Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

Lpg nog in te bouwen.

 
 
 
 
 
MichelB
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 14:11  ·  #1
Na mijn eerste zoektocht naar een classic is mijn zoekgebied verlegd naar een v70n, een beetje onder druk van het thuispanel.

Nu wil ik graag een advies mbt de duurzaamheid van 2 motoren, namelijk de 170pk benzine en de 2.4t. Het is de bedoeling om een gasinstallatie te laten monteren zodat ik zelf de garantie heb op de inbouw. De voorkeur gaat ook uit naar een auto waarvan de historie bekend is, dit heb ik in elk geval vaak gelezen hier..

Ik heb een aantal auto's bekeken. Is het bijvoorbeeld normaal dat een 2.4t olie zweet?

Ik hoop dat ik hierdoor binnenkort mijn keus kan maken en hier eindelijk mijn v70 te laten zien!

Mvg Michel
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 14:36  ·  #2
2.4T is wat gevoeliger voor dichtslibben van de carterventilatie, althans, de carterventilatie zit bij de T in het onderhoudsschema. Verder komt zweten bij turbodarmen enzo wel voor inderdaad.

Afgezien van de turbo zijn beide motoren hetzelfde, alleen is de 2.4T door het grotere koppel zwaarder belast in de aandrijflijn als hij bereden is door iemand met een zware rechtervoet.

Ik heb een gechipte 2.4 140PK (nu ruim 180) die is op de injectoren, de software en de overbrengingsverhoudingen van de bak hetzelfde als de 170PK. Ik heb niet het gevoel dat ik daaraan tekort kom. Heeft inmiddels 240.000 km op gas gelopen en 4 ton totaal.

Wel klepsmeersysteem geïnstalleerd ter bescherming van de kleppen en klepzetels.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 15:04  ·  #3
Ik jouw geval zal het belangrijkste zijn dat je begint met een auto die goed onderhouden is en geen problemen heeft.

Vanaf dat punt zul je met beiden zonder specifieke problemen prima uit de voeten kunnen op LPG.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 19:32  ·  #4
Wordt wel alsnog prijzig als je zelf LPG laat inbouwen. Komt dan zomaar nog 2k op de aankoopprijs voor een goede installatie.

Betreffende de motoren die jij behandelt: de 2.4t heeft een turbo, daardoor iets meer pit maar ook wat meer risico op olieverbruik en onderhoud. Ik heb niet met een non-turbo gereden, wel met een 2.4T, 2.5T en T5. Voordeel van de 2.4T is dat het een lagedrukturbo is, waardoor je vroeg vermogen heb. Bij een non-turbo zul je iets meer moeten doorsleuren. De T5 voelt een beetje als een non-turbo op lage snelheden, een cruiser, maar wordt vanaf 3k rpm serieus snel.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik gaan voor de 2.4T omdat die net een tikje meer vermogen heeft en de trekkracht waarschijnlijk eerder heeft. Maar daar staat wel een risicootje tegenover.

Of je gaat voor een T5 met LPG er al in natuurlijk o-) ;-)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 22:48  ·  #5
Zelf vroeger een overbuurman gehad die een 140pk V70 had en die kwam vooruit. Daarmee was dan ook alles gezegd. Ik heb nu ook weer een overbuurman die een niet geblazen motor in zijn V70 heeft en die vertelde me laatst dat hij dat wel jammer vindt omdat ie wat pit mist.

Als je dat allemaal niet interessant vindt dan is de versie zonder turbo, gezien de beduidend mindere belasting op de aandrijflijn, gunstiger voor je.

Persoonlijk hou ik wel van een beetje pit, vandaaR...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 30.09.2015 - 23:29  ·  #6
Ik koos bewust voor de 2.4T omdat ik power wilde hebben ivm caravan.

En ook ik ga lpg inbouwen.
Zit op bouwjaar 2001 met 275K op de teller.

Hoor graag jou ervaringen qua prijs en rijden.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 07:26  ·  #7
170PK? Daarmee ben je echt geen trage slak.
Ook met de caravan (+-1200KG) geen enkel probleem.

Flauwe snelweghellingen met 105km/h (GPS snelheid) op de cruise?
Geen enkel probleem, automaat schakelt terug, motor brult wat en daar ga je.

Helemaal in Nederland heb je aan de 170 voldoende. Door de rust in de cabine rijd je al snel te hard, heb je de extra echte power nodig? Denk het niet. Maar als jij het ervaart als leuker/soepeler etc. etc. moet je het natuurlijk wel doen ! ;)

