Aankooptips XC90 benzine

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Aankooptips XC90 benzine

· 
Posted: 19.06.2016 - 08:09  ·  #1
Een vriend wil een auto kopen om een trailer met twee paarden te kunnen trekken. Toen kwam de keus al vrij snel :D op een XC90. Alleen kan ik hem daarin niet goed adviseren. Het wordt een benzine uitvoering, een wat oudere (8 jaar +) maar welke motor, 2.5T of T6, automaat of handbak, en zijn er bepaalde zaken met de 4-wiel aandrijving, of bepaalde bouwjaren met bekende zwakke plekken........
Graag jullie input
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Aankooptips XC90 benzine

· 
Posted: 19.06.2016 - 08:43  ·  #2
Zeker weten een benzine? Juist ivm het trekken zou ik een auto nemen met wat meer koppel.

Specifiek over de XC90 kan ik je niet raden. Wel in het algemeen: probeer uit te vinden of de auto qua trekken al een zwaar verleden heeft. Als je dan een automaat hebt, kan die al fors op z'n donder gehad hebben. Verder natuurlijk uitkijken voor AWD: zal vast heerlijk rijden maar qua profieldiepte is het uitkijken voor te grote verschillen. Zoiets kun je met een profieldieptemeter al gauw vaststellen.

T6 met automaat schijnt niet altijd een gelukkige combi te zijn, die automaat was wat te zwak dacht ik. Maaaaaaaar: ik weet niet of dat geldt voor de oudere bouwjaren van Volvo, of ook voor de XC90. Je zou eens contact kunnen leggen met Arie de veelrijder. Die houdt geloof ik ook zijn ogen open voor een XC90.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 09:28  ·  #3
2.5T met standaard automaat of handbak is de meest bullitproof optie.

De T6 heeft een enorm vebruik en is gekoppeld aan de 4 traps bak van GM.
Je kent die reputatie...

Zwakpunt bij de XC90 ivm het gewicht zijn draagarmen, stuurkogels etc.
Collega heeft een V8 en die kan om de 40 a 60.000 nieuwe draagarmen er onder zetten omdat ze dan finaal gaar zijn.
Ander zwak punt zijn de radio units.
Die kunnen 1 op het andere moment de geest geven. Uitwisselen kan maar doordat ze vaak kapot gaan zijn ze zeeer schaars.

Waarom kijkt hij niet naar een Nissan X-trail 2.5 handgeschakeld.
Die mag 2000 kilo trekken.

Automaat mag 1500 kg trekken
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 09:56  ·  #4
Een T6 met een vierbak. Nogal wiedes dat het zuipt als een tempelier. Plus dat is inmiddels toch echt achterhaald hoor, een vierbak. Dan klinkt een 2.5T een stuk logischer. Maar inderdaad, er zijn vast alternatieven genoeg die ook makkelijk een paardentrailer kunnen trekken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 11:05  ·  #5
@piet, heb je gezien wat de diesel in de belasting doet? Ruim €2400 per jaar :'(
En zoveel wordt niet mee gereden dat dat uit kan.
Denk zelf dat een 2.5T met handbak de beste keus is, alleen zijn de meeste met automaat geleverd.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 14:55  ·  #6
Quote door Piet_piraat

Een T6 met een vierbak. Nogal wiedes dat het zuipt als een tempelier. Plus dat is inmiddels toch echt achterhaald hoor, een vierbak. Dan klinkt een 2.5T een stuk logischer. Maar inderdaad, er zijn vast alternatieven genoeg die ook makkelijk een paardentrailer kunnen trekken.

Dat zuipen komt niet door die 4 bak maar door de 2 haakse overbrengingen, een ruim 2 ton zware koets en een 6 cyl twinturbo die 272pk er uit blaft.

Dan komen we meteen aan bij de keus van de wagen, een 2.5t is leuk in een V70 e.d. maar niet in een XC90.
Die 2 5t motor heeft zn handen vol om de lege wagen in beweging te houden, laat staan een zware aanhanger er achter te hangen met paarden.
Een automaat van Volvo voor deze combinatie zou ik niet aanraden, dan blijft een handbak over...

Als ik een wagen zou zoeken voor die paardentrailer, dan zou ik al snel denken een een ML, land cruiser. Patrol, pajero, dodge ram 4wd etc.
Iets met 2 volwaardige cardans, een tussenbak, hoge en lage gearing er op, zeker iets zonder Haldex achtig ding.
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 15:01  ·  #7
2.400...alsof het niks is. Welkom in Nederland :lol:
Maar goed, een XC90 2.5T met handbak doet ook al 1300 euro ongeveer. En da's de goedkoopste voor de MRB, de T6 met automaat zit daar nog een klasse boven. Ik denk dat die diesel nog best wel eens een optie kan zijn, tenzij ze er écht heel weinig mee rijden. Maar ga rekenen en ik denk dat met 15k per jaar in deze prijsklasse een diesel al rendabel kan zijn.

Even gauw:
Diesel bij 15k.
MRB 2400
1:12 @ 1,15 = 1437.5

Benzine bij 15k.
MRB 1300
1:8 @ 1,45 = 2718.75

Verschil van iets meer dan 100 euro. Vanaf de 15k wordt diesel alleen maar goedkoper (en wanneer er bijv een 2.5T met automaat of een T6 wordt gekocht ook).
Wat ik niet meegerekend heb zijn afschrijving en onderhoud, omdat dat afhankelijk is van het exemplaar dat gekocht wordt.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 15:17  ·  #8
Idd, een Belg kan amper snappen dat wij 640 per kwartaal betalen voor een XC90 D5.
Ze betalen daar gewoon 2000 minder per jaar en goedkopere brandstof ook nog.
Er zijn weinig landen te vinden in de EU waar de eigenaar van de wagen zo word uitgeknepen als hier in dit land.
Ze pakken je met het rijden EN met het bezit.

Tis gewoon te gek voor woorden.
Tja, iemand moest (moest ) die gratis mrb en zo betalen voor die vermeende milieu wonders.....
Die stuk voor stuk dat achteraf niet bleken te zijn
..
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 16:25  ·  #9
T6 absoluut laten staan als je zware aanhangers gaat trekken, die bak is waardeloos en kan het koppel niet verwerken.

V8 of D5 lijkt mij het beste.

Selected quotes for multi-quoting:   0