Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 09:47  ·  #16
Dubbelekoppelingversnellingsbakken (3x woordwaarde) in het algemeen en de Ford Powershift in het bijzonder kunnen slecht tegen trekken van caravans e.d.
Dat is ook waar ik de meeste horrorstories van hoor, mensen die met een auto met powershift een caravan aan het trekken zijn en halverwege de vakantie begeeft zonder waarschuwing de bak het. Bij kilometerstanden boven de 2 ton kan dat ook zomaar zonder caravan trouwens.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 10:45  ·  #17
Quote door Bennie

Oke , laat een Powerschift automaat staan ,,,,,,dus wij lezen nooit iets over een geartronic automaat die hapert , bonkt ,versnelling overslaat enz enz .???

Aan nemen dan maar dat bij al die automaat revisie bedrijven alleen maar powershift automaten liggen.


Verschil is echter, als de geartronics gaan haperen (als ze al gaan haperen, bij goed onderhoud hebben ze eigenlijk het eeuwige leven) hebben ze al tonnen gelopen.
De Powershifts begeven het al onder de 100.000km. Ook bij goed onderhoud en een voorzichtige rijstijl.
Niet aan beginnen dus!
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 10:47  ·  #18
Quote door brinkie
Bij kilometerstanden boven de 2 ton kan dat ook zomaar zonder caravan trouwens.


Gebeurt vaak al onder de ton.
Lees maar eens wat Volvo/Ford recensies over auto's met deze bakken op de site van Autoweek.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 11:01  ·  #19
De techniek van een dubbelkoppelingbak vind ik wel mooi, vind ik persoonlijk mooier en moderner (efficienter) dan een ouderwetse automaat met koppelomvormer waar altijd verlies in optreedt (OK, in theorie niet als de lockup is ingeschakeld, maar dat doet 'ie niet in de 1 en 2). Een vriend van me heeft een moderne Ford Focus met Powershift en zolang het werkt is het prachtig, schakelt supersnel, niet dat irritante CVT effect waarbij de toeren van de motor hoger zijn dan je snelheidstoename zodat je weet dat je brandstof aan het verstoken bent die direct kwijtraakt in de koppelomvormer). Maar als je de recenties moet geloven (+ervaren monteurs, zoals aangehaald in dit topic) heeft die technologie nog niet de levensduur zoals de klassieke automaten dat wel hebben. Nu vind ik de Geartronic (iig de mijne) wel behoorlijk loom, in het platte Nederland zal het vast geruisloos werken, maar hier in de bergen met alle heuvels en bochten merk je vaak dat de programmering net niet aansluit bij wat je op dat moment nodig hebt. Toen ik een huurauto had in de USA (SUV 7 zitter met 6 cilinder motor, Buick geloof ik) was die automaat een stuk beter bij de les (veel pittiger met aangrijpen) dan mijn Volvo geartronic. Dus de geartronic is ook niet altijd je-van-het, maar hij is doorgaans wel betrouwbaar (zeker met wat onderhoud als spoelen), dat kan van de powershi(f)t niet gezegd worden.
falconseville
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 54
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 11:56  ·  #20
De conclusie is dan wel dat als een Powershift geen goed idee is, dan valt praktisch elke V60, V70, XC60 en XC70 met automaat tussen grofweg 2008-2012, benzine en prijs onder de 17.000 euro zo ongeveer wel af.

Klopt het overigens dat onderstaande altijd een Powershift is:
https://prod.pictures.autoscou…80x960.jpg

En dit altijd een Geartronic?
https://prod.pictures.autoscou…80x960.jpg
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 12:13  ·  #21
Je kan in ieder geval alle 2.5t en 3.0t6 gewoon nemen. Dat zijn er een hoop die onder de 17.000 te krijgen zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 08.02.2021 - 13:03  ·  #22
Quote door falconseville

De conclusie is dan wel dat als een Powershift geen goed idee is, dan valt praktisch elke V60, V70, XC60 en XC70 met automaat tussen grofweg 2008-2012, benzine en prijs onder de 17.000 euro zo ongeveer wel af.

Klopt het overigens dat onderstaande altijd een Powershift is:
https://prod.pictures.autoscou…80x960.jpg

Neen. De eerste de beste V70 met Geartronic die ik vond had zo'n keuzehendel. Zie bijlage.
Quote

En dit altijd een Geartronic?
https://prod.pictures.autoscou…80x960.jpg

Neen. De eerste de beste V60 met Powershift die ik vond had zo'n keuzehendel. Zie bijlage.

Edit: ik zit nu naar foto's van een XC60 T6 AWD te kijken (Geartronic'er kun je het niet hebben) en die heeft precies dezelfde keuzehendel als de Powershift. En een V70 2.0T Powershift heeft dezelfde keuzehendel als de 2.5T Geartronic. Ik denk dat die keuzehendels gelijk zijn voor de modeljaren/modellen en verder niets zeggen over het type automaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
falconseville
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 54
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 09.02.2021 - 10:23  ·  #23
Komt dit lijstje aardig in de buurt?

XC60
- 2.0T: Powershift
- T5: Powershift
- 3.2 AWD: Geartronic
- T6: Geartronic

V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips XC60 - turbo en ketting vervangen bij 185.000

 · 
Posted: 10.02.2021 - 00:10  ·  #24
 
Selected quotes for multi-quoting:   0