Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 
 
 
 
 
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 17:05  ·  #1
Hey allemaal!

Zoals ik al vertelde toen ik me voorstelde, ben ik op zoek naar een V70.

Iets specifieker een V70 classic. Deze leunt het dichtst aan bij de 850 van mijn vader (die heerlijk rijdt) en heeft toch een wat jongere uitstraling vind ik.

Dus ben ik op zoek naar goede raad.
Zelf heb ik deze gevonden en de eigenaar is reeds gecontacteerd:
http://m.autoscout24.de/angebo…-276786352

Meningen hierover?

Mijn eigen mening alvast:
- geen onderhoudshistoriek: balen, dat vind ik een meerwaarde. De eigenaar zegt dat hij van de laatste 7 jaar geen onderhoudsgegevens meer heeft, noch rekeningen, en dat het onderhoud gebeurde indien dit nodig was.

- alle opties die ik belangrijk vind: cruise control, automaat, zetelverwarming,...

- 1998 dus gas in leggen kan geen kwaad normaal?

Is het een risico om deze auto te kopen? Als ik alles wat ik hier lees mag geloven zijn de v70's van voor 2000 onverwoestbaar als je ze deftig behandeld en goed onderhoud (en laat dat nu net zijn wat ik ermee van plan ben). :)

Meningen en tips zijn zeer welkom!

Maarten
RemkoS60D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaanstad
Leeftijd: 55
Berichten: 103
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 17:20  ·  #2
Kijk ook eens rond op het www.volvo850forum.nl
daar staat ook heel veel info op over de V70 classic.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 20:18  ·  #3
Quote door wormpke


Is het een risico om deze auto te kopen?



Dat ligt er helemaal aan wat jouw verwachtingen zijn. Lees je in op dit forum, er staan vele aankooptips items en typische Classic kwalen in. Zet deze op een lijst en kijk welke je zo op het blote oog kan controleren. Houd rekening dat deze kwalen op gaan spelen. Bijbehorende kosten kunnen fors zijn, maar als jezelf niet vies bent van sleutelen dan kom je een heel eind met kosten minimaliseren. Dit forum helpt hiermee erg goed.

En wat is je financiele risico. In het ergste geval 3500,-...

De auto in de huidige staat: laat 'm op een brug zetten/aankoopkeuring. Liefst door Volvo-dealer/specialist. Veel kun je zien aan interieur, kijk ook eens onder de stoelen en achterbank. En onder de motorkap: geen olie bende? Ook niet helemaal glimmend, dat ie net afgespoten is om lekkages weg te werken? . Probeer kritisch te blijven, ondanks het stemmetje in je hoofd "wat een mooie bak, ik wil 'm, ik wil 'm :* .
Als bijv. niet bekend is wanneer de distributie gedaan is, hou dan rekening mee dat je dit meteen doet na aankoop incl. waterpomp etc. Na een kritische blik kan je beter inschatten welke bedrag aan (achterstallig) onderhoud je moet uitgeven.

Onderdelen: globaal kun je 'm op 3 manieren onderhouden:
1. De dealer alles laten doen/originele onderdelen. Gruwelijk duur.
2. OEM-onderdelen: exact hetzelfde onderdeel maar dan zonder volvo-logo. Of onderdelen van betere kwaliteit of OEM-kwaliteit. Prijzen doorgaans behoorlijk veel lager als origineel, kan heel veel schelen. Maar is niet altijd zo, soms kan de dealer toch met een verrassende prijs komen.
3. De goedkoopste onderdelen die je kan vinden: lagere kwaliteit, pasvorm vaak ook niet geweldig. Kans dat de boel na korte tijd weer stuk gaat.

Ik heb de mijne ook zonder uitgebreide historie gekocht. Bij specialist op de brug gezet en wist dat stuurstang en homokineethoes vervangen moest worden. Verder motorisch niets geks. Ding zag er normaal uit, eigenaar leek normaal. Normale gebruikssporen. Ik ben een techneut en kan veel zelf dus voor mij was het risico beperkt. Zeker na de keuring.

Samenvattend: de Classics zijn niet de goedkoopste auto om mee te blijven rijden. Maar wel heel fijne!
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 21:03  ·  #4
Dank je voor het antwoord lerren!

Ik had al voor mezelf opgeschreven om zeker te kijken of ik iets kon vinden van distributieriem. Ofwel een sticker, ofwel ergens iets geschreven. Anders gaat er sowieso wat van de prijs af moeten.

Het zijn inderdaad niet de goedkoopste wagens om mee te rijden, maar ik vind ze er schitterend uit zien en vooral: ze zijn heel groot. Voor mij met m'n 1m91 is dat toch niet onbelangrijk. Je moet mij niet in een Mercedes A-klasse zetten en sowieso in geen enkele auto met een schuifdak.

Het is ook niet mijn bedoeling om gratis rond te rijden. Een auto kost geld, dat moet je op voorhand weten. Hoeveel geld hangt er vanaf hoeveel geld je erin stopt denk ik. En hoe je ermee omgaat natuurlijk. Het is alleszins mijn bedoeling om hem goed te onderhouden en vanaf dat ik iets hoor => hup naar de garagist. Gelukkig ken ik een volvo specialist die na zijn uren aan auto's werkt. Dus de dealer moet er niet altijd aan te pas komen.

