Graag jullie mening / advies. Ik twijfel wat te doen met een accu die ik vanmorgen kreeg afgeleverd. In eerste instantie was ik blij, want bij de onderdelenboer hadden ze de door mij bestelde accu (gratis) vervangen door een beter type (100Ah/900A ipv 850Ah/95A; hoger type van hetzelfde merk - geen Varta maar Yuasa). En hij was er eindelijk, dat duurde me ook al lang.
Maar toen de accu aankwam, op een kleine pallet, stond die scheef. Verder niks aan opgevallen, het kijkglaasje wat deze accu heeft stond op groen (laadstatus OK). Na aanname van het pakket de accu rechtgezet, waardoor blijkbaar het zuurniveau zich bijstelde, en het kijkglaasje opeens transparant werd, dus geen correcte groene kleur meer. Maar ook niet de zwarte indicatie die bij 'ontladen' hoort, maar dus gewoon helemaal niks... oftewel een te laag zuurniveau denk ik dan.
Toen viel me ook op dat op de adresstickers aan de zijkant leksporen zaten. Hoe erg is dat? Ik weet niet hoeveel er uit gelekt is. Ik kan waarschijnlijk de bovenkant wel openen, wellicht met schade aan de verzegeling en dan krijg ik helemaal niks meer terug. De multimeter geeft nog netjes 12.6V oid aan (onbelast), maar de vraag is natuurlijk hoe lang de accu goed blijft functioneren als je 'm echt belast bij starten etc.
Ik de onderdelenboer gebeld, die willen mij wel een nieuwe sturen of zelfs geld teruggeven (terugsturen hoeft gek genoeg niet), maar alleen als ik foto's opstuur (no problem) én de accu aflever bij het mileupunt en daarvan een bonnetje krijg (op zich ook geen probleem).
Wat me wel tegenstaat is om deze eigenlijk nieuwe accu (want is nog niet aangesloten geweest) zomaar bij het mileupunt in te leveren. Ik snap dat wel vanuit het oogpunt van de leverancier, maar ik wordt er toch een beetje misselijk van om een accu die in theorie 5 jaar goed kan werken zomaar ter recyclering in te leveren. Zo gaat dat dan toch blijkbaar.
Het is een onderhoudsvrije accu maar ik denk dat de doppen er alsnog wel af kunnen om de cellen te en en evt wat bij te vullen (maar dat zou dan in theorie met accuzuur moeten, want alleen gedestileerd water geeft verdunning, aangezien er accuzuur is uit gelekt en niet alleen water is verdampt). Voor hetzelfde geld is er niet zoveel uitgelekt, maar ja, ik heb betaald voor een (zeker weten) goede accu met garantie, dus moet ik er ook niet aan gaan hoeven prutsen.
Ik wil de boel niet flessen maar denk erover om te zien of ik niet toch m'n oude accu kan inleveren en daarvan een bonnetje meekrijg en dan alsnog een nieuwe accu geleverd krijg. Zelfs al zou deze niet meer goed zijn voor de auto, dan kan ik 'm nog aan m'n zwager geven voor het schrikdraad "veur de koei'n", beter dan het barrel dat ik pleeg te vervangen na 8 jaar.
Liever nog had ik gewoon geen gezeik, maar goed... 't is geen groot probleem maar toch zo'n alledaagse irritatie.
Maar toen de accu aankwam, op een kleine pallet, stond die scheef. Verder niks aan opgevallen, het kijkglaasje wat deze accu heeft stond op groen (laadstatus OK). Na aanname van het pakket de accu rechtgezet, waardoor blijkbaar het zuurniveau zich bijstelde, en het kijkglaasje opeens transparant werd, dus geen correcte groene kleur meer. Maar ook niet de zwarte indicatie die bij 'ontladen' hoort, maar dus gewoon helemaal niks... oftewel een te laag zuurniveau denk ik dan.
Toen viel me ook op dat op de adresstickers aan de zijkant leksporen zaten. Hoe erg is dat? Ik weet niet hoeveel er uit gelekt is. Ik kan waarschijnlijk de bovenkant wel openen, wellicht met schade aan de verzegeling en dan krijg ik helemaal niks meer terug. De multimeter geeft nog netjes 12.6V oid aan (onbelast), maar de vraag is natuurlijk hoe lang de accu goed blijft functioneren als je 'm echt belast bij starten etc.
Ik de onderdelenboer gebeld, die willen mij wel een nieuwe sturen of zelfs geld teruggeven (terugsturen hoeft gek genoeg niet), maar alleen als ik foto's opstuur (no problem) én de accu aflever bij het mileupunt en daarvan een bonnetje krijg (op zich ook geen probleem).
Wat me wel tegenstaat is om deze eigenlijk nieuwe accu (want is nog niet aangesloten geweest) zomaar bij het mileupunt in te leveren. Ik snap dat wel vanuit het oogpunt van de leverancier, maar ik wordt er toch een beetje misselijk van om een accu die in theorie 5 jaar goed kan werken zomaar ter recyclering in te leveren. Zo gaat dat dan toch blijkbaar.
Het is een onderhoudsvrije accu maar ik denk dat de doppen er alsnog wel af kunnen om de cellen te en en evt wat bij te vullen (maar dat zou dan in theorie met accuzuur moeten, want alleen gedestileerd water geeft verdunning, aangezien er accuzuur is uit gelekt en niet alleen water is verdampt). Voor hetzelfde geld is er niet zoveel uitgelekt, maar ja, ik heb betaald voor een (zeker weten) goede accu met garantie, dus moet ik er ook niet aan gaan hoeven prutsen.
Ik wil de boel niet flessen maar denk erover om te zien of ik niet toch m'n oude accu kan inleveren en daarvan een bonnetje meekrijg en dan alsnog een nieuwe accu geleverd krijg. Zelfs al zou deze niet meer goed zijn voor de auto, dan kan ik 'm nog aan m'n zwager geven voor het schrikdraad "veur de koei'n", beter dan het barrel dat ik pleeg te vervangen na 8 jaar.
Liever nog had ik gewoon geen gezeik, maar goed... 't is geen groot probleem maar toch zo'n alledaagse irritatie.