achterveren vervangen S80 T6

Peter Jansen
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

achterveren vervangen S80 T6

· 
Posted: 08.01.2025 - 10:46  ·  #1
ik heb de zoekbalk al uitgespeelt maar nog geen echt duidelijk antwoord gekregen op het vervangen van mijn achtervering. ik wil deze gaan vervangen voor een setje verzwaarde veren van MAD. nu zocht ik een how to hiervoor maar die is er blijkbaar niet en ik lees overal dat het nogal een klus kan zijn. heeft iemand de gouden link of tip voor mij?
WillemV
Supporting Member
Subject:

Re: achterveren vervangen S80 T6

· 
Posted: 08.01.2025 - 11:24  ·  #2
Ik moet ook de veren en schokbrekers aan de achterzijde vervangen van mijn S60.

Ik ga wel een brug etc. huren.

Maar ik baseer mij in hoofdlijnen op onderstaand filmpje.

https://youtu.be/edvII0FvkAY?si=sPNERMUMS26BAq6A
Peter Jansen
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.01.2025 - 07:41  ·  #3
bedankt voor de link Willem, helaas zijn mijn achterdraagarmen toch weer iets anders. ik ga er volgende week gewoon aan beginnen en zie wel waar het schip strand haha
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 10.01.2025 - 08:37  ·  #4
Waarschijnlijk heb je hetzelfde onderstel als onder mijn V70, met de schokdemper midden in de onderste draagarm ipv op een nok tegen de zijkant ervan.
Vergis je niet, dat onderstel kan flink terug vechten.
Met name het plaatsen van de nieuwe veer lijkt onmogelijk, deze wil kantelen wanneer ie bijna op z'n plek zit.
Het probleem zit erin dat de veer gecomprimeerd geplaatst moet worden, maar dat er eigenlijk geen ruimte voor veerspanners is.
Daar is wel het 1 en ander al over te vinden alhier, maar er is nog geen eenduidige how-to methode uit gerold.

De één haalt de onderste draagarm aan de binnenkant los, de ander aan de fusee kant. Weer anderen hebben succes bereikt door de spoorstang te lossen.
Controleer gelijk de voorste rubber bus waarmee de spoorstang in het subframe hangt, die durven nog wel eens te verslijten.

Maar liefst 2 filmpjes heb ik kunnen vinden.
De ene kan ik alleen met ondertiteling volgen, maar de beelden waren voor mij al uiterst behulpzaam.
Nr 1, let op hoe hij een potkrik gebruikt om het geheel naar beneden te manoeuvreren.

De ander is iemand die verlagings veren plaatst.
Nr 2. Bij verlaging heb je dat gevecht met die veer niet zo, maar de hele procedure is hier wel duidelijk te volgen.

Jeroen Spock hier op het forum heeft succes bereikt door de nieuwe veer met tie ribs gecomprimeerd te houden tijdens het plaatsen.
Een beetje spannend maar het werkt wel.

Succes ermee!

Ps. Zelf heb ik er ook al eens een stukje over geschreven Hier halverwege de post te vinden.

Haynes schrijft dat ze meerdere manieren uitgeprobeerd hebben maar niet tot een resultaat zijn gekomen die ze willen publiceren... Good luck!
Peter Jansen
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.01.2025 - 08:26  ·  #5
gisteravond deze klus gestart samen met mijn zoon. na een half uur zaten beide kanten weer in elkaar en het blijkt een klusje van niks. auto op de brug gehad en een versnellingsbak steun erbij. dit maakte de klus erg makkelijk. stabilisatorstangetjes los gehaald en binnenste draagarm bout los. uiteraard ook de schokbreker verwijderd. hierna kon de draagarm zo open geklapt worden en de veer verwijderd worden. nieuwe veer terug geplaatst en het zaakje weer op zijn plek geduwd met de hydraulisch verstelbare steun. even uitrichten voor de doorgaande bout en klus klaar. viel me reuze mee!

Selected quotes for multi-quoting:   0