Aankooptips V70 2.4

erikgijs
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Aankooptips V70 2.4

· 
Posted: 20.02.2025 - 09:28  ·  #1
Hi allemaal,

Zondag ga ik bij deze V70 kijken: V70 2.4 2007

Zo op het eerste oog ziet het er wat mij betreft best oke uit, onderhoud lijkt zoals de beschrijving meld goed gedaan.
Ik heb akkoord van de eigenaar om 'm uit te lezen met VIDA, zijn er dingen waar ik specifiek op kan letten op het moment dat ik 'm uitlees?

Hebben jullie verder nog tips waar ik op kan letten?

Groet,

Erik
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Aankooptips V70 2.4

· 
Posted: 20.02.2025 - 09:45  ·  #2
Pff mooi ding, Inscription zie je niet zo vaak.

Uitlezen geeft de huidige storingen aan, ik weet niet of er een optie is om het verleden te bekijken qua storingen.
KM stand controleren? Maar zo op het eerste gezicht lijkt me dat wel betrouwbaar.

Verder het onderstel, ophanging. Bij deze KM stand krijg je vaak toch wel dingen als veerpootrubber/lager, motorsteunen, stabi stangetjes... Maar dat heb je bij alle auto's die je bekijkt denk ik.
Roest onder de rubbers bovenop de achterdeur?

Gewoon rijden en kijken/voelen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 10:06  ·  #3
Ziet eruit als een knappe wagen voor een nette prijs. Het enige dat me opvalt is dat er flesjes olie en koelvloeistof achterin de auto liggen... die heb je normaalgesproken niet nodig tussen beurten (wat olieverbruik is nog acceptabel, mits beperkt, maar kvs in principe niet), dus dat zou ik toch even navragen.
En roze koelvloeistof? Volgens mij hoort er groene in.
Of het kan screenwash (ruitenpisservloeistof) zijn en mijn opmerkingen zijn overbodig...
Inderdaad voelen of de ophanging goed voelt, met name bij oneffen wegdek / drempels, en de motorloop (typische dingen: nette koude start en stationairloop, geen rook / damp, mooi door de toeren lopen, bijgeluiden etc). Vragen of er iets bekend is over evt. ingrepen op de carterventilatie of O-ringetjes in het carter, dat zijn wel de aandachtspuntjes voor de vijfcilinder benzinemotoren.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 14:11  ·  #4
De 2.4 zonder turbo is een probleemloze 5 cilinder, maar heeft idd niet het meeste vermogen. De keerzijde hiervan is dat alles ook minder belast wordt en daarmee hoge kilometerstanden kan halen.
Bij een stand van 360k zijn de draagarmen en schokbrekers zeker aan de beurt.
Verder is het 2007 model wel echt vrij van alle kinderziekten die wel in de eerste model jaren zitten.

4000 voor deze auto is wellicht een tikje hoog, maar zeker niet verkeerd voor deze uitvoering.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 17:08  ·  #5
Als alles is vervangen wat in de advertentie staat, vind ik het een prima prijs. Is een ontzettend betrouwbare auto met deze motor. Houd rekening met paar zaken als je nog lang met de auto door wil:
- olie ringen in carter
- carterventilatie vervangen echt een must als nog niet is gedaan!
- automaat spoelen
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 17:59  ·  #6
Kijk ook even goed naar de condensor. Die zijn vaak gaar door de grote opening in de bumper. Niet goed te testen met dit weer dus even kijken hoe de lamellen erbij hangen.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 19:28  ·  #7
Ziet er niet verkeerd uit. 370k op de klok is niet niks maar idd een non turbo kan een hoop hebben. Automaat historie qua onderhoud is meer van belang . Hoe schakelt het als alles nog helemaal koud is .

Dat blanke lak ding onder de dakdrager en de schaafjes op de strips, ach, tis niet nieuw en met beetje geluk kun je de strips vervangen. Minder is dat bij de tankdop ..

