Advies gezocht voor XC70

 
 
 
 
 
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 00:01  ·  #31
Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 07:50  ·  #32
Kennelijk een: T6 AWD 2922 cm³ 6-in-lijn 200 kW (272 pk) 380 Nm auto 9,3 s 210 km/h 2002–2005 met dubbele turbolader

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90
Jan Berendsen
 
Avatar
 
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 12:23  ·  #33
Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 23:17  ·  #34
Quote door Steven

Kennelijk een: T6 AWD 2922 cm³ 6-in-lijn 200 kW (272 pk) 380 Nm auto 9,3 s 210 km/h 2002–2005 met dubbele turbolader

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90


Die zijn er zat inderdaad, maar dat is toch niet de 3.0 T6 van onder andere de latere generaties van de V70? Die 2.9 T6 heeft mijn maat ook, maar dat is met de 4traps GM automaat.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 23:19  ·  #35
Quote door Guestuser

Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.


Ja dat geloof ik. Op cruise snelheid schijnt het weinig uit te maken maar als je een V8 hebt wil je hem horen ook. De 2.9 T6 van mijn maat zit op 15,5L/100 km gemiddeld. Dat vind ik al fors. Maar die rijd veel korte stukjes. Zelfde stuk als ik overigens hoofdzakelijk zal gaan rijden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1922
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 21.11.2024 - 23:51  ·  #36
Quote door Guestuser

Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.


Zit er veel verschil tussen de v6 en v8 qua gecompliceerdheid om er aan te werken ?

Sommige motoren schijn je bij relatief eenvoudige mankementen toch al flink te moeten demonteren om ergens bij te kunnen .

Heb hier meen ik ook wel eens over een v6 voorbij horen komen dat het geen fijn ding is om aan te moeten sleutelen.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 01:30  ·  #37
Quote door MTE

Quote door Guestuser

Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.


Zit er veel verschil tussen de v6 en v8 qua gecompliceerdheid om er aan te werken ?

Sommige motoren schijn je bij relatief eenvoudige mankementen toch al flink te moeten demonteren om ergens bij te kunnen .

Heb hier meen ik ook wel eens over een v6 voorbij horen komen dat het geen fijn ding is om aan te moeten sleutelen.


Ik heb daar ook verhalen over gelezen. Vooral de balansassen bij de V8. De inline 6 zou hier minder gevoelig voor zijn. Schijnen wat lastigere motoren te zijn om aan te werken, maar zijn wel bulletproof. Zeker de inline 6 met de GT 6 bak. Begreep (weet niet of het zo is) dat de AWD en bak van de 6 cilinder en de V8 hetzelfde is. Omdat de 6 cilinder minder vermogen heeft zou het daardoor langer mee moeten gaan/minder zwaar voor zijn kiezen krijgen.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 298
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 06:42  ·  #38
Quote door JMA1992

Quote door Steven

Kennelijk een: T6 AWD 2922 cm³ 6-in-lijn 200 kW (272 pk) 380 Nm auto 9,3 s 210 km/h 2002–2005 met dubbele turbolader

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90


Die zijn er zat inderdaad, maar dat is toch niet de 3.0 T6 van onder andere de latere generaties van de V70? Die 2.9 T6 heeft mijn maat ook, maar dat is met de 4traps GM automaat.


Je hebt helemaal gelijk:
"Don't confuse this current "T6" with the old Volvo 2.9litre T6 engine as was used in older models of the XC90 and S80 which did not have a good record on reliability. This current T6 is a totally diffferent engine from that T6."
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 45
Berichten: 214
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 07:38  ·  #39
Quote door MTE
Zit er veel verschil tussen de v6 en v8 qua gecompliceerdheid om er aan te werken ?

Sommige motoren schijn je bij relatief eenvoudige mankementen toch al flink te moeten demonteren om ergens bij te kunnen .

Heb hier meen ik ook wel eens over een v6 voorbij horen komen dat het geen fijn ding is om aan te moeten sleutelen.

Het bijzondere aan de V8 in de Volvo is dat deze dwars voorin ligt. Ik ben geen ervarings deskundige, maar ik kan mij voorstellen dat de achter rij cilinders minder makkelijk te bereiken is.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5098
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 08:43  ·  #40
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 09:50  ·  #41
Quote door JMA1992

Quote door MTE

Quote door Guestuser

Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.


