Quote door RIVADA
nou.... daar kijk ik toch wel wat genuanceerder tegen aan.
Dat Volvo een achtewielophanging weet te ontwerpen en bouwen waarvan de achterwielen haar eigen speling (die iedere achterwielophanging nu eenmaal heeft) zo kan inzetten dat deze het bochtgedrag ten goede komt is natuurlijk razend knap.
Maar dat is in mijn ogen nog geen 4-wiel besturing. Daarvoor moeten we terug naar de jaren '90 waarin vooral de Jappanners met razend knappe ontwerpen kwamen. Denk maar eens aan de Honda Prelude 4WS waarbij je bij stilstand al daaiend aan het stuur de achterwielen zag mee bewegen. Ook Misubishi en waarschijnlijk nog wel een paar merken meer hebben zich op het pad van 4WS begeven, maar volgens mij bouwt geen enkele autofabrikant dit nog. Wellicht vanwege de complexiteit en dit kosten.
Nou, toch wel hoor. Je ziet dit juist op steeds meer moderne auto's van het hogere segment terugkomen, Mercedes EQS en gelijken. Kijk maar wat Autoweek reviews en je hoort het regelmatig, achterwielen sturen juist steeds meer mee, en de aansturing verschilt bij hoge en lage snelheid voor een korte draaicirkel, hogere bochtstabiliteit etc.