Nou, als het een familiebeslissing is moet je misschien gewoon met z'n allen gaan, dan kan iedereen z'n eigen oordeel vormen. Volvo loopt niet voorop als het gaat om multimedia, en 2014 vs 2007 is op dat vlak een enorm verschil. Ik vind persoonlijk de rust op het dashboard heel aangenaam, ik zit niet te wachten op een groot multimedia touchscreen... tenzij het Mercedes MBUX is, dat werkt echt mooi, of een Tesla, daar hoort het gewoon bij. Maar dat ligt buiten mijn budget, dus ik hoop dat mijn V70 nog heel wat jaartjes meegaat. Rijden is genieten.
Meer verbruik: ja - afhankelijk van rijstijl en gebruik - obv mijn ervaring moet je met deze auto echt wel op 7-7.5l per 100km rekenen (1:14).
De automaat moet je proberen. Het is een klassieke automaat met koppelomvormer. Als je Seat ook automaat is, is het waarschijnlijk zo'n DSG, dat is een veel moderner systeem (soms ook niet probleemloos) maar dat schakelt wel een stuk strakker (in zin van: met minder verliezen).
Rationeel / economisch is het niet logisch, maar daar gaat het bij auto's niet alleen om. Seat vs Volvo... Volvo is wel meer een premium merk, ik denk dat je dat in rijbeleving wel gaat merken. Ik was meteen om toen ik van mijn 2002 Mitsubishi Space Star in mijn 2007 V70n stapte, terwijl ik het van buiten eerst een gezapige politieauto vond, en ben hem daarna alleen nog maar meer gaan waarderen. Daarna is er dan ook weer een opvolger V70 gekomen, terwijl ik ook wel echt verder heb gekeken (ook hier op het forum beschreven).
Ik vind het wel een van de mooiste modellen velgen, ik heb zelf ook een V70 bekeken met die velgen erop, en ben daar nogsteeds weg van.
Toch even een kritische noot:
Full option is leugenarij, want ik zie
- geen schuifdak (voor de een een must, voor de ander een onding - maar het is een optie die er niet op zit),
- geen dicht stuk in de grill dus geen radar, dus geen adaptieve cruise control (die zelf afstand houdt op je voorganger)
- geen lane departure warning systeem
- geen BLIS (blind spot) cameras onder de spiegels;
- geen opligger op het dashboard (afstandswaarschuwing-head up display)
- het navigatiesysteem RTI is hopeloos verouderd (ik heb het ook... helaas) en niet te updaten - laatste versie 2016 of 2018 ofzo, maar niks recenters
Als je de audio enigszins belangrijk vind wil je ten minste High Performance Audio (dat zie je op de display als je de radio aanzet), basic is onvoldoende. Premium is nog mooier maar erg duur en komt niet zoveel voor dacht ik. Dan staat er ook een logootje op de rand van de RTI, dat zie ik niet staan op de foto's.