Achterremmen

Verend plaatje gebroken, onderhoud?

V70RijderBerkelland
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Achterremmen

· 
Posted: 31.03.2014 - 22:14  ·  #1
Vandaag even de achterremmen (classic v70 uit 2000) bekeken. Wat mij opvalt zijn twee zaken.

1
De remblokken aan beide zijden van de auto slijten aan de buitenkant minder dan aan de binnenkant van het wiel. De buitenzijde van beide achterremschijven is wat aangeroest.

2
Allebei de kanten is van het verende plaatje dat de remblokken klemt tegen de borgpennen een lipje afgebroken. Hierdoor ligt het verende plaatje scheef en wordt slechts 1 remblok (van beide wielen het buitenste) beklemt.
Een afbeelding van het verende plaatje zie: http://www.parts4swedes.nl/nl/…c70-v70xc/

Op 1) denk ik dat de oorzaak een niet lekker gangbare remzuiger is zodat vooral met 1 kant van de rem geremd wordt?

Wat het gevolg van 2) kan zijn, daar heb ik geen idee van. Wel rammelt en schudt het achter als er geremd wordt (wat dan ook de aanleiding is om even te kijken...).

Voor zover ik kan beoordelen zijn de schijven recht en er zit nog ruim voldoende voering op de blokken.

Ik ga (als tenminste niet iemand me op een ander idee brengt) de remmen maar eens grondig zien te reinigen. Liefst zonder ze helemaal er af te halen en te reviseren...

Heeft iemand een suggestie over 1 en/of 2 en/of mijn schoonmaakplan?
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

Re: Achterremmen

· 
Posted: 01.04.2014 - 08:38  ·  #2
welk jaartal is je auto? vanaf 2000 is het anders en vanaf 2008 ook weer....
V70RijderBerkelland
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2014 - 10:26  ·  #3
Quote door dennis850estate

welk jaartal is je auto? vanaf 2000 is het anders en vanaf 2008 ook weer....

Excuus.

Laatst was ik bij de Volvodealer en men sprak daar over de
"classic" V70 als de V70 serie van de laatste jaren van 1997 / 2000 en over de
"classic classic" V70 als de V70 serie van de eerste jaren van 1997/2000. Wanneer de overgang tussen ene uitvoering en andere uitvoering precies ligt, weet ik niet.

Ik heb een "classic" V70 uit 2000.
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 01.04.2014 - 22:18  ·  #4
je hebt het over roest, vastzittende blokken en afgebroken klem. Eigenlijk is het al te laat om te repareren en kun je beter gewoon alles vernieuwen inclusief de handremvoering.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 02.04.2014 - 07:49  ·  #5
Dennis heeft gelijk: Om remmen aan de achterkant te beoordelen, moet het zaakje echt uit elkaar. Aan de binnenkant zitten ook nog handremschoenen. Vervang vervolgens alles wat twijfelachtig is; we hebben het immers over jouw veiligheid en die van anderen. De blokken moeten op het dunste punt nog minstens 2-3mm voering hebben. Meet ook even de dikte van de remschijf, minimaal 8.4mm. Als je de schijven moet vervangen, vervang dan ook de handremschoenen. Kijk of de rubber hoesjes van de remzuigers heel zijn en goed afsluiten. Breng bij de montage licht kopervet aan op alle glijvlakken. Als het tot slot niet meer klappert en schudt aan de achterkant, zou je ook nog bij een apk-garage in de buurt de remvertraging kunnen laten opmeten.
V70RijderBerkelland
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Aan de slag dus

· 
Posted: 02.04.2014 - 10:17  ·  #6
Dank Dennis en Maurits voor jullie tips. Kan ik wat mee.
Ik ga aanstaand weekend aan de slag.
Later meer.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 02.04.2014 - 20:10  ·  #7

Selected quotes for multi-quoting:   0