Quote door splinter
De verschillen tussen de 140 en de 170 pk versies bij de oude types (pre 1999) bestonden uit het feit dat de een 10 kleppen per cilinder had en de andere 20. Bij deze motoren produceert de 140 pk versie meer koppel in het onderste toeren bereik.
Bij de nieuwe types (2.4 motoren) zijn de koppel en vermogen curves gelijk, alleen loopt die van de 170 pk versie langer door. Het maximum koppel ligt weliswaar op een hoger toerental dan bij de 140 pk versie maar dat komt omdat hij dan een hoger koppel produceert. Bij het toerental waarop de 140 pk versie zijn maximum toerental levert heeft de 170 pk versie exact hetzelfde koppel. Bij deze motoren is de begrenzing alleen softwarematig, je kan dus ook van een 140 pk versie een 170 pk versie maken.
Wel is er een verschil in de verhoudingen van de versnellingsbak.
Ik rijd zelf een 170 pk S80 handgeschakeld naar volle tevredenheid. Genoeg vermogen voor mij, boven en onder in het toerenbereik, mijn rijstijl is erg relaxed, maar vlot, met af en toe even lekker het gas erop. Ook met zware aanhanger genoeg vermogen.
De vraag is wat is je rijstijl, lekker relaxed en ik tuf mooi op de cruisecontrole maar je wil wel vlot en veilig inhalen.
Dan zou ik zeggen 170 pk is genoeg.
Wil je echt genieten van een flinke duw in je rug en er zeker van zijn dat je als eerste weg bent, ga dan voor een turbo. Dat extra vermogen merk je echt goed!
Ook in verbruik zit een verschil 9,78 l/100km voor een 2.4 170 pk versie.
En een 2.4t doet 10,19 l/100km.
Het verschil is niet bijster groot en zal grotendeels ook te maken hebben met de manier waarop de wagen bereden wordt.
Een turbo rijder zal denk ik vaker het vermogen aanspreken dan een 170 pk versie rijder.
Bron spritmonitor.de
Zoektermen v70 2001-2004
160-175 pk en 190 tot 2010 pk
Geen onderscheid in transmissie
20 kleppen per cilinder?