Hoi Spike,
Welkom op dit forum !
Een nieuwe LPI pomp kost ongeveer 600 euro.
Deze zit in de tank en als ie slecht is, hoor je hem ratelen als je bij de tank luistert. Als ie goed is zoemt ie zacht. Een feit is dat de eerste lpi pompen van vialle erg slecht waren en er niet tegen konden als men de tank vaak leeg reed. Het gas in de tank smeert de pomp die in de tank zit. Aangeraden wordt om te gaan tanken als het laatste groene lampje uit gaat.
Wat betreft de cilinderkop is het zo dat bij de volvo motoren na bj 2000, deze geen zelfstellende kleppen meer hebben. Kleppenstellen is niet meegenomen in het reguliere onderhoudsoprogramma van volvo, het wordt op benzine ook niet nodig geacht. Er zijn ook geen problemen mee !
Maar als je met deze motoren op gas rijdt, zou het verstandig zijn om de klepspeling te laten controleren.
Gemiddeld zou dit gedaan moeten worden om de 60000 km.
De klepspeling is te controleren, maar zal wel gedaan moeten worden door een volvo dealer of volvo specialist.
Het stellen van de kleppen is een aardige ingreep en kost daarom ook de nodige vele euro's bij de volvo dealer of volvo specialist.
En als ze niet meer te stellen zijn is er een koprevisie nodig.
Er is ook een smeersysteem voor de kleppen op de markt dat heet flashlube.
Dit moet wel worden ingebouwd.
http://www.flashlube.com/nl/valvesaverfluid/index.html
Dit zijn de antwoorden op jouw vragen !
Er zijn een heleboel volvo's die probleemloos op gas rondrijden en die ook geen problemen met de kleppen hebben.
Dit heeft ook een beetje met de rijstijl te maken. (hoge snelheden op gas en zware treklasten achter de auto)
Op de forum's lees je natuurlijk sneller de problemen die men heeft op gas.