Advies v70 diesel

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1570
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 09:52  ·  #1
Alohá héé,
Mijn zwager verbaasde mij gister door te zeggen dat hij een volvo wil gaan kopen en vroeg aan mij advies...mijn antwoord: doe het niet!!
Alle gekheid op een stokkie ik zou graag namens hem wat info willen hebben over de volvo v70 diesel...bouwjaar: geen ouwe bak,budget: 15K max.
Ik lees af en toe iets over de egr en over uitstoot deeltjes....hij wil een automaat maar ik weet niet of er in de nieuwere een powershift zit...die word m niet.Wat is beter: D3,D4,D5..etc. Auto gaat ook gebruikt worden om een paarde trailer met 2 knollen te vervoeren.
Een V60 behoort ook tot de optie.
Helaas wil hij enkel bij n garage kopen i.p.v.particulier...zijn keuze.
Ik heb hem nog niet verteld dat je eerst door de volvo rijders commissie goed gekeurd moet worden voordat je in n volvo mag rijden😆
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 565
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 10:06  ·  #2
"Goedkeuring door de Volvo rijders commissie" 😂😂😂
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 487
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 11:06  ·  #3
Als leek zou ik zeggen... D5...
Geen idee welk Euro label daar bij hoort maar gezien alle milieu gezeur is Euro6 ook al niet meer veilig.

Diesels moeten genoeg te vinden zijn vanwege alle horrorverhalen. En de prijs zal dan zeker zeer interessant zijn.

Maar goed.. ik ben een leek en een eeuwige twijfelaar dus mijn advies zal weinig nut hebben.

Wat ik wel weet is dat zo'n D5 een enorm koppelbeest is en na een tuning een koppelmonster 😅.. T6 rijders kunnen dan nog versteld staan 😬


Een V60 D6 is hybride...
Er staat een filmpje op autoweek met wat op en aanmerkingen daarop...

https://youtu.be/m6wcSMQyZr8?si=FvFC8CiI8HDUWooa
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1073
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 14:11  ·  #4
D6 hybride moet je vooral doen als je van je geld af wil. Of je koopt iets anders en steekt je kachel aan met briefjes van 50,-, kost ongeveer even veel.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 270
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 15:14  ·  #5
Paardentrailer met 2 paarden. Dat is al snel > 2.400kg.
Op gaspedaal een Volvo gezocht met een hoog trekgewicht en max 2 ton aan kilometers op de teller.
Dan kom je uit op een XC90 uit 2015 waar je al gauw 25.000 aan kwijt bent.

Mijn T6 mag ook maar 2.000kg trekken en een V70 D5 zelfs maar 1.800kg staat mij bij.
Ik weet dus niet of Volvo de beste keus is.

Hier in de buurt zijn het voornamelijk Toyota Landcruisers, MB GL/M en Land/Range Rovers met de paardekarren.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 15:27  ·  #6
D5 mag inderdaad 1800 kg trekken. Ik heb een S80 D5 en wat rijdt die dikke diesel fantastisch!
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1073
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 18:05  ·  #7
Een paard weegt tussen de 400-700 kg, uitgezonderd de Belgische trekpaarden die tot wel 1000 kg gaan. Aanhanger van rond de 700 erbij en je zit al snel aan de 2000kg.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 20:19  ·  #8
voor dat geld heb je ook een xc60 D5 awd en die mag 2000 kg trekken.

een euro5 diesel pakweg bouwjaar 2015.

euro 6 heeft niet mijn voorkeur en powershift zou ik nooit doen
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1570
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 20:34  ·  #9
ik probeer hem ook warm te maken voor een xc60...qua ruimte zit je ook wel aardig.
Hoe zat dat met die deeltjes en egr gedoe? iets met weg laten schrijven om betere prestaties of zo iets.....
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 270
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 20:59  ·  #10
EGR wil nog wel eens vervuild raken en/of kapot gaan.
De EGR is er om de NOx te verlagen door zuurstofarme uitlaatgassen terug de motor in te voeren.
Veel tuners kunnen deze wegschrijven of zo programmeren dat deze dicht staat.
Dit staat los van de deeltjes meting voor een APK, dit is de taak van een roetfilter.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1570
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 21:05  ·  #11
tja de do"s and don"t bij een diesel zijn mij totaal onbekend...vandaar ook mijn advies post ;-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 21:10  ·  #12
Quote door Steven

EGR wil nog wel eens vervuild raken en/of kapot gaan.
De EGR is er om de NOx te verlagen door zuurstofarme uitlaatgassen terug de motor in te voeren.
Veel tuners kunnen deze wegschrijven of zo programmeren dat deze dicht staat.
Dit staat los van de deeltjes meting voor een APK, dit is de taak van een roetfilter.


die egr vervuilt je systeem wat uiteindelijk storingen KAN gaan geven.
Veel mensen laten die wegschrijven, ik ook.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 21:16  ·  #13
Quote door Barre gaander

ik probeer hem ook warm te maken voor een xc60...qua ruimte zit je ook wel aardig.
Hoe zat dat met die deeltjes en egr gedoe? iets met weg laten schrijven om betere prestaties of zo iets.....


vroeger had je een roetmeting op hoge toeren wat slecht was voor je motorblok.
tegenwoordig steken ze een deeltjes teller in je uitlaat op stationair toerental.

teveel deeltjes is afkeur.

Je kunt dit mede verbeteren door soms het systeem schoon te laten maken maar er zijn ook mensen die zweren bij GTL diesel.
deze diesel vervuilt veel minder je systeem ( volgens kenners)
Ik gebruik deze ook al een poos en ja je ziet wel degelijk veranderingen na langere tijd.

Het kan ook wensdenken zijn.

Maar ik kies ervoor om per tank 5 euro extra te betalen voor een schonere brandstof, ook qua uitstoot.
Die EGR is een onding, ooit verzonnen om auto's te slopen.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 270
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 21:18  ·  #14
Veel gedoe met mijn TDDi ermee gehad, vandaar dat ik het wist.
De donkere walmen vol roet die normaal uit een uitlaat komen van diesels zonder filter stuurt de EGR weer fijn terug de motor in.
Die roet gaat overal aankoeken en als de EGR vast loopt krijg je vervelende storingen.
Op papier een goed idee, praktijk wat minder...

Weet je het gewicht van zijn aanhanger en paarden?
Als 2.000kg inderdaad volstaat kan een D4 of D5 XC60 voldoende zijn.
Onder de 15.000 en onder de 200.000km staan er wel een paar in NL om te overwegen, zit wel eerder richting 2010-2011 dan 2015 als ik zo kijk.

Las ook nog ergens over een XC70 D5 die 2.100kg zou mogen trekken. Die kan ik zo op de occasionsites niet terugvinden.

Edit: @Barre gaander, toch één gevonden met iets meer ervaring: https://www.muddekok.nl/aanbod…ng-nz467l/
En inderdaad 2.100 kg.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1570
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Advies v70 diesel

 · 
Posted: 04.08.2024 - 21:23  ·  #15
ik zie dat je ook een xc60 uit 2012 berijdt Herman...een powershift heb ik m al afgeraden...gaan voor een summum of r-design maar ja ik kan niet voor hem kiezen he.
Kom de automaten tegen met 8 versnellingen...is dat normaal bij diesels?
Jammer hoor dat ze de diesels om zeep helpen in de EU...en als de wegenbelasting niet zo hoog was reed ik allang een diesel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0