Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 
 
 
 
 
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 08:23  ·  #16
Quote door Bolbo

Op wat voor banden rij je? 18" is nog altijd vrij plat, maar als je daar nog eens sportbanden om legt met een stevige wang (type Pilot Sport), ipv een allround band zoals Michelin Primacy 4, dan kan dat ook nog wel wat bijdragen. Ik ben recent van 16"Kumho Ecowing naar 17" Michelin Primacy 4 gegaan aan de voorzijde en vind de Michelins in alle opzichten beter: comfortabeler (ondanks dat ze lager zijn), veel betere tractie in de bochten (is wel 225 breed ipv 205) maar ondanks dat zijn ze wel stiller.

Michelin Crossclimate+ 245/40R18, ik heb om te proberen ook nog een dagje met een set 17 inch winterbanden gereden maar daar merkte ik geen significant verschil in. De vering is gewoon (te) stug.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 08:43  ·  #17
Als ik het goed begrijp heb je de originele veren niet , dan wordt het wel iets moeilijker.
Schokdempers is niet zon een probleem, aftermarket is er veel verkrijgbaar, ik heb heb bijvoorbeeld voor Sachs gemonteerd op mijn XC70
Iets stugger dan origineel maar nog steeds comfortabel. Achter kan ik aftermarket niets over zeggen omdat ik naar XC60 schokbekers ben
gegaan omdat alle aftermarket dempers toe kort waren voor de XC70 ( zijn V70 Schokdempers )

De veren bepalen de rij hoogt, en daar wordt het wat lastiger, misschien wat forum V70nn bekijken en welke je mooi vind de kleurcode van de
veren van vragen. Je hebt namelijk geen referentie op jou auto, omdat alles aftermarket.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4921
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 08:52  ·  #18
Als ik het mij goed herinner is bij een NN de bevestiging van de nivomat schokdemper anders dan van een standaard schokdemper. Volgens mij had het onderste boutgat voor de schokdemper een andere maat in de draagarm. Dit is volgens mij geen 1 op 1 wissel bij deze modellen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 11:06  ·  #19
Hoe lang gaan schokdempers van een NN ongeveer mee? Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de kwaliteit van de OEM schokdempers zoals die in de V70 van de laatste generatie zijn toegepast. Verlaging is hier niet aan de orde (en niet gewenst), maar strakke demping wel, van een deinend slagschip krijg ik wagenzieke inzittenden. Nou is het Mondeo-onderstel van huis uit best strak gelukkig, maar zoals altijd slijt de bestuurder mee met de auto, oftewel als de auto de afgelopen 50.000 km slapper in de benen is geworden merk ik dat natuurlijk niet echt.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 11:38  ·  #20
Quote door brinkie

Hoe lang gaan schokdempers van een NN ongeveer mee?


welke definitie zoek je.
Kapot gaan, of tijd voor vervangen om dat de wegligging er onder lijd ? Dat laatste is namelijk veel sneller.

Ik ben dus naar Sachs ( voor) gegaan en mijn wegligging is veel beter( ja iets minder comfort )
En dat minder comfort komt voor een groot deel door de Stuggere ( Bilstein XC60 dempers ) demping van de achterschokdempers.
Ik wilde stugger met de hoop dat ik op wasbord wegen beter kan rijden.
Veel Veerkeersdrempels ( buiten de bebouwde kom ) zijn nu gewoon leuk, 90km/h gaat goed waar ik vroeger bij 70km/h al problemen had.

Maar ja,
Je weet niet precies wat je krijgt als je aftermarket besteld,
En als je origineel besteld krijg je het standaard gedrag. ( wat de topic starter ook niet weet wat dat is :-) )
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 11:41  ·  #21
Nog even vergeten, De Sachs zijn zeker niet zo sterk als origineel ( XC70 ) , de zuiger pen naar de auto ( weetniet hoe dat heet ) is dunner bij Sachs dan origineel.
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 12:58  ·  #22
Quote door volvo355

Als ik het mij goed herinner is bij een NN de bevestiging van de nivomat schokdemper anders dan van een standaard schokdemper. Volgens mij had het onderste boutgat voor de schokdemper een andere maat in de draagarm. Dit is volgens mij geen 1 op 1 wissel bij deze modellen.

