Achteraf gas inbouw

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:16  ·  #1
Ondanks dat ik vaak de andere auto pak, rij ik zomaar 18000 km per jaar. Het benzineverbruik is best netjes, zo 1 op 11,5, maar toch wil ik minder (belasting) betalen, dus zit ik naar gas te kijken. Het meest logische is inruilen op een gas-auto. Maar, de mijne is nu helemaal op en top, en elke andere auto moet toch ook weer het een en ander aan gedaan worden waardoor het weer best wat gaat kosten.
Een nieuwe gas installatie kost zo rond de €2000, dat vind ik eigenlijk te veel gezien de leeftijd en km stand van mijn auto (2000, en 367000km, en de 2.4T is niet de eerste keus op gas).
Bestaat de mogelijkheid om een gebruikte installatie in te bouwen, of laten bouwen waarop een G3 keurmerk wordt afgegeven?
(Ruilen met iemand zou ook een optie zijn, van iemand die heel weinig is gaan rijden.)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:28  ·  #2
Je zou niet de eerste zijn die zelf een gebruikte installatie inbouwt.
Dan alleen nog laten keuren....
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 08.07.2014 - 23:42  ·  #3
Lijkt me niet het meest ideale geval om in te bouwen. Inbouwen zou m.i. alleen rendabel zijn bij hogere jaar kilometrages (terugverdienen van je installatie duurt zo wel erg lang) en het voornemen om nog een aantal jaar te rijden. Wat kost een tweedehands installatie?

Al rijd ik zelf al enige tonnen op Vialle LPG G3 zonder enig probleem, hoor je ook wel eens andere verhalen over lastig op te lossen problemen, lekke injectoren, pompen die stuk zijn, etc.
Dat is de reden dat ik altijd kies om de installatie zelf nieuw in te laten bouwen. Garantie probleemloos rijden. Plus het feit dat een benzine auto vaak lagere km standen heeft bij aankoop, en bij de V70N vond ik het een fijn idee dat de niet hydraulisch stellende kleppen nog niet op gas hebben gereden. Goed bereden bi-fuel zou misschien nog wel goed kunnen gaan.

Jou inmiddels goed onderhouden auto is ook heel wat waard, inderdaad elke nieuwe tweedehandse auto heeft tijd en geld nodig om weer zo betrouwbaar te zijn. Kosten van onderhoud kunnen aardig oplopen.

Is het niet voordeliger gewoon door te rijden op benzine?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 15:15  ·  #4
er zitten wat problematisch haken en ogen aan het inbouwen van een gebruikte LPG-installatie.
- ik meen dat de LPG-tank niet ouder mag zijn dan 10j.
- ik meen ook dat er nieuwe LPG toevoer en retourleidingen moeten worden gebruikt (er staat een productiedatum op dit soort leidingen gedrukt.
Voor de laatste meest actuele eisen is het raadzaam om de RDW te raadplegen.

m.a.w. bezint eer ge begint met de inbouw van een gebruikte installatie.

Technisch is het geen enkel probleem.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 18:33  ·  #5
Heb vandaag wat rondgebeld, en een gebruikte installatie is lastig, vanwege keurmerken, rdw, veiligheidseisen etc. Dus nieuw is eigenlijk de enige optie. Nieuw gaat €1800 tot €2100 kosten, daar doe ik drie jaar over om terug te verdienen. Dus, t was leuk bedacht, maar gaat m niet worden. Beter is verkopen/inruilen op iets met G3, misschien wat kleiner en dus nog meer voordeel, bv audi A4 of bmw 3 station. Of een smart roadster, dat scheelt me €1750 per jaar! En dat is gewoon op benzine!
Of gewoon accepteren en genieten. Want het rijdt zo heerlijk!!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 19:02  ·  #6
Rijden de andere merken ook zo gemakkelijk veel km's op LPG? Dat vind ik een voordeel van Volvo.
Waar kom je met een C30 vijfcilinder (D5 of T5 LPG) op uit?
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 20:24  ·  #7
Ik vraag me af met 18 Dkm per jaar of de uitgave naar ombouwen lpg überhaupt we zinvol is?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 21:06  ·  #8
Quote door vpi

Ik vraag me af met 18 Dkm per jaar of de uitgave naar ombouwen lpg überhaupt we zinvol is?


lijkt mij niet, het duurt bij 18kkm/j veel te lang voordat je je investering terug hebt verdiend en pas dan begin je met echt besparen.

