijke kiezen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 07.12.2017 - 22:09  ·  #3
Dat wist ik dus niet, dat er nog zo'n groot verschil is in kwaliteit tussen de bouwjaren. Ik dacht dat ze allemaal wel even goed waren. Ging er altijd wel vanuit van dat het een Volvo is dus goed. Misschien dus dan maar toch voor een post facelift gaan.
De S80 die ik maandag heb gereden maar laten schieten. Stond ook bij een handelaar in gebruikte auto's en die is geen Volvo specialist. Het geeft ook te denken dat zo'n mooi uitziende S80 voor zo weinig geld wordt aangeboden. Waarom heeft de vorige eigenaar deze piekfijn uitziende S80 ingeruild terwijl er zeer kort geleden nog voor zoveel geld is ingestoken aan (preventief) onderhoud. Dan moet er wel bijna iets mis zijn met de auto. In ieder geval is er dus iets gebeurd waardoor de eigenaar er niet meer veel geld wilde aan wilde spenderen. Het gekke is wel dat ik dus net zag dat de auto ondertussen wel verkocht is. Of doorgeschoven aan een andere handelaar zou natuurlijk ook kunnen. Misschien dan maar een duizend of wat meer investeren en dan een gegarandeerd goede S80 kopen bij een Volvo specialist.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3832
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 07.12.2017 - 23:21  ·  #4
De 140- en 170pk varianten zijn het meest betrouwbaar. Draagarmen zijn in mijn beleving niet 'vaak' een dingetje en kosten je de kop ook niet. Gasklephuis kun je pech mee hebben, maar het kan ook gewoon goed gaan. Veel gasklephuizen uit de probleemperiode zijn inmiddels ook wel vervangen.
Carterontluchting kan een dingetje zijn, als je het wilt laten vervangen door een garage is het redelijk kostbaar vanwege de tijd die het kost. Checken is vrij simpel; haal bij draaiende motor de olievuldop eraf en leg er een plastic handschoen of boterhamzakje op. Deze hoort iets aangezogen te worden. Dan is de carterontluchting 'vrij'. Als ie op/wegblaast is het foute boel.
Ik zou zeker voor een model vanaf modeljaar 2003 (dat is dus vanaf halverwege 2002) gaan. In kleur meegespoten stootstrips, facelift achterlichten en een zwart ipv grijs dashboard maken de auto net even wat hipper en de uitstraling wat luxer. Vaak zijn die modellen ook wat luxer qua opties, zeker 2004/2005 modellen.

Als je zeker wilt zijn van je zaak kun je bij de dealer een aankoopkeuring uit laten voeren voor 100 euro. Ze checken de auto op veel punten, lezen hem uit met Vida en kunnen je een goed beeld van de staat van de auto geven. Het kan je goede gevoel bevestigen of je juist behoeden voor een miskoop. Een aankoopkeuring is echt een aanrader als je het mij vraagt!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 07.12.2017 - 23:26  ·  #5
Ik weet dat er een aantal waren hier op t forum, die bezig waren om hun S80 netjes te maken, en het bleek een bodemloze put. Het ene probleem was nog niet opgelost of de volgende diende zich al aan. Misschien dat de moderators nog weten wie het waren.
Maar je moet zowiezo €1000 reserveren om achterstallig onderhoud in orde te maken als je een auto koopt in deze prijsklasse. Niemand doet zn auto weg omdat ie zo goed is en nog jaren mee kan.
Als je een auto koopt met net of net niet een ton op de teller werkt vaak wel het psychologische effect. Deze wordt dan vaak ingeruild terwijl deze nog helemaal prima is en men gewoon een nieuwe(re) wil.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 08.12.2017 - 14:58  ·  #6
Bedankt Doeke Dobma voor de tips met het boterhamzakje en de aankoopkeuring bij de Volvo dealer.
@Walterj, misschien dat de S80 waarin ik heb gereden ook eigendom is geweest van een forum lid hier?
€ 1000,- reserveren voor achterstallig onderhoud calculeer ik bij de aankoopprijs in.
Het zijn zeer degelijke auto's maar bij zo'n leeftijd en kilometerstand tref je natuurlijk altijd verbeterpunten en slijtage aan.
Ik ga in ieder geval verder met zoeken!
