Accu gaf niet thuis

dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Accu gaf niet thuis

· 
Posted: 24.12.2023 - 09:59  ·  #16
Quote door The Demon

Controleer ook de kabels naar de accu eens, als daar teveel weerstand (door ouderdom) ontstaat laad hij ook niet goed meer bij.
Symptoom hiervan is een warme plus pool op de accu als je even gereden hebt.
De accu zelf kan natuurlijk ook gewoon stervende zijn.

Dat komt me bekend voor. Ooit bij de V70 classic was de laadstroom 13,8V en bij de accu kwam maar 12, 7 of zoiets aan. Bleek in de accuklem te zitten. Dus vlak voor de klem nog 13,8, erop 12,7. Klem vervangen en het was opgelost.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2023 - 11:22  ·  #17
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 100
Subject:

· 
Posted: 24.12.2023 - 11:50  ·  #18
Ik ga vandaag met de aangerijkte tips aan de slag als het droog is,zeikt van de lucht hier.🌧🌩🌧
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.12.2023 - 22:56  ·  #19
Ik zou om te beginnen even controleren of beide polen goed vast zitten en visueel inspecteren op beschadigingen, corrosie of andere afwijkingen
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2023 - 10:35  ·  #20
Alles ziet er tiptop uit,zit goed vast,vrij van corossie(accu is paar maanden oud) en spanning ook prima.
Auto heeft nu 4 dagen stil gestaan,net ff wat weg gebracht en starten en lopen als nooit te voren...dus wat de issue nu geweest is?!? Geen idee...blijft een raadsel.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 27.12.2023 - 10:44  ·  #21
En door…😉
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2023 - 10:47  ·  #22
Quote door WillemV

En door…😉

Zeker...op links
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 08:38  ·  #23
Dag allen,

Ook ik zit met een accu probleem en nog iets...

Momenteel ben ik bezig met het derde remlicht te vervangen. Hierbij is de accu leeg gelopen.

Met mijn andere auto getracht de Volvo op te laden maar tot nu toe geen succes. De accu is vorig jaar nog vervangen.

Ook maakt de auto dit geluid...

https://www.youtube.com/shorts/2IVn5e2IezM

Voordat de auto helemaal zonder stroom zat zag ik een melding "Storing rem......... stop auto onmiddelijk".

Heeft iemand dit eerder gezien?

Ik had tijdelijk de doppensleutel koffer op de rem gezet om de remlichten te laten branden. Niet handig wat betreft de accu, ik weet het.

Ik hoop dat ik mijzelf niet nog een extra klus met de rem heb bezorgd?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 09:07  ·  #24
Even echt goed opladen, lage spanning kan veel gekke onterechte meldingen geven.

Hoezo is het met de andere auto niet gelukt? Andere auto starten, en even laten laden met een beetje verhoogd toerental alvorens de wagen met lege accu proberen te starten wil nog wel eens helpen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 09:15  ·  #25
Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken in 1e instantie, dat zal wel komen door een te lage spanning. Met een goede accu en/of lopende motor vermoed ik dat dat wel weer weg is. Klinkt als een relais wat niet sluit door te lage spanning (dat zoemen/ratelen is continu heel snel open en dicht klikken - is er niet goed voor!.
Een lage accuspanning geeft de gekste storingen, en de ene schakeling is daar gevoeliger voor dan de andere, maar hier werd al vaker aangekaart dat een te lage accuspanning voor een hele waslijst aan schijnbaar ongerelateerde rare fratsen of errorcodes kan zorgen, dus ik zou eerst even zorgen dat je accu wordt opgeladen met een goede lader bij kamertemperatuur (in een geventileerde ruimte ivm gasvorming), liefst eentje die zelf de laadspanning en -duur kiest naar gelang de accuspanning, dat kan hem hopelijk redden van de diepteontlading waardoor hij kapot kan gaan. Voor het laden liefst eerst de accu op temperatuur laten komen. Dat hoeft overigens geen dure / fancy lader te zijn, mijn ladertje van de LIDL doet dit ook dus misschien heeft iemand wel iets liggen wat je kan lenen, of je koopt er zelf 1 (ik geloof dat de mijne een tientje kostte via marktplaats...).
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 12:29  ·  #26
Dank voor de antwoorden.

Ik vermoedde de accu inderdaad al. Maar vanwege de melding over de rem en dan nu het zoemen en tikken bij het rempedaal terwijl alles uit staat vond ik merkwaardig.

Gisteren heb ik uiteindelijk 40min lang de Polo laten voedden. Soms met verhoogd toerental. Op de een of andere manier blijft de Volvo tikken en ratelen bij contact maken. Heel vreemd. Ook het alarm bleef maar af gaan, erg fijn die extra prikkel wanneer iets niet lukt, haha.

Ik ga proberen om vanmiddag de herkansing in te gaan.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 18:52  ·  #27
Accus houden er niet van met deze temperaturen om leeg te zijn. Met een beetje pech krijgt die de genadeklap. Hoe oud een accu is zegt helemaal niks.
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.01.2024 - 18:56  ·  #28
Met behulp van mijn dochter heb ik de accu en dus de auto weer aan de praat gekregen.

Waarschijnlijk had ik gewoon iemand nodig die even flink gas gaf met de hulpauto, terwijl ik het contact in draaide.

Dank voor jullie adviezen.
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2024 - 14:20  ·  #29
Ik borduur hier weer ff verder...vanmiddag wou de s80 wederom niet starten,sleutel in de gleuf en start stop knop geen ene jota.
Accu doorgemeten 12,05v
De oude accu uit de schuur gehaald,die zet ik af en toe aan de lader...startkabels eraan en ik 1x starten lopen.
Daarna ff op en neer naar alkmaar,terug opnieuw gemeten en was 12.7v...starten..14.4
Buurman kwam kijken en vroeg start/ stop erop zeker? Euh ja...o dat is in de winter altijd gekloot.
Hmmmm wat kan hier de oorzaak van zijn?!? Toch n slechte accu gezorgd gekregen...startmotor...sluiting in het start/stop systeem...
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2024 - 14:37  ·  #30
Kan het zijn dat ik een gewone accu erin gezet heb i.p.v. een accu speciaal voor start/stop??

Deze zit erin:
Bosch auto accu S5008 - 77Ah - 780A - voor voertuigen zonder start-stopsysteem.
Ik lees dat je voor start/stop minimaal een EFB accu nodig heb...AGM is nog beter.
Wat word er met een start/stop bedoeld? Zijn dat de auto,s die uitgaan voor t stoplicht en weer aangaan...is dat start/stop of gewoon het eenmalig starten van de auto.

Gezeik altijd met afwijkingen.

Selected quotes for multi-quoting:   0