Accu of Dynamo vervangen?

en help! Mijn accu is weg :)

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 19.08.2022 - 14:01  ·  #1
Serieus deel: Mijn auto is twee keer stilgevallen tijdens het laatste stukje van een vrij lange rit: Eenmaal bij verkeerslichten in Apeldoon (150 km of zo) en gisteren op mijn parkeerplek in Emden, 100 km en ja, even ouderwets de paardjes losgelaten. (Off topic: Die zijn wel een beetje stram ,net als de koetsier..)

Eerste keer dacht ik: Toeval, maar de tweede keer, met tijd ter plekke, even torque pro er aan. Geen ECU-meldingen, wel hele lage spanning, iets van 11.5 volt. Wat raar is na zo'n rit. Starten ging probleemloos, daarna geen heibel, ook toen ik gisteravond thuis kwam. Vanmiddag vida er op, geen "enge" storingen gezien, enige vreemde was iets met een turbo-druk (lekke slang?) De rest herkende ik als bijzaak, zoals een haperend slot RA. Toen viel mijn laptop uit, ook al een accu probleem. Spanning was bij draaiende motor rond de 13.4V

Eerste vraag: Kan het stilvallen een gevolg zijn van die lage spanning?
Tweede vraag: Dynamo of accu in storing? Accu is twee jaar oud, de dynamo weet ik niet, vorig jaar vervangen door een gebruikte.

En wat: Help, mijn accu is weg: Bij winparts stond hoe makkelijk het was om de accu te vervangen. Volgens die opgave heb ik een bijzondere auto:"Eentje zonder accu :) Overigens, zijn er regels voor de elektronica en software als de je accu vervangt?

De VOLVO XC70 I Cross Country (295) | 1997.11-2007.08 accu vervangen? Dit kunt u eenvoudig zelf doen en is geen lastige klus. Hieronder zullen we in een paar korte stappen toelichten hoe de accu vervangen werkt. Voor een uitgebreide omschrijving kunt u navigeren naar onze blog ‘mijn auto accu is leeg’

1. Open de motorkap.

2. Verwijder eerst de min-klem, dit is de zwart gekleurde klem.

3. Verwijder daarna de plus-klem, deze is rood. Draai stap 2 en 3 niet om, dit kan namelijk zorgen voor kortsluiting.

4. Draai vervolgens de montagebeugels los. Wanneer u dit heeft gedaan staat de batterij los en kunt u deze verwijderen.

5. Zorg dat u alles even goed schoonmaakt en plaats vervolgens de nieuwe batterij.

6. Monteer de montagebeugels weer op de juiste manier.

7. Sluit nu eerst de plus-pool aan (rood).

8. Vervolgens kan de min-pool (zwart) worden aangesloten.

9. De batterij is aangesloten. Test altijd even of alles weer goed werkt!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 19.08.2022 - 15:49  ·  #2
Ja uitvallen kan door een te lage spanning. Doormeten van de dynamo onder spanning geeft duidelijkheid. Accu apart ook even onder spanning doormeten .
Accu zit linksachter in de kofferbak.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3839
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 19.08.2022 - 23:55  ·  #3
Dynamo voltage lijkt dus goed (gemeten over de accupolen?).
Laadt ie ook met genoeg amperes? Controleren met een stroomtang om de kabels vlak bij de accu.
Als dat in orde is en de accu heeft direct na een rit een spanning van 11,5v dan houdt de accu de spanning dus niet meer vast, dus accu kapot. Je kan dit ook relatief simpel controleren met een simpele multimeter, op de polen, laat iemand starten en kijk wat er tijdens het starten met het voltage gebeurt. Als dat helemaal inkakt is dat eveneens een indicatie voor een versleten accu.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 20.08.2022 - 10:08  ·  #4
Tijdens starten mag de accuspanning niet onder 10,5 volt komen. Test de accu nadat de auto een paar uur heeft stil gestaan.
Vervang de accu op tijd. De startmotor is niet blij met een zwakke accu, de startstroom kan kan flink oplopen. Dat geeft extra slijtage.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Gemeten

 · 
Posted: 21.08.2022 - 14:56  ·  #5
Na iets meer dan een dag stilstand:
Accu - 12.00
Tijdens het starten even naar 10,9, 11,2 en daarna 13.3 constant

Vraagje: De 13,4 is dan de "opbrengst" van de dynamo, maar heeft dat ook te maken met het vermogen van de accu? Is iets van 95Ah, iets forser dan de originele. Oftewel ,zou het bij 74 of 50 Ah het zelfde voltage houden of dan hoger worden.

