Na jarenlang zakelijk in youngtimers rondgereden te hebben, vind ik het tijd worden voor een modernere auto. In de zomermaanden rij ik regelmatig naar het buitenland, daarbij gaat er vaak óf een caravan (ca. 1100 kg) of een autoambulance + oldtimer (ca. 1650 kg) mee.
Vanwege de goede ervaringen met de S60 diesel van mijn vader gaat mijn voorkeur uit naar een Volvo, maar dan wel een V70 vanwege het hogere trekgewicht en de extra laadruimte. Ik rij ongeveer 20.000 tot maximaal 25.000 km per jaar, waarvan 70% in de zomermaanden. In de wintermaanden ga ik meestal niet ver weg en beperkt het autogebruik zich tot korte ritjes hier in de omgeving (dus veel koude starts).
De auto waar ik aan zit te denken is een V70 diesel van ongeveer 2003 tot 2007, met een voorkeur voor het faceliftmodel van modeljaar 2005 en later. Vermogen maakt me niet zoveel uit, ik ben een hele rustige rijder (rij zelden harder dan 110) en de S60 van mijn vader heeft bewezen dat ook met aanhanger 130 pk ruim voldoende is. Mijn voorkeur gaat uit naar een handbak, aangezien het brandstofverbruik (volgens fabrieksopgave) significant lager ligt dan bij een automaat (met de S60 rij ik met gemak 1:15 in de stad, en mijn record is 1:23 op een lange snelwegrit van 700 km). Om opties geef ik verder niet zoveel, al heb ik wel een grote voorkeur voor een beige interieur.
Nou staan Marktplaats, Autotrack en andere sites vol met V70's, waardoor ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Het valt me op dat de vraagprijzen fors blijven, ook bij hoge km-standen. Bijvoorbeeld voor exemplaren van 2003-2004 met een km-stand onder de twee ton wordt al snel 10 à 11.000 gevraagd, terwijl voor slechts een paar duizend euro meer exemplaren van 2006-2007 met ca. 150-180K te krijgen zijn. Nou vraag ik me af: tot welke stand is het verstandig om een V70 te kopen, en zijn er uitvoeringen of bepaalde opties die ik beter links kan laten liggen? En is het verstandig iets meer te investeren in een jongere auto, omdat je zou zeggen dat de techniek meer gerijpt is na ca. 6 jaar productie? En wat zijn de specifieke zwakke punten waar ik op zou moeten letten? Kunnen deze motoren eigenlijk tegen veelvuldige koude starts, of is het dan toch beter om een benzine te kopen?
Heb wel enig verstand van auto's, maar de auto's waar ik hobbymatig mee werk, zijn ongeveer 60 tot 70 jaar ouder dan de V70 die ik van plan ben aan te schaffen
Alvast bedankt voor hulp en tips!
Vanwege de goede ervaringen met de S60 diesel van mijn vader gaat mijn voorkeur uit naar een Volvo, maar dan wel een V70 vanwege het hogere trekgewicht en de extra laadruimte. Ik rij ongeveer 20.000 tot maximaal 25.000 km per jaar, waarvan 70% in de zomermaanden. In de wintermaanden ga ik meestal niet ver weg en beperkt het autogebruik zich tot korte ritjes hier in de omgeving (dus veel koude starts).
De auto waar ik aan zit te denken is een V70 diesel van ongeveer 2003 tot 2007, met een voorkeur voor het faceliftmodel van modeljaar 2005 en later. Vermogen maakt me niet zoveel uit, ik ben een hele rustige rijder (rij zelden harder dan 110) en de S60 van mijn vader heeft bewezen dat ook met aanhanger 130 pk ruim voldoende is. Mijn voorkeur gaat uit naar een handbak, aangezien het brandstofverbruik (volgens fabrieksopgave) significant lager ligt dan bij een automaat (met de S60 rij ik met gemak 1:15 in de stad, en mijn record is 1:23 op een lange snelwegrit van 700 km). Om opties geef ik verder niet zoveel, al heb ik wel een grote voorkeur voor een beige interieur.
Nou staan Marktplaats, Autotrack en andere sites vol met V70's, waardoor ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Het valt me op dat de vraagprijzen fors blijven, ook bij hoge km-standen. Bijvoorbeeld voor exemplaren van 2003-2004 met een km-stand onder de twee ton wordt al snel 10 à 11.000 gevraagd, terwijl voor slechts een paar duizend euro meer exemplaren van 2006-2007 met ca. 150-180K te krijgen zijn. Nou vraag ik me af: tot welke stand is het verstandig om een V70 te kopen, en zijn er uitvoeringen of bepaalde opties die ik beter links kan laten liggen? En is het verstandig iets meer te investeren in een jongere auto, omdat je zou zeggen dat de techniek meer gerijpt is na ca. 6 jaar productie? En wat zijn de specifieke zwakke punten waar ik op zou moeten letten? Kunnen deze motoren eigenlijk tegen veelvuldige koude starts, of is het dan toch beter om een benzine te kopen?
Heb wel enig verstand van auto's, maar de auto's waar ik hobbymatig mee werk, zijn ongeveer 60 tot 70 jaar ouder dan de V70 die ik van plan ben aan te schaffen
Alvast bedankt voor hulp en tips!