De auto is wel op Nivomats geleverd af fabriek, en zover ik kan beoordelen is aan de draagarm niks veranderd. Wel goed om te weten overigens, als de draagarm aan vervanging toe is moet daar dus ook een speciale variant van komen.
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 13:05  ·  #23
Quote door bartk

Als ik het goed begrijp heb je de originele veren niet , dan wordt het wel iets moeilijker.
Schokdempers is niet zon een probleem, aftermarket is er veel verkrijgbaar, ik heb heb bijvoorbeeld voor Sachs gemonteerd op mijn XC70
Iets stugger dan origineel maar nog steeds comfortabel. Achter kan ik aftermarket niets over zeggen omdat ik naar XC60 schokbekers ben
gegaan omdat alle aftermarket dempers toe kort waren voor de XC70 ( zijn V70 Schokdempers )

De veren bepalen de rij hoogt, en daar wordt het wat lastiger, misschien wat forum V70nn bekijken en welke je mooi vind de kleurcode van de
veren van vragen. Je hebt namelijk geen referentie op jou auto, omdat alles aftermarket.

Nouja, de schokdemper kan natuurlijk wel het probleem zijn in het geval van de Nivomats. Als er op R-Designs een ander type Nivomat is gemonteerd dan op een standaard V70 zou de achterkant 2cm hoger komen te staan wanneer ik er Nivomats onder zou zetten. Feitelijk is dat ook het primaire probleem, als het te veel gedoe blijkt te zijn om de bijbehorende veren en Nivomats te vinden zet ik de auto gewoon op standaard veren. Dan staat hij wel twee cm hoger, maar dat zij dan maar zo.

Ik heb eens bij Skandix gekeken en daar worden er 20 verschillende voorveren aangeboden (zie bijlage), uiteindelijk zullen er 10 of iets minder overblijven omdat links en rechts natuurlijk in set gekocht moeten worden maar dan nog is het een behoorlijke opgave om de goede veren te vinden. En inderdaad, ik heb geen referentie, ik heb wel in andere V70s gereden en over het algemeen had ik ook daarin geen klagen over het rijgedrag.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 13:34  ·  #24
Quote door bartk

welke definitie zoek je.
Kapot gaan, of tijd voor vervangen om dat de wegligging er onder lijd ? Dat laatste is namelijk veel sneller.

Dat laatste. Ik verwacht niet dat ze na 157.000 km al verregaand versleten zijn maar was gewoon nieuwsgierig. :)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 14:23  ·  #25
Quote door brinkie

Quote door bartk

welke definitie zoek je.
Kapot gaan, of tijd voor vervangen om dat de wegligging er onder lijd ? Dat laatste is namelijk veel sneller.

Dat laatste. Ik verwacht niet dat ze na 157.000 km al verregaand versleten zijn maar was gewoon nieuwsgierig. :)


Ik weet het ook niet maar met 180dkm vond ik de voorkant behoorlijk los, of dat hoort of niet weet ik niet heb
nooit in een nieuwe gereden :-)

Ik heb toch al wel meerde keer gehoord dat 200dkm helemaal geen slecht moment is om ze te vervangen.
Ik heb ze vervangen omdat ik ze in IJsland behoorlijk op zijn donder heb gegeven, en al op de 180dkm zat.
Maar iedereen moet dat voor zich zelf bepalen, maar ik weet met al de onderdelen die ik vervangen heb ik dicht
tegen het weggedrag aan zit wat nieuwe bedoeld was. Ben ook van plan nog heel wat jaartjes met de XC70 te rijden
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 15:41  ·  #26
Quote door bartk

Quote door brinkie

Quote door bartk

welke definitie zoek je.
Kapot gaan, of tijd voor vervangen om dat de wegligging er onder lijd ? Dat laatste is namelijk veel sneller.