Bij een moderne benzine auto kan je relatief makkelijk veel besparen door jezelf bewust een zuinige rijstijl aan te meten.
http://www.hetnieuwerijden.nl/
Een 20-25% zuiniger verbruik is haalbaar en dat tikt bij 1,80/L flink aan. Voordeel is bovendien dat je minder verkeersstress hebt en de kans op bonnen ook kleiner is.
Slijtage aan remmen en banden en ophanging is ook lager.
Het komt kosten technisch allemaal naar je toe als je rustiger/zuiniger gaat rijden.
Think about it!

ter referentie: als ik flink loop te gassen met mijn T5 doet ie 1:5 op LPG en ben ik 10-15min eerder aan de andere kant van het land. Doe ik mijn best om zuinig te rijden dan haal ik 1:9,5, geen geintje! Ik vind het niet prettig om als een natte krant te rijden maar echt trappen doe ik niet meer en dus kom ik meestal uit op 1:8,5 alles op LPG. reken 20% beter op B.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 09.07.2014 - 21:58  ·  #9
Bij 18k per jaar is rijden op gas zeker goedkoper dan benzine, scheelt ongeveer €700. Maar dat is wel op basis van een auto waar al een gasinstallatie in zit.
En wat betreft het zuinige rijden (de term het nieuwe rijden vind ik echt vreselijk), met 1 op 11,5 gemiddeld doe ik het best netjes. Veel beter zit er niet in bij mij, moet ook nog een beetje leuk blijven.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 10.07.2014 - 09:00  ·  #10
Quote door TeeFive

Quote door vpi

Ik vraag me af met 18 Dkm per jaar of de uitgave naar ombouwen lpg überhaupt we zinvol is?


lijkt mij niet, het duurt bij 18kkm/j veel te lang voordat je je investering terug hebt verdiend en pas dan begin je met echt besparen.

Bij een moderne benzine auto kan je relatief makkelijk veel besparen door jezelf bewust een zuinige rijstijl aan te meten.
http://www.hetnieuwerijden.nl/
Een 20-25% zuiniger verbruik is haalbaar en dat tikt bij 1,80/L flink aan. Voordeel is bovendien dat je minder verkeersstress hebt en de kans op bonnen ook kleiner is.
Slijtage aan remmen en banden en ophanging is ook lager.
Het komt kosten technisch allemaal naar je toe als je rustiger/zuiniger gaat rijden.
Think about it!

ter referentie: als ik flink loop te gassen met mijn T5 doet ie 1:5 op LPG en ben ik 10-15min eerder aan de andere kant van het land. Doe ik mijn best om zuinig te rijden dan haal ik 1:9,5, geen geintje! Ik vind het niet prettig om als een natte krant te rijden maar echt trappen doe ik niet meer en dus kom ik meestal uit op 1:8,5 alles op LPG. reken 20% beter op B.


Helemaal mee eens, dan blazen heeft geen enkele zin, hoe lang kan je stampen op je rechter pedaal? geldt niet alleen in NL maar ook b.v. in DE.
Bijna nergens kan je nog echt goed "blazen "

Ik heb ooit met mn S70 140 pk uit 2000 naar Oostenrijk 1 op 12,8 gereden,( constante snelheden op de cruise control van 120-125 kmh ) niet op de b.c. brekend maar in liters/km.

