Achteruitrijverlichting werkt niet

Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Achteruitrijverlichting werkt niet

· 
Posted: 12.01.2017 - 23:24  ·  #1
Hey mede volvo'ers, ik heb een probleempje: mijn achteruitrijverlichting doet het niet. Ik heb al wat verschillende dingen geprobeerd, dus hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Allereerst even wat achtergrond-info: Ik heb een V70 die van de politie is geweest, daarom zit er her en der misschien wel wat extra draadjes tbv de electronische snufjes die op de auto hebben gezeten. Ik heb de auto nu 2 jaar, en de verlichting deed het tot voor kort prima.
Wanneer de ruitenwissers aan staan en ik schakel de auto in z'n achteruit dan gaat de achterruitenwisser aan, dat betekent dat de schakelaar in de bak nog functioneert, correct?

Wanneer ik de connector losneem van de schakelaar in de bak en deze doorlus dan doet de verlichting het nog steeds niet, nog een teken dat het niet de schakelaar in de bak is.

Nu heb ik in het electrische schema gekeken en daaruit bleek dat er een paar blauwe draadjes achter uit de REM-module van de achteruitverlichting moeten zijn. Bij mij kwam ik daar 2 draadeindjes tegen die afgeplakt waren. Wanneer ik deze met elkaar verbind, en ik schakel het contact naar stand 2, dan gaan de beide achteruitrijlampen aan. Maar...ze zijn dan altíjd aan, ook zonder ingeschakelde versnelling. Dus...wat zou dit kunnen zijn? Zijn deze 2 draadjes inderdaad extra en moet ik eigenlijk een andere draad checken?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Groet,
Lukas

MikeS80
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

· 
Posted: 12.01.2017 - 23:44  ·  #2
Als de verlichting het tot voor kort prima deed, en nu niet meer, dan
zal het niet in de draadjes liggen, maar in zekeringen of schakelaars.

Tenzij er echt wat los is getrild..

Het is wat met die scootoe-mobielen :)
Staan 2 weken in de garage om een paar kilometer kabel
extra mee te krijgen...

Kijk nog ff goed tussen de kieren van de achterbank via de kofferbak.
Je zult niet de eerste zijn die daar een dienstpistool aantreft ;=0
jan45
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 79
Subject:

· 
Posted: 12.01.2017 - 23:58  ·  #3
Draadbreuk bij de achterklep zal wel de oorzaak zijn.
Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 10:46  ·  #4
@ Mike: de zekeringen zijn in orde en de schakelaar ook, anders zou de achterruitenwisser niet aan gaan bij het inschakelen van de versnelling en de lampen zouden niet aan gaan bij het verbinden van de draden (en had voor de zekerheid de zekering eerst doorgemeten :) )

@ Jan: bedoel je na de REM module?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 11:15  ·  #5
Quote door jan45

Draadbreuk bij de achterklep zal wel de oorzaak zijn.

Correct me if I'm wrong, maar de kabels van de achteruitrijverlichting komen toch niet in de achterklep uit en daarmee dus ook niet op het welbekende door schuur puntje?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 11:34  ·  #6
eens met Jack van Iersel: als de draadjes worden doorverbonden branden de achteruitrijlichten wel.. (dus lampjes/fittingen zijn het ook niet :D )
heb je de 2 sets blauwe draadjes ook andersòm doorverbonden?
aangezien de ruitenwisser ook moet kunnen wissen zònder dat de achteruitrijlichten branden vermoed ik dat er ergens een diode of relais tussen zit om dat te faciliteren. misschien dat die nu roet in het eten gooit?
FrankK
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 12:16  ·  #7
Welicht een keer bellen met Hooftman in Waddinxveen, die hebben heel wat KLPD Volvo in onderhoud (gehad), zij weten misschien wel meer.
Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 12:45  ·  #8
Klopt Jack, de draadjes lopen niet door de achterklep maar onderlangs volgens mij.

En Ronin: goeie tip, ik zal eens zoeken in het 'wiring diagram' om te zien of ik dat kan vinden. Mijn vermoeden is dat vanaf de REM een eigen draadje naar de ruitenwisser loopt maar zal eens zoeken. Bedankt voor de tip in ieder geval.
Andersom doorverbonden had ik ook geprobeerd maar dan is het resultaat hetzelfde. Wanneer er 1 verbonden wordt met willekeurig welke andere vanuit de REM, dan gaat de linkerlamp óf de rechterlamp aan. Al naar gelang welk draadje verbonden is :)

En wanneer ik er niet uitkom is dat ook handig om te weten, thanks FrankK.
DDH
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 12:51  ·  #9
Weet je 200% zeker dat de verlichting het voorheen wel deed?? Want als die afgeplakte blauwe, de voedende draad naar de lampjes is......Zou ik zeggen; heeft het voorheen niet gedaan.

Zit er op het dashboard niet nog ergens een blinde schakelaar die je per ongeluk bediend hebt? Bij de wegenwacht auto's kwam altijd een schakelaar voorin om de lampen uit te kunnen schakelen bij het achteruitrijden op de vluchtstrook.
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 13:12  ·  #10
zònder komt ie als het goed is niet door de APK.. en hij heeft hem al 2 jaar..
Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 13:24  ·  #11
Klopt Ronin, ik heb 'm al 2 jaar dus verlichting heeft het zeker gedaan. De foto is misschien wat misleidend, want de draadeindjes heb ik hier zelf even afgeplakt (ik moest nog rijden en wilde niet met die open eindjes gaan rijden). Deze 2 draadjes zaten bij elkaar getapet op een manier die ik niet goed kon zien vanwege de hoeveelheid tape. Ik dacht dat ze gewoon losgekomen waren en dat het een kwestie was van opnieuw verbinden maar helaas (dan zijn ze dus altijd aan).

En nog even gekeken zojuist voor een schakelaar maar niet kunnen vinden David...
DDH
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 14:44  ·  #12
Als je de blauwe weer aansluit. (branden de lampen altijd) En dan de connector op de bak loshaalt (niet doorlussen). Gaan ze dan uit?
Dan zou je sluiting in de schakelaar hebben. Schakelaar die blijft hangen.
Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 16:01  ·  #13
Dat had ik nog niet geprobeerd David, thanks voor de tip...Ondertussen geprobeerd maar zonder resultaat: blauwe draadjes weer verbonden: lampen aan. Connector los van schakelaar: lampen nog steeds aan...
Lukas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2017 - 16:19  ·  #14
Hey allemaal, het probleem is opgelost! Uiteindelijk toch een kortsluiting in de draad/stekker van de aanhangermodule waardoor de lampen aan bleven. Met dank aan Frans Erich van ETS vanwege de gouden tip! :yes:
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 18.01.2017 - 16:30  ·  #15
Quote door Lukas

Hey allemaal, het probleem is opgelost! Uiteindelijk toch een kortsluiting in de draad/stekker van de aanhangermodule waardoor de lampen aan bleven. Met dank aan Frans Erich van ETS vanwege de gouden tip! :yes:

Verrek, daar had ik zelf ook nog niet aan gedacht. Verklaard ook meteen storing, want ik zag al geen andere mogelijkheid meer.

Selected quotes for multi-quoting:   0