Aantal vragen over schokdemper vervanging

Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Aantal vragen over schokdemper vervanging

· 
Posted: 14.09.2023 - 20:28  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb recent een B12 Pro Kit besteld omdat mijn schokdempers niet meer zo best voelen.
Nu zit ik even te kijken of ik meteen wat andere onderdelen mee moet nemen en daar heb ik wat vragen over:

Heeft mijn auto nivomats? De auto heeft geen trekhaak, ik weet niet of dat dat een indicator kan zijn.
Toen ik onder de auto lag heb ik even een foto genomen en het lijkt er op dat dit geen nivomat betreft omdat ik die karakteristieke hoes niet zie. Graag hoor ik van jullie bevestiging over mijn theorie.
Als dit wel nivomats zijn heb ik gehoord dat ik nog een steunlager moet bestellen voor de achterkant om het passend te maken?
Misschien dat het sowieso aangeraden is om dit steunlager te vervangen, ik hoor graag jullie mening!

Dan mijn tweede vraag:
Is het aan te raden vooraan de veerzitting EN het veerpootlager te vervangen? Als ik naar de onderdelen kijkt lijkt het mij dat de veerzitting een stuk meer gevoelig is voor slijten, en toevalligerwijs ook een stuk goedkoper. Die honderd euro extra voor de lagers hou ik graag op zij voor wat andere onderdelen :)

Alvast bedankt voor jullie expertise!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: Aantal vragen over schokdemper vervanging

· 
Posted: 14.09.2023 - 20:37  ·  #2
Als de boel toch los ligt, zou ik het veerpootlager mee vervangen
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.09.2023 - 21:41  ·  #3
Tristen, ik heb een topic geschreven over schokdemper- en veervervanging bij de V70N/S60, uit de productplaat kun je halen of je nivomats hebt of niet. De productplaat vind je hier:

Het gaat om positie 22, dat is het 4e en 5e cijfer van de code rechts onderin. Sorry voor de beroerde volgorde, dit komt rechtstreeks uit Vida.
Codes 35, 4, 21, 49, 30, F2, 8F, 23, 40, 12, 20, 32, 51, 54, F6, 52, C5, 31, 50, E5 en 16 zijn Nivomats. Vervang je de Nivomats, dan moet je de veren ook mee vervangen. Vervang je Nivomats door normale dempers, moet je evengoed de veren vervangen, want zonder Nivomat heb je veel sterkere veren nodig.

Zonder het topic te willen kapen, ik wil ook schokdempers vervangen, maar dan voor een generatie eerder. Nivomats heeft die niet, het is (gelukkig) allemaal zo standaard als wat. Bilstein pro-kit en verlaging hoeft voor mij niet, dat staat als een vlag op een modderschuit bij een 10V, maar de veren mee vervangen lijkt me wel een goed idee.
Ik kan complete voorveerpoten kopen, daar zitten onderdelen in van het merk "goedkoopie", ik weet niet of dat een goed idee is? Scheelt wel een hoop moeite met het samenstellen ervan. Achter zijn de dempers en veren apart te vervangen, dat gaat hoop ik een stuk eenvoudiger. In ieder geval neem ik veerschotels, veerpootlagers en dergelijke mee.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 14.09.2023 - 23:47  ·  #4
Quote door Tristen
Die honderd euro extra voor de lagers hou ik graag op zij voor wat andere onderdelen :)

Hoeft niet zo duur te zijn.
https://www.motointegrator.de/…hs-802-379

Deze dingen zijn modeljaar afhankelijk dacht ik, niet MARKED afhankelijk. Dat geldt voor de veren en dempers.

Quote door brinkie
Vervang je de Nivomats, dan moet je de veren ook mee vervangen.

