Heren, doe uw voordeel met deze ervaring.
Al enige tijd startte mijn S80 (2005 T6 exec G3) 'aarzelend'. Bij koude motor wilde hij pas de tweede keer aanslaan, soms pas de derde keer. Met warme motor iets beter, maar nog steeds niet goed.
Bij koude motor liep hij daarna nog wat aarzelend, bijna niet merkbaar, maar toch niet wat je van een T6 mag verachten. Na een paar minuten liep de motor echter steeds beter. Er waren geen meldingen op de BC. Het verbruik, hoewel bij een LPG-auto lastig vast te stellen, leek normaal Ik kan niet goed aangeven wanneer het nu precies begonnen is. Eenmaal warm ging de auto als de spreekwoordelijke brandweer.
Hij was wel toe aan een beurt. Daar weet ik het aan. Dus kreeg hij verse olie, verse bougies (origineel Volvo) en een schoon luchtfilter (origineel Volvo). Hierbij moest het gehele buizenstelsel van de turbo verwijderd en opnieuw gemonteerd worden. Ook werden de bobines visueel gecheckt. Alles OK. Bij deze gelegenheid heb ik tevens nieuwe vacuumslangen van de Flashlube gemonteerd. Deze willen wel eens lekken. Alle afdichtingen van inlaatbuizen ben ik nagelopen. Alles OK. Daarna de afdichtingen, ook van etm en spruitstuk nog eens met WD40 gecheckt. Alles in orde.
Deze operatie had helaas geen enkel effect.
Dan ga je lezen op de diverse fora. Ik las ergens iets over lekkende LPG-injectoren. Daarbij lekken de injectoren, wanneer de motor niet draait, langzaam gas dat terecht komt in het spruitstuk. Bij het starten krijgt de motor dit gas, maar ook benzine (G3 start immers op benzine) toegediend, waardoor hij ahw verzuipt en pas de tweede of de derde keer aanslaat. Daarop heb ik contact opgenomen met de firma (www.vogelsautogas.nl) die de installatie ongeveer een jaar geleden inbouwde. Zij meldden dat dit zelden voorkwam, maar dat ik zekerheidshalve zelf een testje kon uitvoeren: 's avonds druk van de LPG-toevoer afhalen door het LPG-filter even los te koppelen. En 's morgen weer monteren en dan starten...
Deze operatie had ook geen effect. Ik heb deze procedure nog een aantal keren herhaald, maar steeds met hetzelfde resultaat.
Daarop heb ik besloten het maar eens een tijdje op zijn beloop te laten. Misschien was de een of andere sensor bijna aan zijn einde, of zat er toch nog ergens een vacuumlekkage. Ik besloot te wachten tot het erger werd, of tot er (eindelijk) een melding kwam op de BC. Op het rijden zelf was immers niets aan te merken. Wel heb ik er nog een nieuwe accu in gezet. De oude liep snel leeg als bijvoorbeeld de radio enige tijd na het uitschakelen van de motor aan bleef staan. Maar ook een nieuwe accu verhielp het moeizaam starten niet.
Daarna volgden weken van beroerd starten, maar het werd niet erger en er verscheen ook geen melding op de BC. Wel ging op een gegeven moment het lampje van de tank branden. Het werd tijd om bij het pompstation langs te gaan. Dit heb ik nog een paar weken uitgesteld, gezien de auto toch amper benzine verbruikt; de huidige benzineprijzen zijn trouwens ook niet echt uitnodigend. Uiteindelijk toch maar getankt. Er ging bijna 70 liter in, dus het was hoog tijd.
Wat schetst onze verbazing: de volgende ochtend was het net alsof de auto beter startte. Nog niet helemaal zoals het moest zijn, maar toch was enige verbetering merkbaar. Zou het aan de benzine hebben gelegen? Daarop ben ik maar eens een stukje op benzine gaan rijden om zeker te weten dat pomp en leidingen 'schoongespoeld' waren met verse benzine. De volgende ochtend: meteen aanslaan! Het werd dus toch door de benzine veroorzaakt. In het voorjaar heb ik in Belgiƫ getankt (ons ben zuunig). Ik vermoed dat er toen benzine is getankt met een vervuiling. Of mss was het wel van die nieuwe E10 (hoewel een S80 daar gewoon op zou moeten kunnen rijden). Inmiddels ben ik een aantal dagen verder en de auto start nog steeds perfect. Het lag dus ws aan de benzine. Probleem opgelost. Vooralsnog eind goed, al goed...