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 08.12.2017 - 15:50  ·  #7
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 08.12.2017 - 17:08  ·  #8
Zit net op de autoscout site te kijken naar een S80 benzine van 2002 en 2003. Het valt niet mee om wat knaps te vinden..... vanaf 3000 en eigenlijk pas 4000 begint het wat te lijken, maar dat vind ik een hoop geld voor deze leeftijd. Blijft toch een grote auto die vrij duur is in de running-costs, dus je zou dan een betere aanschafprijs verwachten. Succes met de zoektocht!
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 11.12.2017 - 13:51  ·  #9
ik heb bij aankoop getwijfeld tussen mijn S60 diesel '06 (101k km) en een S80 diesel '03 (153k km). Zelfde prijs.
De S80 leek me wat omwille van de ruimte (!), en veel meer opties (was een graphite exlclusive - zowat full option). Uiteindelijk heeft het verschil in km's me overhaald.
Ik wist niet dat de S80's storingsgevoeliger waren - het is toch dezelfde techniek als de andere P2's (S60, V70N, S80)
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 15.12.2017 - 20:17  ·  #10
Ik ga zeker nog meer proefrijden. Helaas de afgelopen week geen tijd gehad ivm. werk om verder te kijken.
Ach, wat betreft storingsgevoeligheid, Volvo is echt zo gek nog niet hoor. Ik heb de afgelopen week een paar sites bekeken waarop ex leasewagens worden aangeboden. Op dit sites valt tevens te zien welk onderhoud er is gepleegd aan de gebruikte wagens. Nou, als ik zie bij sommige merken wat er allemaal aan bijna nieuwe wagens stuk gaat, echt, dan komt Volvo wel erg goed uit de bus. Echte mankementen/zwakke punten zie je niet bij Volvo.
Deze week staat ook een artikel in de Autoweek over een zwaar misbruikte S80. Notabene de S80 T6 met de gevoelige automaat bak. Deze auto is gekeurd met bijna 6 ton op de klok. Ok, nu zo goed als bijna op. Maar volgens het artikel is alleen het hoognodige aan onderhoud gedaan aan deze auto. Nou, nog steeds de eerste automaatbak die nog nooit stuk is geweest en de motor is ook nog volledig origineel. En dat op LPG. Een gemiddelde automotor van een ander merk begeeft het gewoon bij 3 ton op LPG. Zag net nog een volledig gereviseerde Honda FRV met amper 3 ton op de klok voorbij komen en Honda is toch wel het toonbeeld qua betrouwbaarheid. Conclusie: deze S80 is 20 jaar oud en heeft het 6 ton volgehouden met amper tot geen onderhoud. Nou, wat mij betreft, petje af voor Volvo. Dit geeft toch wel aan dat het in de basis oersterke auto's zijn!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoop Volvo S80 bouwjaren '98 t/m '02'

 · 
Posted: 24.12.2017 - 17:46  ·  #11
Naar mijn idee is een S80 niet storingsgevoeliger dan iedere andere P2-Volvo.
Zwakke punten zijn hetzelfde als de andere p2 modellen. Mss dat de voorwielophanging nog wat gevoeliger is, want een S80 is over het algemeen wat zwaarder en zijn vaker met een 2.5T geleverd (of een T6), dus meer vermogen op de voorwielen.
Ik heb 3 jaar in een S80 2.5T gereden, ik ben geen grote problemen tegen gekomen. Heb wel de de draagarmen voor vervangen, 2x een stuurkogel/stuurstang, motorsteun/baksteun (boven en onder). En verder wat slijtagedelen (uitlaat, remmen etc.).
Enige echte storing die ik heb gehad, is dat mijn elektrische schuifdak het met (extreem) warm weer soms dienst weigerde, maarja, dat kan een S60/V70 ook hebben.
Ik ben uiteindelijk bewust voor een S80 gegaan, want die zitten vaak veel dikker in de opties, en qua gewicht scheelt het maar 1 belastingklasse (als het dat uberhaupt al scheelt..) t.o.v. een S60.
Maar, als je niet handig bent en alles door de garage laat doen, kan een S80 (en dus ook een S60 en V70!!) die slecht onderhoud heeft gehad een behoorlijk dure auto zijn!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0