Quote door pieneman
Quote door waal70
Quote door Ddh
@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"
Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.
Als de ECM merkt dat je EGR klep niet goed meer is (geen signaal, te hoog signaal, te laag signaal zijn dan de meldingen bij uitlezen) dan zul jij bovenstaande melding in je DIM krijgen.
De EGR klep blijft bediend worden als je die niet softwarematig aanpakt, en aangezien dit volgens mij als slijtage-onderdeel beschouwd mag worden, gaat de klep een keer stuk, afgedopt of niet. Gewoon te vaak open en dicht gegaan.
Is dus niet het resultaat van een werkelijke gasmeting, hoewel feitelijk wel juist, vanwege die extra stikstofoxiden die de lucht ingaan als de EGR niet of niet goed meer werkt.
De D5 (163 PK, type D5244T) krijgen geen melding in de DIM bij afdoppen. Enige melding is uit te lezen met VIDA, je krijgt dan een EGR melding die je zegt dat er geen luchtstroom wordt gemeten. Na schoonmaken en afdoppen merkbaar verschil in oppakken van de motor.
De nieuwere diesels krijgen wel een melding in de DIM geloof ik.
Vandaag is niet mijn dag geloof ik
, het lukt me vandaag niet zo om begrepen te worden
@pieneman: je krijgt wél een melding op je DIM, dit is niet gerelateerd aan het afdoppen, maar het gevolg van een regulier slijtproces van de EGR-klep. Mensen die afdoppen krijgen de melding, mensen die niet afdoppen krijgen deze melding. Hierbij had ik het ook specifiek over "vroege" diesels, zoals Ddh er eentje heeft.
Heeft dus geen causaal verband met het afdoppen, maar puur met leeftijd en aantal schakelingen van de EGR-klep. Als die het begeeft, BAM, melding in je DIM.