Ik weet dat er al een heleboel geschreven is over het onderwerp motorolie , maar ik kom er eigenlijk nog steed niet echt uit..
Ik heb een volvo v70 uit 2007 met de 170 pk motor op lpg met 43500km op de teller.
Volgens de fabrikant moet er Castrol in 0w30 en dan acea a5/b5.
Er zit nu 5w30 acea a5/b5 in van shell helix pro, vorig jaar vervangen door de vakgarage.
Ik heb het idee dat de auto meer verbruikt aan brandstof, iets ruwer start en het olieverbruik is gestegen.
kan er ook acea a3/b4 in en dan bijvoorbeeld 5w40 of is dat funnest voor de motor?
Ik begrijp uit de verhalen dat de acea a5/b5 hoofdzakelijk te maken heeft met de emissie?
En tevens heb ik begrepen dat de auto minder olie verbruikt bij 5w40 dan bij 5w30?
Wie kan mij er een zinnig antwoord op geven, ik heb er al veel over gelezen maar kom er stomweg niet meer uit.
Zit er ook nog veel kwaliteitsverschil tussen de goedkope en de duurdere merken? ik vind de prijs van ondergeschikt belang maar hoor ook hier zoveel verschillende dingen over.
Ik heb een volvo v70 uit 2007 met de 170 pk motor op lpg met 43500km op de teller.
Volgens de fabrikant moet er Castrol in 0w30 en dan acea a5/b5.
Er zit nu 5w30 acea a5/b5 in van shell helix pro, vorig jaar vervangen door de vakgarage.
Ik heb het idee dat de auto meer verbruikt aan brandstof, iets ruwer start en het olieverbruik is gestegen.
kan er ook acea a3/b4 in en dan bijvoorbeeld 5w40 of is dat funnest voor de motor?
Ik begrijp uit de verhalen dat de acea a5/b5 hoofdzakelijk te maken heeft met de emissie?
En tevens heb ik begrepen dat de auto minder olie verbruikt bij 5w40 dan bij 5w30?
Wie kan mij er een zinnig antwoord op geven, ik heb er al veel over gelezen maar kom er stomweg niet meer uit.
Zit er ook nog veel kwaliteitsverschil tussen de goedkope en de duurdere merken? ik vind de prijs van ondergeschikt belang maar hoor ook hier zoveel verschillende dingen over.