Achterruitwisser

*xc70*
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Achterruitwisser

· 
Posted: 21.12.2024 - 17:50  ·  #1
De diverse topics /deeltopics heb ik nagelezen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Mijn achterruitwisser van de 2004 xc70r stopte er een tijdje terug mee. Vuil asje dacht ik, soms deed hij het met moeite en kreeg ik m met hulp weer links in de ruststand. Kreeg de wisserarm er niet af dus wat olie in gegoten en maar zo gelaten.

Nu gaat ie opeens wel weer één slag heen en weer, als ik met de voorruit wissers aan achteruit rij, maar vervolgens blijft de arm.li ks staan, gaat en ratelen. Zet ik de wissers uit
,blijft het achter ratelen en met hulp kan ik m dan rechts in ruststand leggen.

Stroef asje wat nu los is geweekt met de overvloedige regenval en een tandwiel naar de Filistijnen? Maar waarom dan door ratelen als de schakelaar uit is?

Bvd
Sander
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Achterruitwisser

· 
Posted: 22.12.2024 - 23:55  ·  #2
omdat de ruitenwissers na uitschakelen altijd doorgaan totdat de ruitenwisser in ruststand is.
*xc70*
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.12.2024 - 09:47  ·  #3
Dank, dan is rechts de ruststand en niet links en wil de arm dus naar rechts. Helder.
Rest de vraag wat oorzaak en gevolg (?) zijn van deze storing
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2024 - 18:40  ·  #4
Tja, Ik zou gewoon een ander ruitenwissermechanisme regelen.
De kans is dat je asje door vervuiling en corrosie te stroef i sgaan draaien en dat daardoor het mechaniek verder in de soep gedraaid is.

https://www.onderdelenlijn.nl/…or-achter/
*xc70*
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 27.12.2024 - 16:21  ·  #5
Quote door Vogel

De kans is dat je asje door vervuiling en corrosie te stroef is gaan draaien en dat daardoor het mechaniek verder in de soep gedraaid is.

Denk dat dat ook het slimste is, vandaag even mee bezig geweest maar het lijkt er op dat er tandwiel slijtage is, de miste weerstand doet m ratelen en de minste hulp laat ,e weer een slag maken.

Alleen even ergens een mini 'poelietrekker' regelen om de arm van het asje te krijgen.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2024 - 07:29  ·  #6
Quote door *xc70*

Quote door Vogel

De kans is dat je asje door vervuiling en corrosie te stroef is gaan draaien en dat daardoor het mechaniek verder in de soep gedraaid is.

Denk dat dat ook het slimste is, vandaag even mee bezig geweest maar het lijkt er op dat er tandwiel slijtage is, de miste weerstand doet m ratelen en de minste hulp laat ,e weer een slag maken.

Alleen even ergens een mini 'poelietrekker' regelen om de arm van het asje te krijgen.

Zo heb ik dat asje een keer gesloopt.
De asjes zijn hol (vanwege de ruitensproeier) en best wel kwetsbaar.
Beetje kruipolie, tik met een plastic hamer op de arm en dan beetje in de dwars-richting wiebelen doet meestal de truc wel.
Nu is dit mechaniekje toch al overleden, dus wat dat betreft maakt het niet meer uit.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.12.2024 - 11:45  ·  #7
Quote door *xc70*

Dat kan wel MITS je eerst hoge moer( of moer met klein stukje metaal pijp van paar cm) op dat asje draait waar je poelie trekker op steunt zodat je idd dat sproeiertje niet raakt en in leven laat.

Op die manier heb ik m er iig van afgehaald. Krengen kunnen flink vast zitten door corrosie.
*xc70*
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 28.12.2024 - 23:44  ·  #8
Merci
*xc70*
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 13.01.2025 - 22:39  ·  #9
Ergens een nieuwe motor gevonden en besteld.
Nu nog de arm van het asje van de oude motor krijgen. Maakt nu niet meer uit of die as afbreekt, dat scheelt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0