Quote door J.W.
Als je de accu moet vervangen let dan op de capaciteit (aantal Ah) en het formaat.
Minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker als de capaciteit in Ah, is de koudstartcapaciteit in CCA.
Quote door accudienst.nl
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).
Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.
Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.
Des te hoger dat getal bij CCA, des te langer je kan starten bij afnemende temperaturen.
Quote door J.W.
Ik zou altijd kiezen voor een nieuwe accu, anders kan het zijn dat je volgend jaar weer moet vervangen.
Is uiteraard het beste, maar het zegt niet alles.
Vorig jaar, nadat ik mijn Grom geinstalleerd had, was ik nog even muziek aan het luisteren met het contact op 1. Na een krap uur accu dood...
Dus maar gebruik gemaakt van de Woonplaatsservice van de wegenwacht...
Vrij snel daarna, met het aantreden van de koude periode, heb ik de standaard Volvo accu geruild voor de VMF Green System accu die ik in april 2003 gekocht heb voor mijn toenmalige boot. Deze staat er nog steeds in, tot mijn grote ergernis, want sindsdien heb ik startproblemen met mijn boot (daar staat de Volvo-accu dus in).
Om die VMF-accu nog even verder op te hemelen: de eerste 6 jaar heeft ie in een boot gestaan waarvan de motor met de hand aan getrokken moest worden. Die motor kon de accu wel bijladen, maar met 6 ampère is dat eigenlijk te weinig voor een accu, die eigenlijk ruig opgeladen moet worden (autodynamo gaat snel richting de 100 ampère). Sinds 2009 tot het moment dat ie naar de Volvo verhuisde heeft ie aan een zwaardere buitenboordmotor gehangen die wel elektrisch gestart moet worden en wat ruiger bijlaadt. Echter nog steeds niet zo heftig als een autodynamo.
Mijn VMF Green systems accu is 75Ah en heeft 700CCA. Ik vind het een absolute aanrader!
Zie verder
hier
Denk dat ik persoonlijk voor
deze zou gaan. Wellicht binnenkort al, want mn boot mag ook best normaal starten...