Advies bij koppeling

Trillen auto onderbelasting

Laptom
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Advies bij koppeling

· 
Posted: 27.02.2016 - 20:28  ·  #1
Mijn 2001 V70 2.4 140pk benzine met 241.000km heeft al een tijdje een hoog aangrijpingspunt. Laatste 1-2cm vd slag grijpt de koppeling aan. Hij is vrij zwaar te bedienen, maar slipt niet.
Ik had er eerst het idee om er door mee te rijden tot de eerste slip, maar begin nu te twijfelen.

De auto trilt ook sinds 3 maanden, vooral onder belasting. Ik dacht eerst aan uitlijnen en in het erge geval de aandrijfassen. Na 3 bandensets, 4x balanceren, uitlijnen en 2x controle aandrijfassen twijfel ik daaraan. De auto rijdt weer voor 80% trillingvrij, maar ik blijf een trilling voelen onder belasting. Zou dit met het DM vliegwiel te maken hebben?

Bij verwisseling vd koppeling (en vliegwiel), waarom zou je de bak en motor er niet aan de bovenkant uithalen? Het lijkt me zo onhandig om eronder aan het rommelen te zijn...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Advies bij koppeling

· 
Posted: 27.02.2016 - 21:32  ·  #2
Het is niet gezegd dat die twee iets met elkaar te maken hebben. Trillingen uit de dmf merk je het meest tijdens het bedienen van de koppeling. Ik heb recent mijn dmf vervangen, omdat ik de koppeling wilde vervangen -vanwege dat hij zo zwaar ging- en de dmf was nog vrij goed, na 395000 km, maar hij trilde niet.

En je kunt uiteraard de motor en bak er naar boven uit tillen, maar of je daar zo veel mee bespaart vraag ik me af.
Laptom
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.02.2016 - 19:56  ·  #3
Ik ben ermee eens dat die 2 niet aan elkaar te herleiden zijn, maar ik weet nu gewoon niet wat die lichte trilling in zit. Ik blijf het voelen onder belasting. Wellicht rij ik volgende week eens na Dennis om hem te laten luisteren/voelen.

Een ander iets. Wie kan vertellen welk nummer vliegwiel en koppeling ik erin heb zitten. Er zijn blijkbaar 2 types beschikbaar. 230 en 240mm.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.02.2016 - 20:19  ·  #4
Ik kon er niet uitkomen welke koppeling er in moest, dus ik heb er twee besteld en kon de niet passende retourneren.
Ook het vliegwiel had twee verschillende (volvo-) nummers, maar ze bleken wel identiek.

Selected quotes for multi-quoting:   0