Bedankt voor het meedelen en de hulp, morgen naar de accuboer voor het antwoord, maar als ik dan al wat meer weet is dat nooit verkeerd.
JP
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Berichten: 3330
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 21.08.2022 - 15:10  ·  #6
Dynamo kan je ook met vida testen.
Zo,n (te) zware accu kan in combinatie met een niet zo,n goede dynamo én niet genoeg lange ritten natuurlijk ook snel de geest geven.
Wat voor een accu wordt er voorgeschreven voor dat type motor?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 21.08.2022 - 15:58  ·  #7
13.4 met alle verbruikers aan of uit?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 21.08.2022 - 16:17  ·  #8
Quote door ravado

13.4 met alle verbruikers aan of uit?


Al zou het met alle verbruikers aan zijn, dan nog vind ik de “opbrengst” van de dynamo erg magertjes.
Als de dynamo goed gezond zou zijn en er geen weerstanden in de kabels zitten, dan zou de opbrengst toch rond de 14,1/14,2 Volt moeten zitten.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 21.08.2022 - 19:13  ·  #9
Eens met BBS!
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 22.08.2022 - 03:01  ·  #10
Een accu met grotere capaciteit heeft geen invloed op de levensduur of de prestaties van de dynamo.

De spanning met draaiende motor, voltage is niet het juiste woord, is de afgeregeld spanning van de dynamo.
De spanning varieert naar de laadtoestand van de accu.
Is de accu deels ontladen dan wordt de spanning hoger.
13,4 volt is normaal voor een accu die geladen is.
Deze accu is uitgaande van de gemeten spanning tijdens het starten in orde.
Vervangen is niet nodig.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 22.08.2022 - 06:28  ·  #11
Quote door Wakkerewilly

Een accu met grotere capaciteit heeft geen invloed op de levensduur of de prestaties van de dynamo.

De spanning met draaiende motor, voltage is niet het juiste woord, is de afgeregeld spanning van de dynamo.
De spanning varieert naar de laadtoestand van de accu.
Is de accu deels ontladen dan wordt de spanning hoger.
13,4 volt is normaal voor een accu die geladen is.
Deze accu is uitgaande van de gemeten spanning tijdens het starten in orde.
Vervangen is niet nodig.


Niet bij de oudere modellen zoals die van jp. Die laden altijd rond de 14.1.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 22.08.2022 - 10:32  ·  #12
Quote door ravado

Niet bij de oudere modellen zoals die van jp. Die laden altijd rond de 14.1.


Daar was ik al bang voor, meende zoiets te "weten" van mijn 740/940 tijd. Vandaag druk met de uitzending voor morgen, dus na de studio de garage. En misschien meteen even de poetsmeneer :)
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 705
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Accu of Dynamo vervangen?

 · 
Posted: 22.08.2022 - 12:09  ·  #13
Ga na een wat langere rit eens voelen aan de accukabels...
Als bijv. de + kabel warm/heet is zit daar waarschijnlijk het probleem: corrosie in de kabel wat voor weerstand zorgt
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dank voor de tip

 · 
Posted: 23.08.2022 - 08:03  ·  #14
Komende dagen geen grote trips gepland, heen en weer Delfzijl is het wel zo'n beetje. En da's voor mij dichtbij :)

Laat het eerst allemaal even doormeten en dan kijken wat de beste oplossing is. En de betaalbaarste natuurlijk..
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

De accu is OK

 · 
Posted: 23.08.2022 - 19:21  ·  #15
en dus de dynamo niet. Vanmorgen, op weg naar Delfzijl, de melding dat mijn oliepeil fout was en ik meteen moest stoppen. Ik had er al wel een beetje angst voor dat dit soort meldingen zou komen, na twee jaar went dat wel. En inderdaad, na opnieuw starten de melding weer weg. Daarna ook niet meer teruggekomen.

Toen zijn de accu en de dynamo bekeken: Het is de laatste. Dus nieuwe dynamo en multiriem. Bij estate services wat uitgezocht, heb alle vertrouwen in die jongens, dus kies ik voor het huismerk. 140A moet genoeg zijn.
Alleen begrijp ik de info niet bij de multi-riem. Past die nu wel of niet op mijn V70XC met B5234T3 motor? Iemand die het me kan vertellen? Er zit airco op :) Het chassis nummer lijkt iets boven het miljoen te zijn, als de 1 na de K voor de fabriek staat.

https://www.estateservices.nl/…mpere.html
https://www.estateservices.nl/…gates.html

Dank voor de hulp!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0