Advies over aanlopende voorbanden

ET waardes

 
 
 
 
 
eldoro80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:00  ·  #1
Heren en dames,

Graag jullie advies over het volgende.

Ik heb twee weken geleden 4 tweedehands velgen gekocht voor mijn v70II. Gaat om het type Ursa 16 inch:

Inclusief monteren van mijn winterbanden heb ik hiervoor 200 euro betaald.

De velgen die er om zaten waren van het type Mimas 16 inch:


Helaas bleken mijn banden aan te lopen op deze nieuwe velgen als ik volledig instuur. Dezelfde winterbanden op mijn oude velgen liepen niet aan vorig seizoen.

Na enig zoekwerk ben ik er nu achter dat de Mimas velgen een ET waarde hebben van 49mm, terwijl de Ursa een waarde heeft van 43 mm. Dit betekent dat het wiel dus 49-43=6 mm meer naar binnen staat.

De zaak waar ik de velgen heb gekocht adviseert mij nu spacers van 5 mm te monteren om het aanloopprobleem op te lossen. Dan ben ik voor 25 euro klaar.

Mijn vraag: wat zijn de nadelen van het gebruik van deze spacers? Volgens mij is 5 mm verschil binnen de marges van de APK. En het zwaartepunt van het wiel zal niet echt heel veel verschillen (effect op de lagers/wegligging dus miniem).

Het enige waarover ik wel twijfel is of er niet langere wielbouten gebruikt moeten worden.. En dan zijn de kosten dus niet 25 euro, maar 70 euro. Of is dat niet nodig?

Graag jullie advies...

P.S. het wiel liep ook aan toen ik een bocht met hoge snelheid nam. Toen was ik dus niet helemaal ingestuurd...
FrankK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 61
Berichten: 227
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:20  ·  #2
Volgens mij moet je kijken naar de stuur uitslag ...... kijken
Ik weet alleen niet meer hoe die heten.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 660
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:24  ·  #3
Quote door FrankK

Volgens mij moet je kijken naar de stuur uitslag ...... kijken
Ik weet alleen niet meer hoe die heten.


Stuuruitslagbegrenzers :D
eldoro80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:34  ·  #4
Vergeten te zeggen: het wiel liep ook aan toen ik een bocht met hoge snelheid nam. Toen was ik dus niet helemaal ingestuurd...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:39  ·  #5
Quote door eldoro80

Na enig zoekwerk ben ik er nu achter dat de Mimas velgen een ET waarde hebben van 49mm, terwijl de Ursa een waarde heeft van 43 mm. Dit betekent dat het wiel dus 49-43=6 mm meer naar binnen staat.


Niet grieplig bedoeld, maar het is net andersom.
En spacers ?
Niet nodig.
Hier vind je de juiste uitslagbegrenzers en de bijbehorende artikelnummer.
Mimas
Ursa
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 660
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:40  ·  #6
Quote door eldoro80



Na enig zoekwerk ben ik er nu achter dat de Mimas velgen een ET waarde hebben van 49mm, terwijl de Ursa een waarde heeft van 43 mm. Dit betekent dat het wiel dus 49-43=6 mm meer naar binnen


Je nieuwe velgen hebben een lagere ET waarde, en staan dus verder naar buiten, niet naar binnen.
Dus uiteraard bij gelijkblijvende breedte van de velg.
Maar de verschillen zijn zo klein dat het mij verbaasd dat e.e.a aanloopt.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:42  ·  #7
Quote
Vergeten te zeggen: het wiel liep ook aan toen ik een bocht met hoge snelheid nam. Toen was ik dus niet helemaal ingestuurd...

Weet je dat laatste zeker? Wat noem je hoge snelheid? Ik kan me niet voorstellen dat je met meer dan 50% stuuruitslag een echt hoge snelheidsbocht zou nemen?

Ik heb met mijn zomerbanden op immitatie velgen geen enkel probleem (Michelin op 17" Nebula BBS), maar met mijn winterbanden (Vredestein op 17" Thor originele velgen) lopen ze ook aan bij maximale uitslag. En met zwarte 17" uitslagbegrenzers + extra ringetjes er achter. Mijn conclusie is dat de Vredestein banden gewoon boller zijn als de Michelin en daarom aanlopen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:43  ·  #8
Voor de Mimas staan geen uitslagbegrenzers voorgeschreven, dus al ze op zijn merk je dit niet.
Bij de Ursa ligt dit anders, blokjes versleten betekend aanlopen.
eldoro80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:51  ·  #9
@bigdog: had het inderdaad even verkeerdom opgeschreven. De ursa is 49, de mimas 43. Daarom staan ze 6 mm meer naar binnen.
@Arnoud: de bocht op hoge snelheid was uiteraard niet zo heel snel :-). Misschien 30/40 km per uur. Kwam iets te hard aan en moest ook nog een beetje remmen in de bocht.

Ben dus wel benieuwd of die stuuruitslagbegrenzers ook helpen het aanlopen te voorkomen als je zo'n 'snelle' bocht neemt waarbij je ook nog een beetje remt (en dus de auto wat door z'n veren gaat).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:55  ·  #10
Als je de juiste uitslagbegrenzers hebt en hij loopt dan nog aan, dan wordt het tijd de wagen eens heel goed na te lopen.
Normaliter zou dit niet mogen, zeker niet met deze wielen.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 20:56  ·  #11
Bij een (te) snelle bocht kan het zijn dat het rubber van je banden vervormt waardoor het misschien iets meer kans maakt om aan te lopen? Maar het moet vooral een teken zijn dat je rustiger aan had moeten doen :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 21:00  ·  #12
Het is origineel en 16 inch, die lopen niet aan in een bocht (lees onmogelijk).
Als ze dat wel doen (met goede uitslagbegrenzers), dan lijkt het mij beter het onderstel eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Daar moet dan iets mis mee zijn, of versleten.
Heb je 18inch Nebulas, dan kan het, maar ook dat is op te lossen.
eldoro80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 21:03  ·  #13
Staat trouwens op de volvo pagina van de Ursa (http://accessories.volvocars.com/nl-nl/V70(00-08)/Accessories/Document/VCC-425383/2005/2.4/Automatic) dat er geen uitslagbegrenzer nodig is bij 205/55 R16-banden... En die heb ik dus...

Wel raar hoor. Misschien toch maar mijn oude velgjes terug laten zetten. Of inderdaad iets met het onderstel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 21:14  ·  #14
Ik zou toch die uitslagbegrenzers een proberen.
Hele grote kans dat je van het probleem af bent.
Gaat je € 17,- kosten en daar kun je niet voor lopen knoeien.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Advies over aanlopende voorbanden

 · 
Posted: 02.11.2016 - 21:20  ·  #15
Je moet toch op de band kunnen zien waar deze aanloopt?
En anders met een stuk stevig ijzerdraad achter de band langs gaan met het stuur in diverse standen, zo merk wanneer en waar het aanloopt.
En als de aanslagbegrenzers versleten zijn dan zal het ook kunnen aanlopen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0