Interieur is keurig, ze laten alleen niet de instap wang niet zien. Vermoed dat die ook wel netjes is aangezien al het andere wel eerlijk in beeld is gebracht.
Mooie is dat er ook premium deurpanelen in zitten. Of er ook premium audio in zit is de vraag obv de hu650.
Even alle knopjes op werking checken, stoelverwarming enzo.

Schuifdak even opendoen en kijken of er een spoilertje omhoog klapt. Scheelt een enorme bak herrie.
Check of schuifdak weer netjes in goed stand terug komt bij sluiten. Een niet goed sluitend schuifdak geeft irritante ruis.
Check even of het binnen paneel netjes schuift. De geleiders kunnen spontaan de geest geven en ze vervangen is een K klus .

Even uitlezen en als het kan op de brug zetten voor een lekkage check en de ashoezen.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 21:41  ·  #8
Zo, dit topic is opgeschoond.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 21:48  ·  #9
Quote door trabbit

- olie ringen in carter
- carterventilatie vervangen echt een must als nog niet is gedaan!
- automaat spoelen

Dit is inderdaad een mooi lijstje waar je serieus rekening mee moet houden, 'van harte aanbevolen' zeg maar. Maar wat ik er ook bij zou zetten, zijn de koplampen. Xenon is mooi maar dit type heeft de kwaal dat de lens aan de binnenkant vuil wordt. De lens is niet afneembaar, wel 'afsloopbaar', dus naast vervanging van de complete koplamp is vervangen van de lens een optie. Voor beide ben je niet voor een paar honderd euro klaar...
Nu zijn ze wellicht prima voor de apk, maar visueel doet het in mijn ogen wel afbreuk aan de auto, hij ziet er gewoon gelijk 'oud' uit als de boel is aangetast. Nieuwe lenzen of complete koplampen maakt hem gelijk een stuk frisser!

Bolbo had het al over die flesjes achterin, daar zou ik wel van willen weten hoe het zit. Inderdaad hoort er groene kvs in te zitten. Het is natuurlijk geen ramp, maar tegelijkertijd zie ik een set wielen met aftermarket velgen, dan bekruipt mij al gauw het gevoel dat het meer een gebruiksvoorwerp is dan een liefhebbersauto. Op zich geen probleem, maar in het totaal plaatje is de prijs (als je het mij vraagt) dan toch wel wat aan de hoge kant.
erikgijs
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 21:49  ·  #10
Quote door MTE

Ziet er niet verkeerd uit. 370k op de klok is niet niks maar idd een non turbo kan een hoop hebben. Automaat historie qua onderhoud is meer van belang . Hoe schakelt het als alles nog helemaal koud is .

Dat blanke lak ding onder de dakdrager en de schaafjes op de strips, ach, tis niet nieuw en met beetje geluk kun je de strips vervangen. Minder is dat bij de tankdop ..

Interieur is keurig, ze laten alleen niet de instap wang niet zien. Vermoed dat die ook wel netjes is aangezien al het andere wel eerlijk in beeld is gebracht.
Mooie is dat er ook premium deurpanelen in zitten. Of er ook premium audio in zit is de vraag obv de hu650.
Even alle knopjes op werking checken, stoelverwarming enzo.

Schuifdak even opendoen en kijken of er een spoilertje omhoog klapt. Scheelt een enorme bak herrie.
Check of schuifdak weer netjes in goed stand terug komt bij sluiten. Een niet goed sluitend schuifdak geeft irritante ruis.
Check even of het binnen paneel netjes schuift. De geleiders kunnen spontaan de geest geven en ze vervangen is een K klus .

Even uitlezen en als het kan op de brug zetten voor een lekkage check en de ashoezen.

Thanks, dat zijn goede suggesties. Ik ga ‘m inderdaad even uitlezen, helaas niet de beschikking over een brug op zondag.