Verder zal het zaterdag inderdaad vooral gaan om het onderdrukken van de gevoelens 'ik wil 'm' ;-) en proberen een kritische blik erop te werken.

De huidige eigenaar is Harald Köster. Als je die naam op google ingeeft komt je uit bij een pianist, dat is 'm. Het lijkt niet meteen een type dat zijn auto tot het uiterste drijft. En ik denk dat hij meer geeft om zijn piano dan om zijn Volvo, dat is dan weer het nadeel natuurlijk. :-)
Arie 2.5T
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Homepage: Www.rammbamm.com
Berichten: 900
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 21:07  ·  #5
Het kan meevallen, maar hoe zeker is de kmstand? Hou rekening met draagarmen, luchtmassameter, stuurkogels. Distri moet je inderdaad wel doen, want de laatste 7 jaar niks bekend.. Ik nam het risico niet en €3500 is écht teveel voor een v70 uit 1998. Zéker voor een 2.5.
Je kunt m.i. beter zoeken naar een auto met bekende historie met iets meer km's. Ze zijn sterk genoeg maar hebben ook hun dingetjes zoals een piepende achterklep en dashboard.
Voor €3500 zou je een mooie en goede v70 moeten kunnen vinden die al op lpg loopt. Of goedkopere auto waar je nog wat aan moet doen waardoor je op €3500 uitkomt maar precies weet wat je hebt...
Goed zoeken naar een mooie en goede is een hele leuke speurtocht..
t.menges
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nunspeet
Leeftijd: 41
Berichten: 84
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 21:48  ·  #6
Voor dat geld kun je er in duitsland zeker 1 vinden mét historie hoewel deze er op de foto's mooi uitziet maar dat zegt niet altijd wat natuurlijk. In duitsland kom je vaker dit soort auto's tegen met relatief lage km-stand. Zo heeft mijn vader eens een 245 turbo opgehaald met volledige history en werkende airco in een prachtige staat voor 3200 euro en 2 jaar later met behoorlijke winst verkocht. Gewoon goed zoeken en voor 3500 kun je zeker een beter vinden (zonder afgebroken koplampwissers ;) ).

Motorisch zijn ze onverwoestbaar hoewel carterventilatie, relais van de brandstofpomp,niet werkende airco, piepende remmen, bekende kwaaltjes zijn die prima op te lossen zijn.
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 47
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 22:10  ·  #7
Ok, vrij lage km-stand, maar dat zegt lang niet alles zoals velen je hier kunnen bevestigen, dat iemand totaal geen mogelijkheid heeft om iets van het onderhoud aan te tonen meer dan zoals je nu aangeeft vInd ik... apart.

Voor €3500 kun je in Nederland Volvoland een práchtige Classic bemachtigen (ik spreek uit ervaring, ik heb 'm laten keuren bij Carrec, van AutoWeek Klokje Rond en bleek in uitstekende staat). Het scheelt je een flinke rit, eventuele taalbarrière en nog bijkomende kosten. Ik heb de mijne ook altijd op Autoscout staan, kijk er maar eens naar, even filteren op postcode 3824 (overigens, neem op dit moment mijn advertentie niet te serieus, al mijn auto's zijn altijd te koop maar de Volvo hou ik toch nog even)
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 22:35  ·  #8
Vreemd, ik zoek nochtans op autoscout in BE, NL en DE en zo gek veel kom ik er niet tegen. 19 resultaten?
Mijn zoekcriteria zijn;
- voor 1999
- automaat (optioneel)
- benzine of lpg
- met onderhoudshistoriek

Als ik km stand beperk tot 200.000 zijn het er nog minder.

Wat zijn afknappers voor mij: R versies met veel km, 4x4 en meer dan 250.000km
Arie 2.5T
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Homepage: Www.rammbamm.com
Berichten: 900
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 22:42  ·  #9
Quote door wormpke


Wat zijn afknappers voor mij: R versies met veel km, 4x4 en meer dan 250.000km


En daar vergis je je.. Als ik zo vrij mag zijn :bandit:
Kilomterstanden van 250.000 en meer.. Das ECHT geen issue. Als het onderhoud klopt dan doen ze gewoon 500.000km zonder problemen. Je hoort er eigenlijk pas een beetje bij als je auto meer dan 400.000km heeft gelopen :D

Breid je zoektocht uit naar auto's tot 300.000km en je zult zien dat je dan ook echt mooie auto's vindt. En waarom geen R? Mooiste interieur, goed onderstel, veelal van een liefhebber, 2.3t blok perfect voor lpg, ik zie alleen maar voordelen. Kijk eens op mijn blog op het 850 forum (als je de link hieronder volgt dan kom je er wel terecht)
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 47
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 06.10.2015 - 22:56  ·  #10
Waarom wil je bijvoorbeeld geen 2.4? Vanwege het iets minder roffelen? En inderdaad, >250.000km is an sich niet zo spannend. De mijne heeft nu 262.000 op de klok en voelt echt zó goed aan. Er blijkt dan ook nergens bovenmatige speling of ander slijtage in het onderstel te zitten, uiteraard mede door immer stipt (aantoonbaar!) onderhoud. Het kraken van het dashboard en middenconsole heb ik volledig weg weten te krijgen, alle scharnierpunten smeer ik regelmatig met het juiste vet, en de auto is nu ultiem 'smooth'

