Om hier nog even op terug te komen: ik werk al sinds maart thuis en wegens gemeentelijke covid lockdown zitten langere ritten er niet echt in (tenzij ik een rondje langs de gemeentegrens ga maken, dat doe ik op de motor voor mijn lol, maar met de auto niet), dus de auto maakt momenteel eigenlijk geen langere ritten dan 10 minuten enkele reis - afschuwelijk voor motor, milieu, gemiddeld verbruik, etc etc, maar het is niet anders. Dus intussen weer een zwakke accu, waardoor ik laatst na het vervangen van de achterremmen met vida de parkeerrem niet uit de servicestand kreeg. Dat was even schrikken, maar kon toen worden opgelost met hulp van een monteur uit de beurt die met het idee kwam dat het mogelijk door een laag voltage misliep. Een paar wat langere ritjes gemaakt (20 min. enkele reis) maar ik wilde de boel graag weer goed bijgeladen hebben.
Nu heb ik mogelijk iets stoms gedaan... acculader geleend van de buurman, die aangesloten met de accu nog aangesloten in de auto, om mij vervolgens te realiseren dat dat misschien niet zo verstandig was. Dus even gaan lezen en nu begin ik mij zorgen te maken, maar goed, het leed (indien aanwezig) is al geschied bij aansluiting van de lader. Na bedenking de accu losgekoppeld van de auto aan de lader gezet. Toch even melden hier, voor als iemand anders dit ook overweegt.
Het is nl. een ouder type acculader (
deze, de F-805) die niet "Ripple Free" is, wat zoiets wil zeggen als dat er geen bescherming is ingebouwd tegen piekspanning en een mogelijk niet helemaal 'cleane' omzetting van wisselspanning naar gelijkspanning - wat een gevaar zou kunnen betekenen voor electronische modules in de auto.
Het type automatische acculader van de LIDL en soorgelijken heeft dat soort issues niet (dat zijn HF/RF laders, zie Google) , maar mocht je dus een ouder type acculader gebruiken dan is het verstandiger om de accu los te koppelen van de auto-electronica.