Achterdifferentieel

Marc-B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Achterdifferentieel

· 
Posted: 07.07.2023 - 15:21  ·  #1
Ik heb al langere tijd last van een lichte trilling, vanuit de achterzijde. Inmiddels zijn alle 4 de wielen gericht en voorzien van nieuwe banden, maar de trilling is nog niet weg.
De volgende verdachte (volgens de garage) is nu het achterdifferentieel, omdat er speling zit in de cardan-as. Deze kan ik handmatig ca. een centimeter naar links en rechts draaien.

Mijn vraag is nu of er verschil zit in de diverse differentielen. Kan een diff van een 215 pk diesel aankomen, maar gaat dit lukken?
Ik kan me voorstellen dat er verschil zit in overbrenging. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Achterdifferentieel

· 
Posted: 08.07.2023 - 12:27  ·  #2
Je kan in de meeste gevallen de speling uit het cardan weghalen. Maar, de speling heeft een oorzaak. Wanneer je geen "jank" geluid in je cardan hebt dan kan je proberen of het stellen van je kroon pion de oplossing is. Anders wellicht en revisie van je cardan.
Wanneer er echter alleen een trilling is dan lijkt het mij sterk dat het je cardan is. Ik denk dan eerder aan je cardanas. Wellicht de lagers van de cardanas.
ed-oorklep
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Achterdifferentieel

· 
Posted: 08.07.2023 - 13:21  ·  #3
Ik weet niet precies hoeveel verschil er zit tussen de V60 en de V70 AWD, maar wat ook een punt is wat regelmatig trillingen geeft is de homokineet bij het achterdiff.
Dus ligt er een beetje aan waar de speling precies zit.As ie inderdaad in het achterdif zit en niet op de as dan zou ik ook t diff verdenken..

Of er verschil zit tussen de diffs van de benzine en de dieselversies zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar lijkt me sterk...
effe nummertjes vergelijken lijkt me de oplossing (als ze te vinden zijn)

Selected quotes for multi-quoting:   0