Heren en dames,
Graag jullie advies over het volgende.
Ik heb twee weken geleden 4 tweedehands velgen gekocht voor mijn v70II. Gaat om het type Ursa 16 inch:
Inclusief monteren van mijn winterbanden heb ik hiervoor 200 euro betaald.
De velgen die er om zaten waren van het type Mimas 16 inch:
Helaas bleken mijn banden aan te lopen op deze nieuwe velgen als ik volledig instuur. Dezelfde winterbanden op mijn oude velgen liepen niet aan vorig seizoen.
Na enig zoekwerk ben ik er nu achter dat de Mimas velgen een ET waarde hebben van 49mm, terwijl de Ursa een waarde heeft van 43 mm. Dit betekent dat het wiel dus 49-43=6 mm meer naar binnen staat.
De zaak waar ik de velgen heb gekocht adviseert mij nu spacers van 5 mm te monteren om het aanloopprobleem op te lossen. Dan ben ik voor 25 euro klaar.
Mijn vraag: wat zijn de nadelen van het gebruik van deze spacers? Volgens mij is 5 mm verschil binnen de marges van de APK. En het zwaartepunt van het wiel zal niet echt heel veel verschillen (effect op de lagers/wegligging dus miniem).
Het enige waarover ik wel twijfel is of er niet langere wielbouten gebruikt moeten worden.. En dan zijn de kosten dus niet 25 euro, maar 70 euro. Of is dat niet nodig?
Graag jullie advies...
P.S. het wiel liep ook aan toen ik een bocht met hoge snelheid nam. Toen was ik dus niet helemaal ingestuurd...
Graag jullie advies over het volgende.
Ik heb twee weken geleden 4 tweedehands velgen gekocht voor mijn v70II. Gaat om het type Ursa 16 inch:
Inclusief monteren van mijn winterbanden heb ik hiervoor 200 euro betaald.
De velgen die er om zaten waren van het type Mimas 16 inch:
Helaas bleken mijn banden aan te lopen op deze nieuwe velgen als ik volledig instuur. Dezelfde winterbanden op mijn oude velgen liepen niet aan vorig seizoen.
Na enig zoekwerk ben ik er nu achter dat de Mimas velgen een ET waarde hebben van 49mm, terwijl de Ursa een waarde heeft van 43 mm. Dit betekent dat het wiel dus 49-43=6 mm meer naar binnen staat.
De zaak waar ik de velgen heb gekocht adviseert mij nu spacers van 5 mm te monteren om het aanloopprobleem op te lossen. Dan ben ik voor 25 euro klaar.
Mijn vraag: wat zijn de nadelen van het gebruik van deze spacers? Volgens mij is 5 mm verschil binnen de marges van de APK. En het zwaartepunt van het wiel zal niet echt heel veel verschillen (effect op de lagers/wegligging dus miniem).
Het enige waarover ik wel twijfel is of er niet langere wielbouten gebruikt moeten worden.. En dan zijn de kosten dus niet 25 euro, maar 70 euro. Of is dat niet nodig?
Graag jullie advies...
P.S. het wiel liep ook aan toen ik een bocht met hoge snelheid nam. Toen was ik dus niet helemaal ingestuurd...