Afkeur apk ivm contact veren met chassis

v70_2.4T
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Afkeur apk ivm contact veren met chassis

· 
Posted: 16.02.2022 - 15:42  ·  #1
Hallo heren, vandaag apk en helaas afkeur doordat de veren bij loshangen wielen de chassis raken, nu vraag ik me af of het nu aan de montage ligt of de combo veer met dempers.

Wat ik eronder heb gedaan is:

Eibach: r10809
Bilstein: 22-155344

Nu vond ik wel dat het leek ofdat de veren eerst te strak zaten en juist wat uit puilde naar 1 kant maar naar rond zoeken op afbeeldingen zag ik dat wel meer, maar nu twijfel ik toch of ik mij niet vergist heb en de verkeerde veer heb gekozen.

Want hoeveel ik ook heb gezocht, ik kon nooit vinden welke maat veer er onder mijn auto moet.

En de keuze is reuze vwb veren...

Dus miss weet iemand of de juiste combo werkt of dat het een kwestie is van de bouten bij de ophanging los en die wat verstellen?

Als de auto staat is het overigens wel goed en is het met de krik ook moeilijk te zien, behalve als je voelt of stuurt met de wielen omhoog.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Alfadragon
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Afkeur apk ivm contact veren met chassis

· 
Posted: 24.09.2024 - 17:28  ·  #2
Even een topic afstoffen.

Heb hetzelfde probleem. Bij loshangen van de wielen kommen ze tegen het binnenscherm aan.

Ik heb nieuwe veren besteld. Het andere type want er zijn er twee. Die ga ik nog proberen. Verder is alles nieuw.

Het betreft bij mij een V70 uit 1998
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 17:40  ·  #3
Idem bij mijn C70 cabrio uit 2004. Hetzelfde probleem, echter geen APK afkeur.
Alfadragon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 17:46  ·  #4
Maandag mag de V70 weer met de nieuwe veren en alle andere dingen gedaan zijn voor de apk.

Hij is twee weken geleden o.a. afgekeurd op mogelijk defect veerpootlager door een geluid. Waarvan ik later ontdekt heb dat het de veer was die aanliep.

Ik kan ook niks vinden er over in het rdw handboek.

Meerdere kennis en ervaring is welkom.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 18:10  ·  #5
Dit is geen APK afkeur. Deze regel geld voor gedeeltelijk of geheel belast.

Een veerpootlager dat geluid maakt is ook geen afkeur. Zou persoonlijk nog eens om verduidelijking vragen en desnoods ergens anders heengaan.
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 21:12  ·  #6
Als ik mij er even tegenaan mag bemoeien: wij kunnen vinden wat wij willen, een apk keurmeester en een steekproefcontroleur net zo.
Iets kan overduidelijk "afkeur" zijn omdat het gewoon logisch lijkt.

Het enige wat telt, is de regelgeving en er kan niets afgekeurd worden zonder dat daar de regel (5.2.xx) voor gevonden wordt!
Is die er niet; is het GEEN afkeur.

Schroefveer die de carrosserie raakt? Prima: "laat maar zien waar dat staat."
Heel vaak trekt de keurmeester al de keutel in: "ja, maar het is toch niet goed, dat zie je wel".
De auto kan alleen afgekeurd worden met de bewuste regel, PUNT.
Vaak wordt er iets gepakt wat erop lijkt...... zie laatste punt van dit verhaal.

Het gaat hier om officiële regelgeving en er is NIETS ter interpretatie overgelaten. De veer moet bv "deugdelijk bevestigd zijn" en de keurmeester kan zeggen dat het raken "niet deugdelijk" is. Staat keurig omschreven wat deugdelijk IS. Hoort daarbij het raken: staat het erbij.
Staat het er niet bij: niet ondeugdelijk. ZO simpel is het.

Is er iets wel ter interpretatie: staat het er ook bij: "ter interpretatie van de keurmeester".

Herkeuring in beroep

Ik wil ook graag deze er nog eens in gooien.
Niet iedereen weet van het bestaan, maar je mag bij een afkeur (zelfs ook bij een goedkeur) een herkeuring in beroep aanvragen. De auto mag uiteraard niet eerst weg. Na het afmelden betaal je nog geen 50 euro en de keuringsinstantie heeft dat maar te doen.
Er komt dan een steekproefcontroleur die alléén naar dat punt gaat kijken en een oordeel velt.
Zegt hij dat het een afkeur is, ben je je geld kwijt en blijft de auto afgekeurd.
Zegt hij dat het wél goed is, krijg je je geld terug en wordt de auto alsnog goedgekeurd.

Daarom is het belangrijk dat je ook altijd een keuringsrapport krijgt, goed of afkeur.
Een "herkeuring" bestaat namelijk niet, dat is iets wat (veel te veel) bedrijven wel doen, maar het handgeschreven papiertje met de melding wat je moet maken, is niet rechtsgeldig en je hebt de beroepsmogelijkheid niet.
APK is een momentopname en de auto wordt goed, of afgekeurd: geen tussenweg.

Neem dit aan van iemand die keurmeesters en steekproefcontroleurs opleidt ;)
Alfadragon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 21:17  ·  #7
Dat is duidelijke taal. Daar kan ik wel wat mee.
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 21:29  ·  #8
Mooi, dat is de bedoeling.
Als je zoekt in de regelgeving, vergat ik nog te vertellen, klik dan altijd even "wijze van keuren - aanvulling permanente eisen - toelichting" aan; staan vaak zeer nuttige zaken bij.
Alfadragon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.09.2024 - 21:35  ·  #9
Quote door Veldweg

Mooi, dat is de bedoeling.
Als je zoekt in de regelgeving, vergat ik nog te vertellen, klik dan altijd even "wijze van keuren - aanvulling permanente eisen - toelichting" aan; staan vaak zeer nuttige zaken bij.

Dat doe ik zeker. 👍🏼
gentry
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 72
Subject:

apk afkeur

· 
Posted: 27.09.2024 - 14:00  ·  #10
Ik heb het zelfde gehad keurmeester keurde bij de eene garage af en bij de andere niet kreeg een herkeuring van RDW geen afkeur

Selected quotes for multi-quoting:   0