Waarom is dat? Hebben we bij de V70 hier ook gedaan, maar dat was omdat er geen vertrouwen meer in alle veren en dempers was.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.09.2023 - 08:17  ·  #5
Ik weet niet meer waarom ik dat in dat schokdemper- en verentopic schreef, het zou kunnen dat het erbij stond in Vida. Of het zou kunnen zijn dat de meeste mensen vervanging van de Nivomats te duur vinden en er gewone dempers voor terug willen plaatsen, dan moet je echt de veren vervangen.
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2023 - 09:35  ·  #6
Bedankt voor de aanwijzingen Brinkie! Blijkt dat ik dan toch nivomats heb. Veren heb ik gelukkig ook al, die zijn deel van de B12 pro kit.
Heb sowieso besloten de hele mik te vervangen, nieuwe veerpootlagers en steunlagers voor en nieuwe steunlager achter.
Het is niet het risico waard dat ik al die moeite doe om alles los te krijgen om er achter te komen dat een van die onderdelen toch wel aan vervanging toe is.

Quote door Jeroen

Waarom is dat? Hebben we bij de V70 hier ook gedaan, maar dat was omdat er geen vertrouwen meer in alle veren en dempers was.

Ik heb ergens gelezen dat de veren van de nivomats zachter zijn en de auto niet zo goed kunnen dragen als de veren voor normale schokdempers.
Klinkt als een logische reden maar helaas kan ik even de bron van deze informatie niet vinden.

Dan zijn bij deze mijn vragen beantwoord, bedankt allemaal :)
Ik zal na de installatie volgende week zaterdag nog eens posten wat ik van de set vind en wat foto's er bij.
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2023 - 18:35  ·  #7
Zou iemand die deze klus al eens heeft uitgevoerd me nog kunnen helpen?
Ik heb voor de klus de volgende onderdelen binnen:
Schokdempers, veren, veerpootlagers voor, steunlagers achter en veerzitting voor (boven).

Mis ik nog wat of hebben jullie wat oude onderdelen hergebruikt?
Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer, ik weet dat er ook nog diverse veerisolatoren, stootrubbers en hoezen beschikbaar zijn.
Het lijkt er wel op dat het stootrubber bij de bilstein veerpoot voor al geintegreerd zit maar ik heb niet de ervaring om het zeker te weten. Hierbij een foto van hoe dat er uit ziet.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 22.09.2023 - 18:55  ·  #8
Vergeet vooral deze ringen niet, anders gaan je schotels het niet lang volhouden.
En bedenk of je de -30mm verlagingsveren aan de achterkant gaat plaatsen.. (achterkant komt lager te liggen tov de voorkant)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2023 - 23:03  ·  #9
Quote door 1-wiel

Vergeet vooral deze ringen niet, anders gaan je schotels het niet lang volhouden.
En bedankt of je de -30mm verlagingsveren aan de achterkant gaat plaatsen.. (achterkant komt lager te liggen tov de voorkant)

Dankjewel, ziet er naar uit dat ik dan nog wat onderdelen moet halen.
Jij gebruikt hier achter dus nog de standaard veren? Ziet er erg goed uit!
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2023 - 17:42  ·  #10
Ze zitten er onder en wat een verschil!
Ben groot fan van de nieuwe look en rijeigenschappen, kan het iedereen met oude schokdempers aanraden.

1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 24.09.2023 - 17:46  ·  #11
Ook de verlagingsveren achter niet geplaatst zie ik…
Ziet er goed uit, wegligging is echt lekker met dit setje.. nu je remmen nog aanpakken😉
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2023 - 17:50  ·  #12
Quote door 1-wiel

Ook de verlagingsveren achter niet geplaatst zie ik…
Ziet er goed uit, wegligging is echt lekker met dit setje.. nu je remmen nog aanpakken😉

De veren zitten er wel onder, hij is achter echt wel meer dan 3cm gezakt ten aanzien van eerst :)
Staat van de remschijven en blokken was inderdaad minder dan gedacht, die worden snel besteld!

Nogmaals bedankt voor je foto's, daardoor kon ik de veerpoten goed opbouwen.
Blondegod
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.09.2023 - 23:40  ·  #13
Ziet er prima uit, mooie upgrade!
SH78
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.10.2023 - 19:31  ·  #14
Ziet er netjes uit inderdaad.
Ik neem aan dat hier nog de originele 17" onder liggen?
Tristen
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.10.2023 - 19:45  ·  #15
Quote door SH78

Ziet er netjes uit inderdaad.
Ik neem aan dat hier nog de originele 17" onder liggen?

Dankjewel!
Ik heb 18" Eudora's.

Selected quotes for multi-quoting:   0