Quote door JOv70BI
Uitlezen van storingen (OBDII) bij de proefrit als je denkt van goh kan wel wat zijn.
Maar daar dan ook echt in de modules gaan met diagnose device en ze 1 voor 1 aflopen.
Er is nog een code volgorde via knopjes aan dashboard / stuurhendel waarmee men kan zien of er storingen opgeslagen zijn in modules echter niet welke storingen (codes). ( weet de link 123 te vinden) Maar dan heb je een heel grove indruk..
In mijn 2007 V70 kun je met de volgende knopjescombi weergeven of er foutcodes zijn geregistreerd in de modules van de auto, maar eerlijk gezegd word je daar niet veel wijzer van, en alleen maar relaxed als er helemaal geen enkele foutcode in zit, en dat komt maar weinig voor bij auto's van onze leeftijd... want je weet ook niet hoe oud die code is en of die nog relevant is, als de code niet gereset is na een evt reparatie.
1) Schermpje links onderin dashboard (de zgn. DIM: Driver Information Module) aanzetten door aan de draaiknop te draaien op de richtingaanwijzerhendel (maakt niet uit welke tekst)
2) READ knop ingedrukt houden (op de kop van de richtingaanwijzerhendel)
2) 2x snel achter elkaar op de knop voor het mistlicht drukken (dus mistlicht aan-uit zogezegd) - mistlicht achterzijde dacht ik
Dan kun je vervolgens met de draaiknop of de READ knop (weet ik zo even niet meer) elke module langslopen en zie je of er DTC (Diagnostic Trouble Code) zijn opgeslagen in die module. Uitlezen van elke module duurt wel even, sommigen langer dan anderen.
Maar als je er dan 1 vindt, weet je nog niet welke dat is en of dat erg is. Bijv. mijn auto heeft een andere radio en geeft een error op de AUM (Audio module), maar dat geeft verder niks want het klinkt prachtig en alles werkt. En op de PHM (Phone Module) omdat de handset is verwijderd, maar de handsfree werkt prima.
Foutcodes op de ECM (Engine Control Module) zijn evt wel wat zorgwekkender. Niet verwarren met de CEM (Central Electronic Module), alhoewel dat ook ernstig kan zijn want de CEM is zowat het centrale brein van de auto waar veel processen bij elkaar komen. De CEM geeft dan ook vaak een error naar aanleiding van een error in een andere module, die al dan niet ernstig is...
Als je een aankoopkeuring laat doen bij een specialist (bijv. MMTS in Denekamp, Overijssel of Polter in Nieuwveen (NH) en zo zijn er nog wel een paar in NL; zie forumsponsoren op de startpagina) dan kunnen die ook uitlezen mbv Volvo VIDA software en weet je echt de electronische ins en outs van de wagen. Of je moet al met een forumlid afspreken die dat heeft, ergens in de buurt (zie linkje onderin dit bericht).