Achterveren V70

Martijn_V70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Achterveren V70

· 
Posted: 11.12.2023 - 12:58  ·  #1
Goedemiddag,

Omdat luxe-problemen ook problemen zijn wil ik jullie een luxe probleem voorleggen.

Met een aantal modificaties rijd ik nu ongeveer een jaar tot volle tevredenheid in onze V70 2.4 van modeljaar 2004.

Wel viel me op dat de achterzijde van de auto met de standaard veren vrij snel doorsloeg op de aanslag.
Daarop heb ik een set progressief gewonden Vogtland verlagingsveren gemonteerd. Ondanks dat deze veren korter waren werd het doorslaan beter als in: sloeg niet meer zo snel door. Wel vond ik de auto achter te laag staan en ook te veel negatief camber hebben.

Daarop heb ik een set HD veren gemonteerd. Hiermee heb ik het stevige maar comfortabele veercomfort waar ik naar op zoek en de achterzijde slaat ook niet meer door. Alleen staat de auto naar mijn zin achter weer zo'n 25 mm te hoog.

Lang verhaal kort: ik ben op zoek naar veren die de auto aan de achterzijde op de standaard hoogte houden en die wel stugger zijn dan de standaard veren.

Wie heeft hier ervaring mee en/of een suggestie?

Mochten nivomaten hiervoor een oplossing zijn: daar ben ik in eerste instantie niet naar op zoek. Ik zoek het liever in andere veren.

Alvast bedankt!

Fijne dag,

Martijn
Martijn_V70
Forumlid.
Subject:

Re: Achterveren V70

· 
Posted: 13.12.2023 - 13:45  ·  #2
Misschien kan ik de vraag nog iets concreter maken:

Wie heeft er ervaring met producten zoals in de volgende link: http://www.niveauplus.nl/produ…tofringen/

Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om standaard veren stugger te maken, feitelijk worden ze progressief gemaakt.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 13.12.2023 - 15:17  ·  #3
Dat is wel een wt minder profi oplossing in mijn ogen, maar wel goedkoop..

Ik heb zelf deze veren achter gemonteerd icm bilstein schokbrekers.

https://www.estateservices.nl/…rd-01.html

Zullen vast weer van het beruchte merk PPS zijn, maar voldoen al 100000 km zonder problemen met een 76 liter lpg tank achterin.
De auto komt op vergelijkbare hoogte te staan als origineel, maar is wel wat stugger. Ideaal dus als je de auto wel eens zwaar belaadt.
Martijn_V70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.12.2023 - 21:04  ·  #4
Ik heb er nu ook verzwaarde veren onder zitten. Misschien wel degene die jij ook hebt.
Zonder gastank staat de auto voor mij aan de achterzijde te hoog.
Martijn_V70
Forumlid.
Subject:

Opgelost!

· 
Posted: 26.05.2024 - 11:07  ·  #5
Goedemorgen,

Inmiddels heb ik mijn (luxe)probleem opgelost.

Na het uitvoerig vergelijken van verschillende specificaties kwam ik tot de conclusie dat verzwaarde achterveren van een S80 het gewenste effect zouden kunnen hebben.
En met resultaat: de V70 staat nu weer mooi recht. Bijkomend voordeel is dat de veerstijfheid van deze veren net wat hoger is dan van de standaard veren zonder dat de auto nu enorm oncomfortabel is aan de achterzijde. Met 3 pubers op de achterbank slaat de vering niet meer door zoals met de standaard veren wel het geval was.

Verder heb ik tijdens mijn zoektocht gevonden dat de veren die Professional Parts aanbiedt waarschijnlijk bij Lesjofors vandaan komen. De specificaties en een deel van het artikelnummer komen overeen. Lesjofors is een wereldwijde aanbieder van allerhande veren, met de kwaliteit zit het wel goed. Daarbij is het ook mijn werkgever dus ik ben niet geheel onbevooroordeeld.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 26.05.2024 - 11:48  ·  #6
Quote door Martijn_V70

Lesjofors is een wereldwijde aanbieder van allerhande veren, met de kwaliteit zit het wel goed. Daarbij is het ook mijn werkgever dus ik ben niet geheel onbevooroordeeld.

:-) :-) maar dan wel met inside kennis
alerto14
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 27.05.2024 - 16:36  ·  #7
Quote door Martijn_V70

Goedemiddag,

Omdat luxe-problemen ook problemen zijn wil ik jullie een luxe probleem voorleggen.

Met een aantal modificaties rijd ik nu ongeveer een jaar tot volle tevredenheid in onze V70 2.4 van modeljaar 2004.

Wel viel me op dat de achterzijde van de auto met de standaard veren vrij snel doorsloeg op de aanslag.
Daarop heb ik een set progressief gewonden Vogtland verlagingsveren gemonteerd. Ondanks dat deze veren korter waren werd het doorslaan beter als in: sloeg niet meer zo snel door. Wel vond ik de auto achter te laag staan en ook te veel negatief camber hebben.

Daarop heb ik een set HD veren gemonteerd. Hiermee heb ik het stevige maar comfortabele veercomfort waar ik naar op zoek en de achterzijde slaat ook niet meer door. Alleen staat de auto naar mijn zin achter weer zo'n 25 mm te hoog.

Lang verhaal kort: ik ben op zoek naar veren die de auto aan de achterzijde op de standaard hoogte houden en die wel stugger zijn dan de standaard veren.

Wie heeft hier ervaring mee en/of een suggestie?

Mochten nivomaten hiervoor een oplossing zijn: daar ben ik in eerste instantie niet naar op zoek. Ik zoek het liever in andere veren.

Alvast bedankt!

Fijne dag,

Martijn

Goedemiddag,

Mijn suggestie zou zijn om te kijken naar opgedreven veren van een gerenommeerd merk als Eibach of H&R. Deze zijn specifiek ontworpen voor uw model en kunnen de optimale hoogte en demping bieden die u wenst. Veel Volvo-liefhebbers hebben goede ervaringen met dit soort upgrade-veren. Ze bieden meestal een prettige verbetering in wegligging zonder al te veel in te leveren op comfort. Zorg er wel voor de juiste specificaties te bestellen voor uw bouwjaar en uitvoering.

Selected quotes for multi-quoting:   0