Ik krijg redelijk veel allochtonen op bezoek voor de Powerflush en in deze tijden gaan ze vaak op vakantie naar Turkije en Marokko etc.
We hebben het dan over Eco tuning van de dieselmotor, en men heeft het dan altijd over snel tijden en men rijdt dan 160-180 kmh om zo snel mogelijk op de bestemming te zijn..
Jaja, in your dream...

Dit is totaal zinloos, plassen, poepen, tanken, rusiten, eten, file, wachtijden grenzen etc doen alle tijdswinsten teniet..

Bovendien wordt je er erg moe van en rij je veel meer gespannen dan bij b.v. constant 110-115, je wordt dan ook veel minder snel moe en komt frisser aan, en bespaart een sloot brandstof.

Afgelopen december naar Savona geweest met de S80, op Duits aardgas rijdt die wagen doodleuk 1 op 23, moet je wel op cruise control constante snelheden rijden van 110-125 rijden.

Mn T5 lurkt altijd 1 op 7 a 7,5 ( LPG LPI ) of ik nu netjes rij of als een dolle 160 de hele weg naar Berlijn op de A1 rij...

Morgen mn "nieuwe " S80 halen in Duitsland, en die krijgt dan meteen een Eco tuning omdat die dan waanzinnig zuinig gaat worden met constante snelheden op cruise control.

Als je dan een wagen wilt gaan kopen op LPG, haal hem dan in Duitsland, daar hoef je je niet het apen lazerus te rijden om een andere brandstof "er uit " te halen.
Je kunt daar nog wagens vinden met redelijke km standen... ook op LPG en diesel en CNG
Volgens mij worden we alleen in dit land compleet leeg gezogen met die idiote meerprijzen op diesel, LPG, CNG etc.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 10.07.2014 - 10:10  ·  #11
Quote door TPR Powerflush

Helemaal mee eens, dan blazen heeft geen enkele zin, hoe lang kan je stampen op je rechter pedaal? geldt niet alleen in NL maar ook b.v. in DE.
Bijna nergens kan je nog echt goed "blazen "


Inderdaad. Ik heb er weleens aan zitten rekenen naar Oostenrijk. Pauzes en file leveren bij hoge snelheden zo'n enorme dip in je gemiddelde snelheid op dat het nauwelijks de moeite loont om zo hard te rijden.

Met de Honda Accord heb ik weleens zo hard als ik kon gereden, als dat kon, die ging 225. Uiteindelijke gemiddelde snelheid: 75 km/uur

Bij rustig cruisen met 140 km/uur: gemiddelde snelheid 68 km/uur over het traject.

Duurt drie kwartier langer op een traject van 900 km. Het is lonender om 1 keer een pauze te vervangen door een bestuurderswissel.

Bovendien is het irritant rijden als je zo hard gaat, want je moet constant remmen voor sloompies (zoals ik).
Ralph
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 10.07.2014 - 11:53  ·  #12
Ik heb bij aanschaf van mijn v70 (1999) met een relatief lage (280dz) km-stand en daar de G3 installatie bij opgeteld.
Resultaat een lage km stand en een lager totale aanschafprijs tegen over een auto waar al gas in zit.

Als je auto nog goed is, gewoon inbouwen, je weet immers wat je aan de auto hebt!

Ik betaalde 1750,- voor een 57ltr lpi volgels installatie, 3 jaar garantie ook op arbeid, 1 op 8 in de bb kom en 1/10 of zuiniger op de snelweg.
Revanti LPG in Veldhoven is een aanrader!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Achteraf gas inbouw

 · 
Posted: 11.07.2014 - 11:51  ·  #13
is wezen praten over inruil op een 2002 bifuel, daar wordt je niet vrolijk van.....
nu zag ik een groupon actie bij mesman, op een prins VSI installatie, scheelt dan 650 euro. Ben toch altijd een beetje huiverig met dit soort acties.....
vanmiddag naar Lex Villier in Elst, ns horen wat hij te vertellen heeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0