Aansluiting transmissiekoeler

Welke is de retourslang ??

 
 
 
 
 
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 20.04.2024 - 23:15  ·  #1
Ik heb nu 15000 km gereden met de V70 sind December 2023 en dat bavalt prima ! Toek ik m kocht meteen versie olie er in (al was ie daar nog lang niet aan toe) en paar weken geleden weer, verbruikt geen olie en weinig diesel (5.5 op 100 gemiddeld over de 15k, hard rijden overdag gaat niet dus daarom lekker zuiing)

Binnen de komende 15K is de distributie aan de beurt, denk dat ik dat zelf ga doen en twijfel nog aan de waterpomp, die is wel gedaan bij de vorige wissel... nog even om over na te denken.

Blok is verder droog op lekkage na die werd veroorzaakt doordat dop van het oliefilter niet echt lekker zat toen ik m kocht, zat zo verkeerd vast ook dat er een barst in sprong dus die meteen vernieuwd. Sindsdien lekvrij gelukkig.

Ook nog een elektrische blokheater ingebouwd in januari (origineel volo) en die gaat aan op de timer iedere dag een paar uur voor ik vetrek dus dan is de koude start wat minder koud, vind blokkie ook lekker.

Nu wil ik binnenkort de bak verse vloeistof geven en zit even te kijken wat nu de afvoer is van de transmissiekoeler terug naar de bak; De bovenste of onderste aansluiting op de koeler ? ik kan daar niet duidelijk iets van vinden. Iemand die dat weet ? Ga alle vloeistof vervangen en daarna magnefine filter in de retour zetten.

Nu 345K kilometer en als het aan mij ligt gaat daar nog flink wat bij komen (hoop ik)

Dank !
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5068
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 21.04.2024 - 08:06  ·  #2
Hoi Reddo,

Je hoeft niks met de slangen te doen.
Jouw bak heeft aan de onderkant een aftapplug en bovenop een vulopening.
De aftap is tweeledig namelijk niveau en aftappen.

https://youtu.be/EAb9p8Wph-M?si=YYzAc7FFeCy4_8KO
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 21.04.2024 - 13:09  ·  #3
Thanks,

Vul, drain en nivoplug weet ik, ik kijk alleen of ik alle vloeistof kan vervangen door vullen en deels leeg pompen door even draaien, vanuit retourslang.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 553
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:27  ·  #4
Quote door Reddo

Thanks,

Vul, drain en nivoplug weet ik, ik kijk alleen of ik alle vloeistof kan vervangen door vullen en deels leeg pompen door even draaien, vanuit retourslang.


(even) leegdraaien moet je echt niet doen, dat is heel slecht voor o.a. je koppelomvormer!
Je kunt 2 dingen doen: of drain en fill met de plug onderop de bak, of een zgn powerflush.

Als je een filter op de retourleiding wil zetten, dan kun je het beste de drain & fill doen. Maar nogmaals, leegdraaien (door de motor te laten lopen met een losse leiding) is echt geen goed idee.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 28.04.2024 - 17:34  ·  #5
Dankje, ik zal het leegdraaien dan maar niet doen denk ik, al wilde ik hem zeker niet steeds leeg draaien maar eerste keer 4 liter verversen, dan steeds 2 liter er uit draaien. In plaats van retour in de oliepan gaat ie dan in de fles en oliepan blijft dan altijd nog gevuld (deels)

Maar dan blijft de vraag... welke leiding is de retour ? En de leidinkjes.. keihard kunststof en daar krijg ik niet zo 1, 2, 3 een filter tussen. Iemand dat al eens gedaan met een 2007+ v70??
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 20.05.2024 - 16:55  ·  #6
Ben er uit, onderstaansluiting koeler is de retour maar het is makkelijker om de leiding los te halen onder het blok aan de thermostaat. Is de aansluiting met haakse koppeling (niet 45°)

Procedure schijnt van Volvo te zijn; Trans drainen en zelfde hoeveelheid vullen (was 3.6 liter bij mij), dan steeds 2 liter er uit pompen door te draaien en 2 liter vullen. Dan loopt ie nooit leeg of droog en stop je voordat de pomp lucht zal gaan zuigen (dat dat niet goed is lijkt mij duidelijk). Ging prima en bij de laatste 2x (heb totaal bijna 12 liter gedraind en gevuld) werd het duidelijk veel schoner. Even klooien maar dan zit er wel nagenoeg 100% verse olie in de bak.

Hier wordt het netjes uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=AlpLS9ZleeI
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 21.05.2024 - 09:06  ·  #7
Hoe lang/kort moet je draaien om er 2 liter uit te pompen? Ik was een beetje huiverig voor deze methode ivm mogelijk drooglopen als ik niet snel genoeg de motor uit zou kunnen zetten.
Ik heb het recent gedaan via 2x drain&fill. Bij mij kwam er 4,4 liter uit de eerste drain (auto stond iets achterover, voorwielen stonden op een kleine verhoging). Dat weer aangevuld, 1000km gereden (iets van 2 weken, totdat ik aan de 2e keer toekwam) en daarna nog een keer herhaald en volgens procedure op niveau gezet. Dat laatste maakte ook nog wel verschil.

