Accu issue?

v70n2.4t
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Accu issue?

· 
Posted: 22.01.2022 - 13:04  ·  #1
Hoi,

Vanochtend de auto, na een aantal dagen stil gestaan te hebben, probleemloos gestart voor een ritje van zo'n 10 minuten. Auto heeft toen een kwartiertje stil gestaan en bij het starten hoorde ik alleen maar getik. Auto aan de praat gekregen met startkabels en vervolgens weer een ritje van zo'n 10 minuten gemaakt. De auto uitgezet en hij wou daarna ook probleemloos starten. Toen naar de auto materialen winkel gereden om de accu te laten testen. Daar kwam onderstaand test restultaat uit:

Volgens de medewerker was de accu niet overleden, wat ook bleek, want ik kon daar ook weer gewoon wegrijden.

Voordat ik onnodig eerst een nieuwe accu koop leek het me verstandig om hier een berichtje te posten om jullie je licht er over te laten schijnen. Mijn vraag is dan ook; wat kan hier loos zijn?

Alvast dank voor alle zinvolle input.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

Re: Accu issue?

· 
Posted: 22.01.2022 - 14:00  ·  #2
De laadspanning test geeft 13,6 volt aan. Dit vind ik erg laag. Uiteraard hangt dit van de testmethode af, dus wat is laadspanning als gewoon rijdt met een constante snelheid?
Ook is de start capaciteit van de accu met 454 CCA ver onder de originele 680 CCA. Neemt niet weg dat 454 genoeg hoort te zijn met dit weer en een normale 2.4t.
Volvofiel2
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 14:11  ·  #3
Heb je niet toevallig last van een loszittende klem op een van de accupolen?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 14:17  ·  #4
Heb je een idee hoe lang de accu al in de auto zit? Die van mij zat er 8 jaar in (eerste accu vanaf nieuw), was technisch gezien niet overleden, maar bij een beetje vorst kreeg 'ie de motor nauwelijks rond gedraaid, ook wilde de deur niet meer goed open. Met als bonus wat enge foutmeldingen op het display omdat de spanning te laag werd.
Een investering van 100 euro verder en de auto start sindsdien probleemloos.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 14:28  ·  #5
Of de accukabels in de klem kunnen gecorrodeerd zijn wat voor een overgangsweerstand zorgt. Dan worden de klemmen warm/heet. Nieuwe klem of wat ook gedaan wordt is, waar de kabel in de klem zit, een gaatje in de klem boren en soldeer erin laten lopen.
Check ook de massa-verbinding van de accu naar chassis/motor op corrosie.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 14:28  ·  #6
Met een multimeter op de accu meten wat de spanning is tijdens het starten, geeft meestal een duidelijker beeld dan die digitale accutesters... Ik heb zelf nog een ouderwetse accutesters met een zware weerstand, die vind ik de accu beter testen.
v70n2.4t
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 15:44  ·  #7
Quote door brinkie

Heb je een idee hoe lang de accu al in de auto zit? Die van mij zat er 8 jaar in (eerste accu vanaf nieuw), was technisch gezien niet overleden, maar bij een beetje vorst kreeg 'ie de motor nauwelijks rond gedraaid, ook wilde de deur niet meer goed open. Met als bonus wat enge foutmeldingen op het display omdat de spanning te laag werd.
Een investering van 100 euro verder en de auto start sindsdien probleemloos.

Ik denk dat ik met dezelfde problematiek zit, heb die melding vorig jaar ook een paar keer voorbij zien komen als de auto even een tijdje op contact bleef staan. (na 10min. ofzo).

Ik ga voor een nieuwe accu en zorg dat de accuklemmen vrij van corrosie zijn als ze erop komen. dank voor de input allemaal.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 16:33  ·  #8
Ik zou je laadspanning eerst goed controleren. Voor hetzelfde geld is het je spanningsregelaar of dynamo en heb je voor niets een nieuwe accu gekocht..
v70n2.4t
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 17:44  ·  #9
Goed dat je dat benadrukt, kan VIDA mij dat tijdens het rijden vertellen?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 17:57  ·  #10
Waarschijnlijk wel, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Ik gebruik een usb lader in de 12v aansluiting. Daar staat dan de boordspanning op. Die staat bij mij vrijwel altijd op ongeveer 14,4.
Daarnaast gebruik ik Torque, die kan de spanning bij de ecu uitlezen.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 19:10  ·  #11
Quote door v70n2.4t

Ja, dat kan Vida prima.

Je kunt het beste wat verbruikers aanzetten (licht, ventilatie, achterruitverwarming) om de dynamo goed te belasten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.01.2022 - 23:47  ·  #12
Ik heb recent iets soortgelijks gehad. Bleek dat de accu klem van de min kabel aan de binnenkant verroest was. Slecht contact, tijdens het rijden soms complete uitval tot en met motor aan toe.
Nieuwe accu gekocht, maar probleem bleef (uiteraard, want lag aan de kabel). Daar kwam ik later achter.

Ik heb dus een nieuwe accu liggen, kan de specs wel even nakijken voor je als je interesse hebt en een beetje in het noorden woont.
Dan kunnen we samen ook wel de laadspanning meten onder het rijden?
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 09:30  ·  #13
als je alleen een tik hoort en de start motor gaat niet draaien kan het ook zo zijn dat de start motor relais geen contact maakte.
Ik verwacht als de accu slecht is en de startmotor niet gaat draaien dat te dan tik , tik , tik hoort doordat de spanning zo ver inzakt dat de bendiks weer terug gaat.
v70n2.4t
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 13:46  ·  #14
Quote door brinkie

Quote door v70n2.4t

Ja, dat kan Vida prima.

Je kunt het beste wat verbruikers aanzetten (licht, ventilatie, achterruitverwarming) om de dynamo goed te belasten.

Dan gaan we dat eerst even bekijken. Dank voor de aanvullende tips.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 23.01.2022 - 14:39  ·  #15
Ik las iets over de Torque app. Die dongles willen vaak de obd poort actief houden en de accu langzaam leeg trekken. Beter trek je deze eruit als je de auto niet gebruikt.

Selected quotes for multi-quoting:   0