Vandaag accu vervangen. Symptomen (voornamelijk met het koude weer en dan een paar dagen niet gereden te hebben) waren dat ie echt moeilijk startte. De startmotor liep bijna niet meer rond. Ik kon het hem wat makkelijker maken door de xenon verlichting uit te zetten voordat ik startte, maar ik had sterk het vermoeden dat ie op zijn einde liep.
Meten is weten, dus even googlen en op deze manier gevonden dat de spanning niet onder de 9,6 V mag komen bij het starten.
Mijn auto:
- Motor uit: 12,6 V: ok.
- Motor aan: 14,6 V: ok.
- Starten: dippen naar 7,6 V. Niet ok.
Dus op zoek op OEM nummer 31255132. Auto heeft start/stop, dus AGM accu is noodzakelijk. Volvo garage niet gebeld. Hoewel ik het niet erg vind wat meer te betalen voor onderhoud bij de dealer, vind ik het niet nodig te betalen voor zaken die ik (wellicht met wat moeite) zelf kan.
Aangekocht: Varta E39 70Ah AGM voor 130 euro. Werd ie ook voor thuisbezorgd.
Vida en het handboek gebruik voor de plaatjes. Eenvoudig genoeg:
0) auto uit en paar minuten wachten
1) MIN pool los
2) PLUS pool los
3) Ontluchting los
4) Boutje aan de zijkant los. Dit is de klem die de accu op zijn plek houdt.
Puntje 4 was het lastigste: Ten eerste vanwege een vrij stugge slang die precies daar overheen lag. Met wat aandringen kon ik die terugklappen en zag ik het boutje (maat 10). Boutje los was ook een uitdaging, want het verlengstuk van mijn doppenset was niet lang genoeg. Buurman bood uitkomst. Accu is toch een 20cm hoog, dus verlengstuk heb je echt nodig.
Plaatsen was eenvoudig: 4,3,2,1 en klaar. Was benieuwd of ik nog foutmeldingen had: die zag ik niet. Toch een BMS reset gedaan, dit kan ook zonder Vida:
- Contact aan en 2 seconden vasthouden (check mode)
- 6x op mistachterlicht drukken (aan-uit-aan-uit-aan-uit)
- 3x op gevarenknipperlichten drukken.
Accusymbooltje knippert dan even en hoera, gereset.
Starten zorgt nu voor een spanningsval naar 11,6 Volt, dus ik ben blij! Geen idee wat de dealer er voor vraagt, maar dat dit goedkoper was is zeker!
edit: bijkomstigheid: Start/stop doet het ook weer.
Meten is weten, dus even googlen en op deze manier gevonden dat de spanning niet onder de 9,6 V mag komen bij het starten.
Mijn auto:
- Motor uit: 12,6 V: ok.
- Motor aan: 14,6 V: ok.
- Starten: dippen naar 7,6 V. Niet ok.
Dus op zoek op OEM nummer 31255132. Auto heeft start/stop, dus AGM accu is noodzakelijk. Volvo garage niet gebeld. Hoewel ik het niet erg vind wat meer te betalen voor onderhoud bij de dealer, vind ik het niet nodig te betalen voor zaken die ik (wellicht met wat moeite) zelf kan.
Aangekocht: Varta E39 70Ah AGM voor 130 euro. Werd ie ook voor thuisbezorgd.
Vida en het handboek gebruik voor de plaatjes. Eenvoudig genoeg:
0) auto uit en paar minuten wachten
1) MIN pool los
2) PLUS pool los
3) Ontluchting los
4) Boutje aan de zijkant los. Dit is de klem die de accu op zijn plek houdt.
Puntje 4 was het lastigste: Ten eerste vanwege een vrij stugge slang die precies daar overheen lag. Met wat aandringen kon ik die terugklappen en zag ik het boutje (maat 10). Boutje los was ook een uitdaging, want het verlengstuk van mijn doppenset was niet lang genoeg. Buurman bood uitkomst. Accu is toch een 20cm hoog, dus verlengstuk heb je echt nodig.
Plaatsen was eenvoudig: 4,3,2,1 en klaar. Was benieuwd of ik nog foutmeldingen had: die zag ik niet. Toch een BMS reset gedaan, dit kan ook zonder Vida:
- Contact aan en 2 seconden vasthouden (check mode)
- 6x op mistachterlicht drukken (aan-uit-aan-uit-aan-uit)
- 3x op gevarenknipperlichten drukken.
Accusymbooltje knippert dan even en hoera, gereset.
Starten zorgt nu voor een spanningsval naar 11,6 Volt, dus ik ben blij! Geen idee wat de dealer er voor vraagt, maar dat dit goedkoper was is zeker!
edit: bijkomstigheid: Start/stop doet het ook weer.