Voor wat betreft het uitlezen, nog advies om op bepaalde storingen/modules te letten? Welke kunnen er mee door en welke totaal niet? Heb een collega horen zeggen dat storingen in de CEM redelijk duur kunnen worden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 22:04  ·  #11
Kan, maar mijn ervaring met CEM storingen is dat het vaak communicatie tussen CEM en xxx is, of een spanningsdip, of een andere module die de CEM stoort.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 23:04  ·  #12
Als je de optie hebt;

Afspreken dat bij aankomst de wagen gewoon koud is, dus niet even warmgedraaid als “service “..

Dan eerst even uitlezen voor je gat proefrijden. Puur om te zien wat er aan fouten in zit , foutloos kom je weinig tot noooooit tegen. Even opslaan/picje van maken.

Alles wissen en test ritje maken. Mocht de boel bevallen, nog een keer uitlezen om te zien wat er na het wissen en de proefrit weer is terug gekomen.

Een QAS (?) error melding ( sensor voor frisse lucht zeg maar) is geen probleem . Andere rode stippen kunnen dat wel zijn . Hangt er gewoon vanaf wat er naar boven komt .

Wat de koplampen betreft. Goed licht is echt belangrijk. Deze uitvoering heeft echter geen abl lampen, lampen die meedraaien en die kleine lenzen in de koplamp heeft die dof worden.
Is minder luxe/modern, maaar heeft eigenlijk door het ontbreken van die lens goede licht opbrengst tenzij de spiegel helemaal is aangetast maar dat kun je gewoon zien.

Wat Jeroen ook al aangaf, dat interieur is een nette en leuke extra, kom je weinig tegen 👍
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2025 - 23:07  ·  #13
Quote door MTE
Deze uitvoering heeft echter geen abl lampen, lampen die meedraaien en die kleine lenzen in de koplamp heeft die dof worden.
Is minder luxe/modern, maaar heeft eigenlijk door het ontbreken van die lens goede licht opbrengst tenzij de spiegel helemaal is aangetast maar dat kun je gewoon zien.

De reflector van deze lampen blijft wel goed, de warmte wordt beter afgevoerd dan in een projector.
Maar het kunststof wordt dof aan de binnenkant en daar is niets tegen te doen, ja nieuwe 'glazen', 190 euro.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 03:48  ·  #14
Serieus leuke uitvoering voor die prijs. Is dat ik geen 2 Volvo's nodig heb anders had ik het wel geweten. Mits die bij proefrit bevalt natuurlijk...

Overigens vind ik het wat ver gaan om te zeggen dat aftermarket wielen een auto als gebruiksvoorwerp kan betekenen. Sommige mensen vinden bepaalde wielen gewoon mooier. En hoeven niet per se alles Volvo. Ik val ook in die categorie. Mijn vorige V70 heb ik bijvoorbeeld prima imitatie koplamp ingezet. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar en er is geen mens geweest die de koplampen is opgevallen.

Flesjes in de kofferbak: dat is gewoon heel slim. Die staan er bij mij ook in. Can met olie en een fles met kvs. Omdat ik onderweg liever mee verlegen dan onverlegen zit. Kvs gaat zoals bij veel Volvo's 3x per jaar een koffiebeker in. Ga ik geen garage voor opzoeken. Olie, 1 of 2x per jaar vullen: zelfde verhaal. Wat betreft verkeerde kleur: heel veel mensen hebben totaal geen idee wat de verschillende kleuren koelvloeistof inhouden.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 07:35  ·  #15
Als het niet bekend is of en wanneer de radiateur ooit vervangen is.
Dan is dat een kostenpost om rekening mee te houden.
In verband met de kunststof zijkanten die na verloop van tijd kunnen barsten.

Je kunt ter inspiratie een aantal webdagboeken hier op het forum nalezen.
Men heeft daar alle ervaringen en vaak ook de bijbehorende kosten vast gelegd.
Dan kun je misschien ook een globaal idee krijgen wat je zou kunnen verwachten. 😉

Selected quotes for multi-quoting:   0