Ik heb de auto gepolijst, interieur is zeer netjes, alleen een Engelse passagiersstoel en een bezoekje aan Volvotune staan op de wish list, maar dat doe ik pas als de auto zijn eerste jaar goed door komt. Schijven + blokken, mogelijk remklauwen achter is het enige waarvan ik denk dat dat in het voorjaar aan de beurt is.

Kortom, als ik 'm netjes hou gaat deze auto nog wel tonnetje of 2 door.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 07.10.2015 - 05:17  ·  #11
Die filtering op km stand zou ik los laten. Zegt idd niets. Vooer jou budget koop je zomaar een fantastisch onderhouden classic met 300dkm op de klok. Effe doorzoeken denk ik.

effe off topic, welke punten in het dashboard smeer jij waaarmee? Interessant!
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 07.10.2015 - 06:40  ·  #12
Goh waarom geen R...

Niet iedere eigenaar is een liefhebber. En met zo'n R kan het erg verleidelijk zijn om bruusk mee te rijden denk ik dan? Als je dan een liefhebber hebt zoals mijn vader met zijn T5, dan weet ik dat dat niet vaak gebeurd is, en enkel om de kriebel te krijgen af en toe. Bij een eigenaar die zijn auto 'gebruikt' gaat dat denk ik veel vaker gebeurd zijn en dan heeft de wagen toch wel wat meer afgezien, niet? Dat is zoiets dat in mijn achterhoofd speelt dan, want ik kon er niet onmiddellijk iets van terugvinden op het internet.

Wel interessant topic die 500k km race :) Jammer dat er geen winnaar uit de bus kwam.

Dus jullie zeggen ook: goed onderhouden is een must. Dat gevoel had ik ook al een beetje... Ik zoek nog even verder en we zien wel.
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 47
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 07.10.2015 - 06:48  ·  #13
Mijn anti-kraakbeleid:
- kogelgewrichten versnellingspook een dikke lik kogellagervet, met een klein kwastje kun je overal bij. Binnenzijde pookhoes met WD40 ingespoten. Kraakvrij en soepel schakelen!
- krakende armsteun: demonteren het beklede deel en haal vervolgens de cover daarvan los. In 9 van de tien gevallen zul je zien dat het harde plastic waar de bekleding op gemonteerd zit, een lengtebreuk heeft. Boor met een brein boortje met grote voorzichtigheid een gaatje aan beide einden van de breuk. Zo voorkom je verder scheuren. Gebruik een een smal boortje om geen verzwakking te creëren! Vervolgens met dremel of scherp Stanleymesje zorgen dat de breukvlakken elkaar net niet raken. Nu buigt de steun nog mee, maar de kraak is weg!
- krakende middenconsole: demonteer console en alle losse delen van deze, hermonteren met isolatietape om de contactvlakken van muntenvakje, versnellingspookhoes etc.
- bovenvlak dashboard: na een testfase net credit cards tussen het dashboard heb ik over het hele breedte een strip ertussen geplaatst, onzichtbaar en kraakvrij
- verder uiteraard alle carrosserie-scharnieren met het juiste vet, maar da's meer gewoon onderhoud
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 07.10.2015 - 13:24  ·  #14
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips gevraagd voor V70 van 1998

 · 
Posted: 07.10.2015 - 14:11  ·  #15
200.000 km/17 = maar 11.000 per jaar: da's voor een Classic te weinig! kilometers moeten ze maken! :]
als je per sé zoveel geld wilt uitgeven heb ik nog een Classic met 1 jaar oude G3 installatie in de aanbieding ;) maar voor een 1998 zou ik voor een héle mooie misschien €1750 neertikken.. (met wat ik er nu van weet)
kijk hem bij aanschaf goed na of laat dat doen door iemand die er verstand van heeft, of koop hem scherp om geld in je zak te houden voor het onderhoud dat komen gaat..
carterventilatie valt niet onder regulier onderhoud, maar kan wel een issue zijn, makkelijk te controleren, zoek er maar eens op.
draagarmen/fusees zijn ècht een zwak punt, als je leest dat ze vervangen zijn, vraag dan door welk merk (Febi houdt het maar 10K vol als je pech hebt (had ik :-/ ) en of ie uitgelijnd is..
zien je achterremschijven er netjes uit of een beetje spiegelachtig en hoe is het met de remklauwen: als je denkt: ik zet er zelf wel even nieuwe schijven en blokken op en je moet alle klauwen ook vervangen of reviseren (ik weer :-/ ) wordt dat allemaal niet ff maar wel weer duurder..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0