Fusee kogel en as bout los en de stabi stang, fusee met grote koevoet eruit wippen
Afgelopen weekend mijn ABS ringen vervangen van mijn XC70 2003 D5. Alle tips ter harte genomen die voorbij kwamen op dit forum. Na deze klus kan ik er echter een paar toevoegen:
In bovenstaande quote staat dat je de stabi stang moet loshalen en in reactie hierop dat je een poelie trekker hiervoor nodig hebt. Ik kan daar het volgende op zeggen. Ikzelf heb de stabi stang gewoon verbonden laten zitten, maar wel gemerkt dat deze de veerpoot waar de twee bouten doorheen zitten hinderlijk wegduwt, zodat het lastig is om de twee bouten weer terug te krijgen. Als tip wil ik meegeven dat als je een hefboom gebruikt en de stabi stang naar beneden duwt, de bouten relatief makkelijk weer op hun plek te manouvreren zijn.
Tevens kan het geen kwaad om de abs sensor tijdelijk te verwijderen, je bent toch een beetje aan het hannesen en loopt kans dat door spanning op de draad dat deze beschadigd raakt.
Ikzelf heb de abs ring verwarmd met brander voor montage en tevens het vlak waar de ring opgaat ingesmeerd met een beetje vet. Dit vergemakkelijkt de montage. Ik geloof niet dat de ring hierdoor kans loopt om er af te lopen, daarvoor zit ie te strak.
Zorg voor een flinke hefboom op je dop gereedschap, mijn tengtools doppensetje van een 1/2" is te klein voor deze klus. Gelukkig bracht de verlengde moersleutel met 19mm en 21mm dop uitkomst om flink kracht te kunnen zetten op de twee bouten die moeten worden losgehaald van de veerpoot.
Dit is het voor nu.
Succes aan de volgende.