Accu

kikonline
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Accu

· 
Posted: 21.12.2015 - 10:28  ·  #1
Hallo allemaal,

Eergisteren mijn sleutel in de auto laten zitten en na circa drie kwartier was mijn accu leeg... En kon ik aan de startkabels...

Is dit een teken dat mijn accu slecht is geworden of slurpt er iets de accu snel leeg?

Stel dat ik de accu moet vervangen zijn er dan tips waar ik op moet letten?

Wat is een goede accu en waar moet die aan voldoen?
Of heeft er iemand nog een goede accu te koop?

Ik woon in de buurt van Rotterdam.

Benieuwd naar de reacties...

Groetjes, Roberto
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Accu

· 
Posted: 21.12.2015 - 10:38  ·  #2
Je kan de accu laten testen bij de meeste garages, waarschijnlijk ook bij de volvo dealer. Als je de accu moet vervangen let dan op de capaciteit (aantal Ah) en het formaat. Ik zou altijd kiezen voor een nieuwe accu, anders kan het zijn dat je volgend jaar weer moet vervangen.

Overigens had ik afgelopen zomer ook ineens een lege accu. Vergelijkbaar met jouw situatie. Ik dacht toen ook dat de accu aan t overlijden was. Echter sinds dien geen problemen meer gehad.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.12.2015 - 12:30  ·  #3
Met Jan Willem eens.
Beter even laten testen.
Blijkt hij goed te zijn, dan de accu eens goed doorladen.
Bij voorkeur aan een druppel lader buiten de auto.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 21.12.2015 - 13:18  ·  #4
wat stond er allemaal aan? lampen dan is dat echt niet gek en als ik mn radio een uur aan laat staan slurpt dat ook al heel veel power uit mn accu. als je met starten (ook bij kouder weer, Tja wanneer komt t nou eens) geen problemen hebt zou ik het wel geloven., Volvo's kunnen ook stilstaand stevig aan je accu trekken.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 21.12.2015 - 13:22  ·  #5
De mijne kon afgelopen zaterdag met sleutel in stand I en de lichten en radio uit na 4 uur ook aan de lader.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 14:55  ·  #6
Quote door J.W.

Als je de accu moet vervangen let dan op de capaciteit (aantal Ah) en het formaat.

Minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker als de capaciteit in Ah, is de koudstartcapaciteit in CCA.
Quote door accudienst.nl
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.

Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Des te hoger dat getal bij CCA, des te langer je kan starten bij afnemende temperaturen.

Quote door J.W.

Ik zou altijd kiezen voor een nieuwe accu, anders kan het zijn dat je volgend jaar weer moet vervangen.

Is uiteraard het beste, maar het zegt niet alles.
Vorig jaar, nadat ik mijn Grom geinstalleerd had, was ik nog even muziek aan het luisteren met het contact op 1. Na een krap uur accu dood... :o Dus maar gebruik gemaakt van de Woonplaatsservice van de wegenwacht...

Vrij snel daarna, met het aantreden van de koude periode, heb ik de standaard Volvo accu geruild voor de VMF Green System accu die ik in april 2003 gekocht heb voor mijn toenmalige boot. Deze staat er nog steeds in, tot mijn grote ergernis, want sindsdien heb ik startproblemen met mijn boot (daar staat de Volvo-accu dus in).

Om die VMF-accu nog even verder op te hemelen: de eerste 6 jaar heeft ie in een boot gestaan waarvan de motor met de hand aan getrokken moest worden. Die motor kon de accu wel bijladen, maar met 6 ampère is dat eigenlijk te weinig voor een accu, die eigenlijk ruig opgeladen moet worden (autodynamo gaat snel richting de 100 ampère). Sinds 2009 tot het moment dat ie naar de Volvo verhuisde heeft ie aan een zwaardere buitenboordmotor gehangen die wel elektrisch gestart moet worden en wat ruiger bijlaadt. Echter nog steeds niet zo heftig als een autodynamo.

Mijn VMF Green systems accu is 75Ah en heeft 700CCA. Ik vind het een absolute aanrader!
Zie verder hier

Denk dat ik persoonlijk voor deze zou gaan. Wellicht binnenkort al, want mn boot mag ook best normaal starten... :D
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 15:06  ·  #7
Quote door Confus

Quote door J.W.

Als je de accu moet vervangen let dan op de capaciteit (aantal Ah) en het formaat.

Minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker als de capaciteit in Ah, is de koudstartcapaciteit in CCA.
Quote door accudienst.nl
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.

Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Des te hoger dat getal bij CCA, des te langer je kan starten bij afnemende temperaturen.

Quote door J.W.

Ik zou altijd kiezen voor een nieuwe accu, anders kan het zijn dat je volgend jaar weer moet vervangen.

Is uiteraard het beste, maar het zegt niet alles.
Vorig jaar, nadat ik mijn Grom geinstalleerd had, was ik nog even muziek aan het luisteren met het contact op 1. Na een krap uur accu dood... :o Dus maar gebruik gemaakt van de Woonplaatsservice van de wegenwacht...

Vrij snel daarna, met het aantreden van de koude periode, heb ik de standaard Volvo accu geruild voor de VMF Green System accu die ik in april 2003 gekocht heb voor mijn toenmalige boot. Deze staat er nog steeds in, tot mijn grote ergernis, want sindsdien heb ik startproblemen met mijn boot (daar staat de Volvo-accu dus in).

Om die VMF-accu nog even verder op te hemelen: de eerste 6 jaar heeft ie in een boot gestaan waarvan de motor met de hand aan getrokken moest worden. Die motor kon de accu wel bijladen, maar met 6 ampère is dat eigenlijk te weinig voor een accu, die eigenlijk ruig opgeladen moet worden (autodynamo gaat snel richting de 100 ampère). Sinds 2009 tot het moment dat ie naar de Volvo verhuisde heeft ie aan een zwaardere buitenboordmotor gehangen die wel elektrisch gestart moet worden en wat ruiger bijlaadt. Echter nog steeds niet zo heftig als een autodynamo.

Mijn VMF Green systems accu is 75Ah en heeft 700CCA. Ik vind het een absolute aanrader!
Zie verder hier

Denk dat ik persoonlijk voor deze zou gaan. Wellicht binnenkort al, want mn boot mag ook best normaal starten... :D

Dus het is nu een trekschuit :D
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 15:11  ·  #8
Hèhè! Wel zolang ie op de trailer ligt en er een auto voorgespannen staat! :D
Starten doet ie, maar wat moeizaam maar t gaat wel. :thumb:
erbakker
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 16:32  ·  #9
Goede ervaringen met Hankook accu's. 4 jaar garantie!

http://www.accumegastore.nl/
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 17:39  ·  #10
Bosch Silver serie, kost iets meer maar ik heb hele goede ervaringen.

Aan de andere kant, toen mijn accu er mee ophield bleek het de eerstgemonteerde te zijn uit 2002. En de Bosch accu is er begin herfst ingegaan.
kikonline
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 22:01  ·  #11
Fijn al die reacties! :-)

De accu laten testen bij Kwikfit in Ridderkerk. Men zei gelijk dat hij aan vervanging toe was... Ik wacht nog even even want ik heb nog niet genoeg gereden om een goede test te doen volgens mij nadat hij leeg was. Eerst even aan de oplader en dan als hij volledig geladen is opnieuw testen...

Dan kan ik een beslissing nemen welke accu het gaat worden.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 22:58  ·  #12
Quote door erbakker

Goede ervaringen met Hankook accu's. 4 jaar garantie!

http://www.accumegastore.nl/

Ik heb zojuist ook het keuze menu ingevuld. 1 van de accu's die daar uit komt betreft een Hankook accu van 62Ah en 540cca uit. Persoonlijk zou ik die laten staan omdat ik beide waarden aan de lage kant vind voor een Volvo. Er staat in de uitkomsten ook een varta accu van 63Ah en 610cca. Gebaseerd op de cca zou dat dus een betere keuze zijn.

Uiteraard staat het een ieder vrij wat te doen. Dat ik nu bijna 13 jaar met een VMF Green Systems accu doe is natuurlijk heel prettig, maar geen garantie dat de volgende ook zo oud wordt.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 24.12.2015 - 20:37  ·  #13
Quote door kikonline

Fijn al die reacties! :-)

De accu laten testen bij Kwikfit in Ridderkerk. Men zei gelijk dat hij aan vervanging toe was... Ik wacht nog even even want ik heb nog niet genoeg gereden om een goede test te doen volgens mij nadat hij leeg was. Eerst even aan de oplader en dan als hij volledig geladen is opnieuw testen...

Dan kan ik een beslissing nemen welke accu het gaat worden.

Eerst de accu een dag of twee aan de lader zetten, daarna pas laten testen (het liefst bij een garage en niet bij zoiets als kwikfit. Die zullen je waarschijnlijk altijd wel een accu willen verkopen).

idd, ik ben niet zo'n kwikfit fan nee ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0