Zit er veel verschil tussen de v6 en v8 qua gecompliceerdheid om er aan te werken ?

Sommige motoren schijn je bij relatief eenvoudige mankementen toch al flink te moeten demonteren om ergens bij te kunnen .

Heb hier meen ik ook wel eens over een v6 voorbij horen komen dat het geen fijn ding is om aan te moeten sleutelen.


Ik heb daar ook verhalen over gelezen. Vooral de balansassen bij de V8. De inline 6 zou hier minder gevoelig voor zijn. Schijnen wat lastigere motoren te zijn om aan te werken, maar zijn wel bulletproof. Zeker de inline 6 met de GT 6 bak. Begreep (weet niet of het zo is) dat de AWD en bak van de 6 cilinder en de V8 hetzelfde is. Omdat de 6 cilinder minder vermogen heeft zou het daardoor langer mee moeten gaan/minder zwaar voor zijn kiezen krijgen.


De V8 is inderdaad niet fijn sleutelen, maar wel een super betrouwbare motor. Het enige euvel is dat die er een keertje uit moet ivm olie lekkages langs de kleppendeksel + distributie deksel + een aantal zaken preventief.

Dat van die balansassen is alleen het eerste jaar, dan zit er in het midden van de V8 nog geen water afvoer en draait die balansas met zijn lagers in een plas water als je hem onder de kap zou willen wassen / afspoelen...

1 gaatje boren en die problemen / risico's zijn verleden tijd.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 10:15  ·  #42
Quote door JMA1992

Quote door MTE

Quote door Guestuser

Quote door JMA1992

Zijn er dan XC90's met de 3.0 t6? Ik ben die nog niet tegengekomen.

Voor wat betreft de V8, misschien ook maar eens uitpluizen. Ik zie ze op markplaats voorbij komen voor weinig, vraag me af waarom dat is. Sommige zijn goedkoper dan een 2.5T.


Iets met vraag en aanbod.
Een V8 lust namelijk nog wel een beste slok dus zal er weinig vraag naar zijn.
De 2.5T is stukken betaalbaarder qua vaste lasten en brandstofverbruik.


Zit er veel verschil tussen de v6 en v8 qua gecompliceerdheid om er aan te werken ?

Sommige motoren schijn je bij relatief eenvoudige mankementen toch al flink te moeten demonteren om ergens bij te kunnen .

Heb hier meen ik ook wel eens over een v6 voorbij horen komen dat het geen fijn ding is om aan te moeten sleutelen.


Ik heb daar ook verhalen over gelezen. Vooral de balansassen bij de V8. De inline 6 zou hier minder gevoelig voor zijn. Schijnen wat lastigere motoren te zijn om aan te werken, maar zijn wel bulletproof. Zeker de inline 6 met de GT 6 bak. Begreep (weet niet of het zo is) dat de AWD en bak van de 6 cilinder en de V8 hetzelfde is. Omdat de 6 cilinder minder vermogen heeft zou het daardoor langer mee moeten gaan/minder zwaar voor zijn kiezen krijgen.


voor zover ik begrijp is de AWD gelijk (en verschillend...) tussen de verschillende motoriseringen en modellen (XC70/XC60/XC90/V70/S80 etc.). Wat leesvoer over de haldex (onderdeel van het AWD) vind je hier: https://www.fcpeuro.com/blog/v…i=84755672

Verder raad ik je nogmaals aan om deze twee engelstalige fora eens te bezoeken: https://www.matthewsvolvosite….hp?t=93315
https://www.swedespeed.com/

De amerikanen hebben veel meer ervaring met de 'grotere' volvo motoren (V8, T6 etc.) dan wij.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 22.11.2024 - 14:15  ·  #43
Dank u allen. Ik heb straks weer nachtdienst dus dan zal ik op het gemak alles eens bekijken en doorlezen 🙃
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 192
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Advies gezocht voor XC70

 · 
Posted: 30.11.2024 - 14:16  ·  #44
Het heeft door drukte allemaal even geduurd, maar het XC verhaal is van de baan. De XC90 is me te gulzig, de XC70 die ik wil vind ik te prijzig en de XC70nn vind ik te saai.

Lekker doorrijden in mijn V70 dus.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0