Ik ben afgelopen maandag al wezen rijden met een S80 2.4 automaat 170 pk en 320.000 km.
Deze auto beviel mij uitstekend en reed in eerste instantie als een zonnetje. Recent veel preventief aan vervangen en met nieuwe distributie, remmerij en nieuwe banden van een gerenommeerd merk.
Toen ik de auto nog even testte op de autosnelweg, wat ook prima verliep, ging het op de afrit mis. Ik kwam in een kleine file terecht met stop & go. De motor begon daarop een erg bokkig (stoterig) gedrag te vertonen en er was nauwelijks meer normaal met de auto te rijden. Tijdens het kwartiertje terug rijden naar de verkoper bleef dit stoterige gedrag aanhouden. De automaat bij het wachten voor een stoplicht even in N gezet en toen liep de motor weer rustig. Later in D weer hetzelfde en tijdens accelereren een erg stoterige motor. Jammer, want deze auto beviel mij in eerste instantie wel. Zag er netjes en verzorgd uit, onderhoud up-to-date en de vorige eigenaar had zelfs het leer op de middenconsole laten vervangen. Dat laatste zegt toch wel iets over hoe een eigenaar met een auto is omgegaan, althans dat is mijn mening.
Maar heb de auto toch maar bij de verkoper achtergelaten want vertrouwde het niet. Het kan natuurlijk de ETM zijn die kuren vertoont, of zoals ik op dit forum las de solenoids van de VVT. Dat is voor een paar honderd nog wel op te lossen en de auto is het ook wel waard. Vraagprijs was immers maar € 1850,-. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het iets ernstigs is als bijv. een defekt aan de automaatbak wat enorm in de papieren kan gaan lopen!
Maar goed. Op de autoverkoopsites staan nog genoeg andere mooie S80. Mij valt ook op enkele mooie 2.9's en T6'en.
Aangezien het vermogen van de 2.4 170 pk in combi met automaat mij sowieso een beetje tegenviel, is zo'n 2.9 of T6 ook een aanrader? En hoe staat het met de betrouwbaarheid van deze motoren? Wat zijn sowieso de punten waarop je moet letten bij de aankoop van een S80 uit die bouwjaren? Roest lijkt mij geen probleem. Ik weet van de gevoelige ETM's. Is dat ook een probleem bij de 2.9 en de T6? De carterontluchting en de draagarmen zouden ook problemen kunnen geven las ik ?
Verder zag ik zojuist in de Autoweek dat er volgende week een "klokje-rond" keuring in zou staan van een Volvo S80 T6 met 6 ton op de klok! Nou, ik ben benieuwd!
Deze auto beviel mij uitstekend en reed in eerste instantie als een zonnetje. Recent veel preventief aan vervangen en met nieuwe distributie, remmerij en nieuwe banden van een gerenommeerd merk.
Toen ik de auto nog even testte op de autosnelweg, wat ook prima verliep, ging het op de afrit mis. Ik kwam in een kleine file terecht met stop & go. De motor begon daarop een erg bokkig (stoterig) gedrag te vertonen en er was nauwelijks meer normaal met de auto te rijden. Tijdens het kwartiertje terug rijden naar de verkoper bleef dit stoterige gedrag aanhouden. De automaat bij het wachten voor een stoplicht even in N gezet en toen liep de motor weer rustig. Later in D weer hetzelfde en tijdens accelereren een erg stoterige motor. Jammer, want deze auto beviel mij in eerste instantie wel. Zag er netjes en verzorgd uit, onderhoud up-to-date en de vorige eigenaar had zelfs het leer op de middenconsole laten vervangen. Dat laatste zegt toch wel iets over hoe een eigenaar met een auto is omgegaan, althans dat is mijn mening.
Maar heb de auto toch maar bij de verkoper achtergelaten want vertrouwde het niet. Het kan natuurlijk de ETM zijn die kuren vertoont, of zoals ik op dit forum las de solenoids van de VVT. Dat is voor een paar honderd nog wel op te lossen en de auto is het ook wel waard. Vraagprijs was immers maar € 1850,-. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het iets ernstigs is als bijv. een defekt aan de automaatbak wat enorm in de papieren kan gaan lopen!
Maar goed. Op de autoverkoopsites staan nog genoeg andere mooie S80. Mij valt ook op enkele mooie 2.9's en T6'en.
Aangezien het vermogen van de 2.4 170 pk in combi met automaat mij sowieso een beetje tegenviel, is zo'n 2.9 of T6 ook een aanrader? En hoe staat het met de betrouwbaarheid van deze motoren? Wat zijn sowieso de punten waarop je moet letten bij de aankoop van een S80 uit die bouwjaren? Roest lijkt mij geen probleem. Ik weet van de gevoelige ETM's. Is dat ook een probleem bij de 2.9 en de T6? De carterontluchting en de draagarmen zouden ook problemen kunnen geven las ik ?
Verder zag ik zojuist in de Autoweek dat er volgende week een "klokje-rond" keuring in zou staan van een Volvo S80 T6 met 6 ton op de klok! Nou, ik ben benieuwd!