Quote door Bolbo
Troep in de tank lijkt mij onwaarschijnlijk als oorzaak voor dit probleem. Ik heb dat zelf gehad bij een andere auto, en daar kreeg je precies de problemen die je zou verwachten: te weinig brandstofaanvoer bij laag brandstofpeil (dus hoge concentratie troep in de overgebleven brandstof) en de motor ging stotteren bij hoge vermogensvraag, vooral als het brandstofpeil onder 1/4 van de tank kwam.
Bij het tanken voeg je juist schone brandstof toe en wervelt het (verdeelt de eventuele troep over alle brandstof in de tank) dus zou je juist minder zooi moeten aanzuigen. Dit lijkt mij persoonlijk hoogst onaannemelijk. Vacuum/tankonluchting ook, dat kan ik niet logisch verklaren, maar is makkelijk te testen / af te strepen zoals besproken. Pomp is uiteraard een mogelijkheid.
Ook zit er nog het EVAP systeem wat ook een rol kan spelen. Dat is een systeem wat de brandstofdampen uit de tank afvangt zodat die niet in het milieu komen en die dampen gaan naar een opvangtankje met koolstof erin, en worden dan via een geregelde klep (ik geloof vooral bij stationair / lage toeren) de motor ingezogen om te verbranden. Als die klep niet goed werkt kan je dus teveel dampen ineens krijgen (wellicht worden bij het tanken meer dampen geproduceerd door de werveling, maar die zouden dan denk ik wel via de tankhals ontsnappen?) waardoor de motor niet goed zou kunnen starten. Maar dan zou je dus eerder verzuipverschijnselen krijgen (te rijk mengsel) terwijl jouw niet aanslaan / pruttelen mij eerder doen denken aan een brandstoftekort dan een -overschot.
Heb je de auto uitgelezen? De video’s en Bolbo geven oa de suggestie dat het een probleem zou kunnen zijn in je vacuumleidingen / purge valve. Ik heb ooit hetzelfde gehad met mijn V70, deze wilde ook pas na de tweede keer starten.