Quote door RIVADA
In principe kan elke verbrandingsmotor worden voorzien van een turbo; het vergt alleen wel de nodige aanpassingen in zowel de hardware (aan-en afvoer van uitlaatgassen) en -in veel gevallen- de software.
En om het allemaal nog wat complexer te maken bestaat er ook nog zoiets als een mechanische compressor....
(back on topic)
Volvo past de turbo over het algemeen toe om het vermogen iets op te krikken maar vooral om een meer soepele rijbeleving (= comfort) te bereiken. De meeste turbo's (met uitzondering van de R) zijn dan ook low pressure turbo's, die heel erg lang kunnen meegaan.
In die gevallen doet een turbo niet af aan de betrouwbaarheid van de motor.
Je moet maar denken wat er meer op zit kan ook kapot, ik vindt die tegenwoordige auto´s ook niet meer normaal, al die toeters en bellen, Ik heb voor het eerst in mijn leven een turbo motor gekocht, een V70 R, met een handgeschakelde bak, als je erin rijdt en je geeft gas , Ik moet toegeven , dan gebeurt er wel wat.
Dan ben ik wel wat gewend hoor, ik heb naast mijn 2 Volvo´s ook een motor, ik zag onlangs bij de Formule 1 , ze sprinten van 0 naar 200 km/h binnen de 6 seconden, een motorfiets van 150pk met een gewicht van 170 kg doet dat binnen 8 seconden.
Verslavend is dat en gevaarlijk voor je rijbewijs , vooral nu met die 100 km/h beperking.