Welke atf heb je gebruikt?
Ik heb AisinWarner Premium ATF 6 gebruikt en tot nu toe zeer tevreden, het schakelgedrag is duidelijk verbeterd sindsdien. De mijne heeft JWS3309 spec nodig, de jouwe zal al de latere gebruiken; JWS 3324 dacht ik?
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 26.05.2024 - 22:31  ·  #8
Ik heb Kroon Sp matic 4036 er in gedaan, is JWS3324/AW-1 spec, volgens voorschrift. Ik had een doorzichtige jerrycan met maatstrepen er op gezet en iemand er bij die mij even waarschuwde bij 2 ltr, dan motor uit. Duurt best wel even, minuutje of zo.

Nu nog eens een retoruleiding maken met magnefine filter er in, heb gebruikt setje slangen waarvan ik een aanpas maar die zijn nu niet echt soepel.....

Schakelt prima (348000 km) maar was ook niet slecht of zo. Gewoon voorzorg zodat ik weet wat er in zit en dat het ook netjes op peil is.

Volgende klus; distributie, multi en airco riemen + waterpomp. Kan nog 20k als ik de papieren mag geloven die er bij zitten en sticker die op de kap zat maar liever nu, dan weet ik dat ook dat goed is en kan ie weer even verder.
alerto14
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 27.05.2024 - 16:00  ·  #9
Quote door Reddo

Ik heb nu 15000 km gereden met de V70 sind December 2023 en dat bavalt prima ! Toek ik m kocht meteen versie olie er in (al was ie daar nog lang niet aan toe) en paar weken geleden weer, verbruikt geen olie en weinig diesel (5.5 op 100 gemiddeld over de 15k, hard rijden overdag gaat niet dus daarom lekker zuiing)

Binnen de komende 15K is de distributie aan de beurt, denk dat ik dat zelf ga doen en twijfel nog aan de waterpomp, die is wel gedaan bij de vorige wissel... nog even om over na te denken.

Blok is verder droog op lekkage na die werd veroorzaakt doordat dop van het oliefilter niet echt lekker zat toen ik m kocht, zat zo verkeerd vast ook dat er een barst in sprong dus die meteen vernieuwd. Sindsdien lekvrij gelukkig.

Ook nog een elektrische blokheater ingebouwd in januari (origineel volo) en die gaat aan op de timer iedere dag een paar uur voor ik vetrek dus dan is de koude start wat minder koud, vind blokkie ook lekker.

Nu wil ik binnenkort de bak verse vloeistof geven en zit even te kijken wat nu de afvoer is van de transmissiekoeler terug naar de bak; De bovenste of onderste aansluiting op de koeler ? ik kan daar niet duidelijk iets van vinden. Iemand die dat weet ? Ga alle vloeistof vervangen en daarna magnefine filter in de retour zetten.

Nu 345K kilometer en als het aan mij ligt gaat daar nog flink wat bij komen (hoop ik)

Dank !


Het is goed om te horen dat je tevreden bent met je V70 en dat je goed voor het onderhoud zorgt. Wat betreft je vraag over de transmissiekoeler: de bovenste aansluiting is normaal gesproken de retour naar de bak. Bij de meeste auto's komt de vloeistof vanuit de bak de koeler binnen via de onderste aansluiting, wordt daar gekoeld en gaat vervolgens via de bovenste aansluiting terug naar de bak.

Met vriendelijke groet,
Alberto
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 418
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 27.05.2024 - 20:50  ·  #10
Is dat echt altijd het geval? Bij mijn vorige S80, 2.5T uit 2004 en mijn C70 uit 2004, zaten de aanvoer en retourleiding van de automaat (beiden de 5-bak) niet op dezelfde manier aangesloten, bij de ene was bovenste retour, bij de ander was dat juist de aanvoer. Ik weet vrijwel zeker dat dit af fabriek zo zat en dat er niemand aan heeft zitten beunen,
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 27.05.2024 - 20:57  ·  #11
Bij de 2012 D3 ook 100% zeker af fabriek, onderkant retour, al gaat dat tegen mijn gevoel in ... bij onderzijde aanvoer weet je zeker dat de koeler altijd gevuld is vind ik maar ja, volvo heeft het zo bedacht.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 27.05.2024 - 21:03  ·  #12
Maar nog een vraagje over de bak; Er zit ergens een pakking artikel 30735184, zie hier plaatje, links boven no. 13. iemand een idee waar dat zit ??

https://partsouq.com/en/catalo…3336130&q=

Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Aansluiting transmissiekoeler

 · 
Posted: 07.06.2024 - 12:44  ·  #13
Vandaag retoruslangetje van koeler naar bak vervangen (compleet slangetje gebruikt gekocht) met daarin een Magnefine filter geplaatst. Even een paar clipjes ontworpen en geprint om de connectoren in de 'open' stand te zetten bij verwijderen, werkt prima.

Meteen alles even gecontroleerd na hervullen bak paar weken geleden, alles perfect droog gelukkig.



 
Selected quotes for multi-quoting:   0