Zojuist proef gereden in de volgende auto:
https://www.marktplaats.nl/a/a…ousPage=lr
Ik weet niet of het aan mij ligt, of aan de prijsklasse die ik bekijk, maar tot nu toe heeft elke auto op 1 na een behoorlijk onderhoud nodig op het oog. Er is slechts 1 auto geweest die geen stuurhuis problemen had, alle andere hadden het herkenbare zware / tegensturen op een rotonde.
Deze volvo V70 is erg goed gedocumenteerd, maar ook zo goed dat er makkelijk uit op te maken is wat er aan de beurt is. In 2014 is door de Volvo dealer een opmerking gemaakt over slecht wordende achter schokdempers (nivomat), slechtwordende demper en remmerij. Vervolgens zie je in de vervolg facturen dat er remblokken vervangen zijn, maar nooit iets over de uitlaat of schokdempers in de 6 jaar erna. Ook was de distrie toen voor het laast bij een km-stand van zo'n 160.000 vervangen. Banden zijn allemaal nagenoeg glad en ik vond de auto niet heel goed reageren op het remmen, ook wat trillingen in het stuur.
Parkeersensoren gaven een monotoon geluid, dus zit ook een storing in.
Al met al een behoorlijk lijstje om in te calculeren als je zonder keuring al kan zeggen dat je een nieuwe distrie en 4 nieuwe banden moet. Wel is de koppeling recent vervangen wat een aanzienlijke kostenpost is.
Maar dat stuurgedrag kan ik niet aan wennen, maar blijkbaar heel veel mensen wel..
Ik ga me is beraden of ik wel een V70N in deze prijsklasse moet willen hebben zonder nog een bak geld er achter aan te moeten smijten om fatsoenlijk te kunnen rijden. Wellicht zoek ik naar een speld in een hooiberg.