Ikzelf rijdt een S60 2.4T en moet zeggen dat deze een heerlijk blok heeft, en daarmee zeker het overwegen waard kan zijn.
Het grooste voordeel is dat bij de 2.4T en de 2.5T het koppel al zeer laag vol in komt. Bij 1800 toeren is het max. koppel al aanwezig.
Schakelen bij iets meer dan 2000 toeren levert al een zeer vlotte auto op. Het heeft behoorlijk wat weg van rijden met een diesel, alleen kun je met de benzinevarianten natuurlijk veeeel verder door trekken.
De trekkracht blijft gewoon aanwezig tot je weer opschakelt.
Houd er naast bovenstaande adviezen ook rekening mee dat vermogen en koppel 2 totaal verschillende zaken zijn.
Koppel = trekkracht en gebruik je om op te trekken of om te versnellen.
Vermogen = kracht wat je nodig hebt om een bepaalde snelheid te kunnen behalen. Dit heeft meer te maken met de topsnelheid.
Hetgeen de auto vlot doet aanvoelen is koppel en niet zozeer vermogen.
BMW's bijvoorbeeld hadden voor het turbotijdperk vrij hoogtoerige motoren. D.w.z. het koppel kwam pas relatief laat inzetten (3500 toeren of hoger). Dit toerental zul je in de praktijk over het algemeen niet zo vaak gebruiken, dus kan een auto dan wat trager aanvoelen dan eenzelfde auto die hetzelfde koppel al bij 2000 toeren heeft. E.e.a. zal afhangen van hoe het koppel verloopt (piekerig of juist extreem vlak, of neemt het koppel bij een bepaald toerental ineens toe bijv.).
Kortom, overweeg zeker een 2.4T en 2.5T als je kijkt naar een T5. Probeer eens een proefritje te maken in de diverse types.
Succes in ieder geval met de aankoop! Die laatste rode T5 is trouwens wel een erg mooie auto om te zien.