Al enige tijd startte mijn S80 (2005 T6 exec G3) 'aarzelend'. Bij koude motor wilde hij pas de tweede keer aanslaan, soms pas de derde keer. Met warme motor iets beter, maar nog steeds niet goed.
Bij koude motor liep hij daarna nog wat aarzelend, bijna niet merkbaar, maar toch niet wat je van een T6 mag verachten. Na een paar minuten liep de motor echter steeds beter. Er waren geen meldingen op de BC. Het verbruik, hoewel bij een LPG-auto lastig vast te stellen, leek normaal Ik kan niet goed aangeven wanneer het nu precies begonnen is. Eenmaal warm ging de auto als de spreekwoordelijke brandweer.
Hij was wel toe aan een beurt. Daar weet ik het aan. Dus kreeg hij verse olie, verse bougies (origineel Volvo) en een schoon luchtfilter (origineel Volvo). Hierbij moest het gehele buizenstelsel van de turbo verwijderd en opnieuw gemonteerd worden. Ook werden de bobines visueel gecheckt. Alles OK. Bij deze gelegenheid heb ik tevens nieuwe vacuumslangen van de Flashlube gemonteerd. Deze willen wel eens lekken. Alle afdichtingen van inlaatbuizen ben ik nagelopen. Alles OK. Daarna de afdichtingen, ook van etm en spruitstuk nog eens met WD40 gecheckt. Alles in orde.
Deze operatie had helaas geen enkel effect.
Dan ga je lezen op de diverse fora. Ik las ergens iets over lekkende LPG-injectoren. Daarbij lekken de injectoren, wanneer de motor niet draait, langzaam gas dat terecht komt in het spruitstuk. Bij het starten krijgt de motor dit gas, maar ook benzine (G3 start immers op benzine) toegediend, waardoor hij ahw verzuipt en pas de tweede of de derde keer aanslaat. Daarop heb ik contact opgenomen met de firma (www.vogelsautogas.nl) die de installatie ongeveer een jaar geleden inbouwde. Zij meldden dat dit zelden voorkwam, maar dat ik zekerheidshalve zelf een testje kon uitvoeren: 's avonds druk van de LPG-toevoer afhalen door het LPG-filter even los te koppelen. En 's morgen weer monteren en dan starten...
Deze operatie had ook geen effect. Ik heb deze procedure nog een aantal keren herhaald, maar steeds met hetzelfde resultaat.
Daarop heb ik besloten het maar eens een tijdje op zijn beloop te laten. Misschien was de een of andere sensor bijna aan zijn einde, of zat er toch nog ergens een vacuumlekkage. Ik besloot te wachten tot het erger werd, of tot er (eindelijk) een melding kwam op de BC. Op het rijden zelf was immers niets aan te merken. Wel heb ik er nog een nieuwe accu in gezet. De oude liep snel leeg als bijvoorbeeld de radio enige tijd na het uitschakelen van de motor aan bleef staan. Maar ook een nieuwe accu verhielp het moeizaam starten niet.
Daarna volgden weken van beroerd starten, maar het werd niet erger en er verscheen ook geen melding op de BC. Wel ging op een gegeven moment het lampje van de tank branden. Het werd tijd om bij het pompstation langs te gaan. Dit heb ik nog een paar weken uitgesteld, gezien de auto toch amper benzine verbruikt; de huidige benzineprijzen zijn trouwens ook niet echt uitnodigend. Uiteindelijk toch maar getankt. Er ging bijna 70 liter in, dus het was hoog tijd.
Wat schetst onze verbazing: de volgende ochtend was het net alsof de auto beter startte. Nog niet helemaal zoals het moest zijn, maar toch was enige verbetering merkbaar. Zou het aan de benzine hebben gelegen? Daarop ben ik maar eens een stukje op benzine gaan rijden om zeker te weten dat pomp en leidingen 'schoongespoeld' waren met verse benzine. De volgende ochtend: meteen aanslaan! Het werd dus toch door de benzine veroorzaakt. In het voorjaar heb ik in Belgiƫ getankt (ons ben zuunig). Ik vermoed dat er toen benzine is getankt met een vervuiling. Of mss was het wel van die nieuwe E10 (hoewel een S80 daar gewoon op zou moeten kunnen rijden). Inmiddels ben ik een aantal dagen verder en de auto start nog steeds perfect. Het lag dus ws aan de benzine. Probleem opgelost. Vooralsnog eind goed, al goed...