Het beste is om gewoon eens een proefrit te maken in een Volvo's met bovengenoemde motoren. ;)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 07:37  ·  #8
Niet vergeten dat trekkracht en de duw in je rug bij het intrappen van het gaspedaal veroorzaakt worden door het koppel van de motor.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 15:12  ·  #9
ik heb een 140 pk gekozen boven een 170 (die ik ook gereden heb, een fully kitted DOP no less), omdat die 140 pk z'n marginaal lagere koppel reeds eerder beschikbaar heeft, de 2.5T heeft nog meer koppel nog lager ("a"ls 'n diesel) dus zou mijn voorkeur hebben voor zware (?) caravans, maar als je verder geen haast hebt met de caravan zou een 140 pk ook volstaan: hoe lager in het toerengebied het max. koppel zit, hoe beter: als je een heuvel op moet, zakt het toerental OP het koppel, niet er VANAF (doen vrachtwagens ook) , blijft erop hangen en dan hoef je niet terug te schakelen.. zo ook een tevreden caravaner op het 850 forum met een identieke auto als de mijne. (ik caravan niet, maar sleep wel eens een aanhanger (met zand en stenen))
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 15:57  ·  #10
Quote

maar als je verder geen haast hebt met de caravan zou een 140 pk ook volstaan: hoe lager in het toerengebied het max. koppel zit, hoe beter


Deels mee eens.
Als je heuvel op gaat en je hebt al geen haast met je zware caravan van zo'n 1400kg, dan wil zul je toch terug moeten schakelen om het toerental op een hoger niveau te brengen omwille van de koeling van de motor en (indien uitgevoerd met) de automatische versnellingsbak.

Mijn D5 met voldoende koppel vanaf 1950rpm rijdt met het grootste gemak met de caravan in z'n 5e versnelling. Echter rijd ik liever in 4 en heuvel op zelfs in 3. Niet dat het niet gaat, maar het gaspedaal moet zowat door de bodem als je omhoog rijdt en de temperatuur moet in de hand gehouden worden. Dan is een hoger toerental absoluut noodzakelijk om de waterpomp voldoende koelvloeistof te kunnen laten rondpompen.

Kennis van mij met de 140Pk V70 trok ook nog wel eens een paardentrailer en dat was toch niet echt geweldig. Dan kom je eigenlijk toch echt kracht te kort.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 16:03  ·  #11
Moet je voor de gein hier eens kijken

zul je zien dat het koppel al heel vroeg bijna geheel beschikbaar is bij de 140 pk motor.
De 170+ motor is het motormanagement anders waardoor dezelfde motor soepeler doortrekt naar hogere toerentallen en hogere snelheden.

http://www.chippoint.com/chiptuning_volvo_v70.htm
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 16:19  ·  #12
De verschillen tussen de 140 en de 170 pk versies bij de oude types (pre 1999) bestonden uit het feit dat de een 10 kleppen per cilinder had en de andere 20. Bij deze motoren produceert de 140 pk versie meer koppel in het onderste toeren bereik.

Bij de nieuwe types (2.4 motoren) zijn de koppel en vermogen curves gelijk, alleen loopt die van de 170 pk versie langer door. Het maximum koppel ligt weliswaar op een hoger toerental dan bij de 140 pk versie maar dat komt omdat hij dan een hoger koppel produceert. Bij het toerental waarop de 140 pk versie zijn maximum toerental levert heeft de 170 pk versie exact hetzelfde koppel. Bij deze motoren is de begrenzing alleen softwarematig, je kan dus ook van een 140 pk versie een 170 pk versie maken.
Wel is er een verschil in de verhoudingen van de versnellingsbak.

Ik rijd zelf een 170 pk S80 handgeschakeld naar volle tevredenheid. Genoeg vermogen voor mij, boven en onder in het toerenbereik, mijn rijstijl is erg relaxed, maar vlot, met af en toe even lekker het gas erop. Ook met zware aanhanger genoeg vermogen.

De vraag is wat is je rijstijl, lekker relaxed en ik tuf mooi op de cruisecontrole maar je wil wel vlot en veilig inhalen.
Dan zou ik zeggen 170 pk is genoeg.

Wil je echt genieten van een flinke duw in je rug en er zeker van zijn dat je als eerste weg bent, ga dan voor een turbo. Dat extra vermogen merk je echt goed!

Ook in verbruik zit een verschil 9,78 l/100km voor een 2.4 170 pk versie.
En een 2.4t doet 10,19 l/100km.
Het verschil is niet bijster groot en zal grotendeels ook te maken hebben met de manier waarop de wagen bereden wordt.
Een turbo rijder zal denk ik vaker het vermogen aanspreken dan een 170 pk versie rijder.

Bron spritmonitor.de
Zoektermen v70 2001-2004
160-175 pk en 190 tot 2010 pk
Geen onderscheid in transmissie
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 16:25  ·  #13
Ik zie net op het moment dat ik op send druk de reply van Grunns verschijnen. Ik heb snel even wat grafiekjes opgeduikeld.
140 pk versie



En de 170 pk versie


Ik haal ze van de site rototest-research.eu
V70 2.4 -00 103 en 125 kw
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 16:38  ·  #14
Quote

Moet je voor de gein hier eens kijken


Beetje bijzonder dat het door hun gemeten koppel en vermogen na tuning van een V70R hetzelfde is als wat mijn V70R standaard heeft.... :o
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 17:57  ·  #15
geloof ook niet alles wat ik zie maar indruk geeft t wel bij de ander plaatjes vind ik bv het verschil in koppel nogal opvallend voor zelfde motoren met ongeveer hetzelfde koppel maar info is altijd mooi obbe heeft ook vast wel mooie plaatjes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0