Dat laatste. Ik verwacht niet dat ze na 157.000 km al verregaand versleten zijn maar was gewoon nieuwsgierig. :)


Ik weet het ook niet maar met 180dkm vond ik de voorkant behoorlijk los, of dat hoort of niet weet ik niet heb
nooit in een nieuwe gereden :-)

Ik heb toch al wel meerde keer gehoord dat 200dkm helemaal geen slecht moment is om ze te vervangen.
Ik heb ze vervangen omdat ik ze in IJsland behoorlijk op zijn donder heb gegeven, en al op de 180dkm zat.
Maar iedereen moet dat voor zich zelf bepalen, maar ik weet met al de onderdelen die ik vervangen heb ik dicht
tegen het weggedrag aan zit wat nieuwe bedoeld was. Ben ook van plan nog heel wat jaartjes met de XC70 te rijden


KYB geeft zelfs 80.000 km als interval voor vervanging op (wel beetje 'wij van WC-eend' advies lijkt me).

Je komt er natuurlijk pas achter hoeveel beter het rijdt als je ze hebt vervangen (en opnieuw hebt uitgelijnd). Zelf denk ik steeds als ik ze vervang: 'Dit had ik veel eerder moeten doen'. Maar dat is altijd wel rond de 150k km.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 15:53  ·  #27
Quote door Tenck

Quote door bartk

Quote door brinkie

Quote door bartk

welke definitie zoek je.
Kapot gaan, of tijd voor vervangen om dat de wegligging er onder lijd ? Dat laatste is namelijk veel sneller.

Dat laatste. Ik verwacht niet dat ze na 157.000 km al verregaand versleten zijn maar was gewoon nieuwsgierig. :)


Ik weet het ook niet maar met 180dkm vond ik de voorkant behoorlijk los, of dat hoort of niet weet ik niet heb
nooit in een nieuwe gereden :-)

Ik heb toch al wel meerde keer gehoord dat 200dkm helemaal geen slecht moment is om ze te vervangen.
Ik heb ze vervangen omdat ik ze in IJsland behoorlijk op zijn donder heb gegeven, en al op de 180dkm zat.
Maar iedereen moet dat voor zich zelf bepalen, maar ik weet met al de onderdelen die ik vervangen heb ik dicht
tegen het weggedrag aan zit wat nieuwe bedoeld was. Ben ook van plan nog heel wat jaartjes met de XC70 te rijden


KYB geeft zelfs 80.000 km als interval voor vervanging op (wel beetje 'wij van WC-eend' advies lijkt me).

Je komt er natuurlijk pas achter hoeveel beter het rijdt als je ze hebt vervangen (en opnieuw hebt uitgelijnd). Zelf denk ik steeds als ik ze vervang: 'Dit had ik veel eerder moeten doen'. Maar dat is altijd wel rond de 150k km.


Ik hoor wel eens, ik heb ze laten testen en ze werkte nog 75% van nieuw. En raar genoeg vinden mensen dat dan ook nog goed.
Je bent een kwart van de werking van je dempers kwijt, dat is heel veel. Als mensen 25% van het motor vermogen kwijt zijn moet er alles aan gedaan worden om dat te herstellen. Maar blijkbaar als het over veiligheid gaat is een kwart verlies van de functionaliteit gewoon nog goed.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 17:07  ·  #28
Ik heb net in VIDA gekeken welke schokdemper voor mijn auto geschikt is... er staan maar liefst 8 verschillende achterdempers vermeld (5 zonder en 3 met Four-C), terwijl bij de voordempers links en rechts verschillend zijn en er in totaal 23 verschillende staan (12 rechter en 11 linker)

