Quote door TeeFive
Sinds vandaag ben ik er ook achter dat een te kleine 60Ah accu niet werkt... ook al levert deze 12,58V.
Volgens de boeken moet een V70-T5 een 70Ah accu hebben.
De te kleine accu wordt te ver ontladen en dat heeft als gevolg dat het stationair gaat varieren en dat er ABS/DSTC error meldingen komen (en ook weer weg gaan als je een lange afstand hebt gereden = accu weer maximaal vol)
Blijkbaar zijn er tijdens het rijden gewoon te veel stroomverbruikers (radio, lampen, airco, stoelverwarming, achterruit verwarming, etc)
zoveel zelfs dat de dynamo het bijladen misschien niet eens kan bijhouden. De accu wordt geleidelijk aan steeds verder leeg getrokken als er veel korte afstanden worden gereden. (= veel startmoter gebruiken en weinig km's rijden om bij te laden.)
In het geval van mijn auto is er nog een extra electrische belasting nl. het LPi-systeem. (drukpomp, afsluiters, injectoren, LPG-ECU, etc)
conclusie: Als de auto standaard al een 70Ah accu heeft(en hoort te hebben) is het misschien verstandig om in een LPG auto een iets zwaardere accu te plaatsen (85Ah)
Een andere optie is misschien om de daylight running lights softwarematig uit te laten schakelen. Dan heb je minder electrische verbruikers aan staan en dus minderbelasting van accu en dynamo.
Broodje aap..................
Dus jij rijd de hele dag op je accu... knap hoor.... En wat betreft de belasting van je dynamo... hoe kleiner de accu des te minder wordt je dynamo belast! ( je accu is dan sneller geladen en de dynamo hoeft dan alleen maar voor de rest van de auto te zorgen)
Het enige voordeel van een grotere accu is je start belasting, daarom worden er in de Diesels zwaarder accu's geplaatst ..
- Hogere compressie.
- De indirect ingespoten diesels moet voor-gloeien.
Ik wil niet zeggen dat een zwaardere accu niet goed is!! het enige is dat je moet oppassen niet roomser te worden dan de Paus... Wat bij accu's een belangrijke parameter is .., is de maximaal toegestane ontlaad stroom en deze kan per leverancier verschillen. Het verschil tussen b.v een 65Ah en een 70Ah is marginaal en zal in sommige gevallen in de prijs tot uitdrukking komen...
Als Volvo 70Ah aangeeft is dat een prima keuze respecteren zou ik zeggen... maar om er dan een van 85Ah of meer te plaatsen is klink klare onzin .. zeker gezien het prijs verschil. Maar goed iedereen is vrij om te kiezen en in zijn auto te zetten wat goed voor hem of haar is...