Schokdemper voor, rechts
31317794 MARKED 25, 68
31317795 MARKED 26, 67, 2WD, W/O FOUR-C
31317796 MARKED 70, W/O FOUR-C
31277901 MARKED 33, REPL 1PCS 31317796, 1PCS 31340308
31277800 MARKED 20
31340316 MARKED 20, 49, 76
31340342 MARKED 27, 69
31340344 MARKED 36, 71, W/O FOUR-C
31340350 MARKED 37, 72, W/O FOUR-C
31340346 MARKED 38, 73
31340319 MARKED 53
31317802 MARKED 31

Schokdemper voor, links
31317809 MARKED 25, 68
31277801 MARKED 20
31340317 MARKED 20, 49, 76
31317810 MARKED 26, 67, 2WD, W/O FOUR-C
31317817 MARKED 31, 74
31277903 MARKED 33, REPL 1PCS 31317796, 1PCS 31340308
31317811 MARKED 70, W/O FOUR-C
31340343 MARKED 27, 69
31340345 MARKED 36, 71, W/O FOUR-C
31340351 MARKED 37, 72, W/O FOUR-C
31340347 MARKED 38, 73

Schokdemper achter, zonder Four-C
30714221 MARKED 31
31262390 MARKED 43
30748258 MARKED 32
31262151 MARKED 36, 37
31304174 MARKED 65

Schokdemper achter, met Four-C
31277051 MARKED 41, CH -132128
31302914 MARKED 41, CH 132129-
31340540 MARKED 81

Ik heb alleen geen idee waar dat in de auto-informatie c.q. autoconfiguratie staat. Dit is het enige wat in de buurt komt qua vering en demping:
Actieve ophanging Nee
Extra lastregeling Niet-gedefinieerde waarde
Chassistype Chassis 3, Dynamisch

Nou heb ik maar eens wat zitten googlen en kwam deze informatie tegen:
https://forums.swedespeed.com/…tification

Je moet dus op de sticker kijken in de deurstijl. In die van mijn auto staat de code 113352231155
Daarvan zijn kennelijk het 3e en 4e cijfer de code van de voorwielophanging, en het 8e en 9e cijfer de code van de achterwielophanging. Respectievelijk 33 en 31. Ik moet dus de achterdempers hebben gemarkeerd met 31, oftewel 30714221, en voordempers gemarkeerd met 33, oftewel rechts 31277901 en links 31277903.

Niet dat ik er heel veel wijzer van word, bijvoorbeeld Bilstein B4 is precies deze specificatie qua voordempers, maar achter krijg ik bij de B4 een hele trits onderdeelnummers gepresenteerd, waarvan 4 matchen van de 8 verschillende die VIDA opgeeft (marked 31, 43, 32 en 36/37). Dat kan dus veel uitmaken, want ik heb zo'n beetje de lichtste V70, voor een XC70 D5 AWD zul je ongetwijfeld wat steviger demping moeten hebben, maar op deze manier schiet het niet op. Bij andere merken hetzelfde verhaal trouwens, al vermeldt KYB bijvoorbeeld dat deze voor "Marked 31, 32, 43" zijn, dus een iets minder brede keuze.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 18:40  ·  #29
Hartelijk dank hiervoor, bij mij zijn dezelfde cijfers als volgt: 373735449336

Blijkbaar moet ik dan voor 37 hebben en achter 49, kan dat kloppen? Dat zou betekenen dat ik als schokdemper voor rechts deze nodig heb: 31340346
En voor links deze: 31340347

Jammer genoeg zie ik cijfer 49 bij jou niet staan, maar dat zal dan de Nivomat voor het sportonderstel zijn... Staat er ook iets in Vida over schroefveren?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.06.2020 - 19:09  ·  #30
Interessant Brinkie. Mooi gevonden :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0