afstellen sporing S60 /v70 2001......

met een touwtje kan er een boel.

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

afstellen sporing S60 /v70 2001......

· 
Posted: 16.05.2016 - 21:16  ·  #1
Ik ben al even bezig met de juiste afstelling op een eenvoudige manier van de sporing van onze volvo's

ik heb dr een apparaat voor maar ben sinds kort aan het experimenteren met de op youtube gedemonstreerde uitllijn methode met touwtjes.

van t weekend op de klusmeeting een aantal auto's gedaan, maar de mooie blauwe van Arnoud kreeg ik niet goed en dat frustreert. Het aanbod staat Arnoud als je in de buurt bent.

Ondertussen gaat het experimenteren door.
Officieel sporing voor s60 -2009/ v70 2000-2008(zie bijlage):
voor 0.1 graad met 0.1 graad plus min marge
achter 0.2 graad met 0.2 graad plus min marge

voor t weekend had ik mn sporing achter op 0 gezet en voor op 0.05
dus erg weinig toespoor.
nou dat heb ik geweten. ik vond m vrij zijwind gevoelig :o (gek he) en het waaide wel op mn reizen naar Amsterdam en Arnhem.

vanavond de achter sporing bijgesteld naar 0.4 voor nog steeds 0.5 eens even kijken of het binnenkort wat waait liefst met windstoten(sorry voor de rest van Nederland)

sowieso benieuwd wat ik er van voel.

Wordt vervolgd....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: afstellen sporing S60 /v70 2001......

· 
Posted: 16.05.2016 - 21:45  ·  #2
Ik ben erg benieuwd in ieder geval.

Wat ik online wel terug heb gevonden is dat mensen wel refereren aan scheef staande veerpoten/verschotels in verhalen waar auto's netjes uitgelijnd toch naar rechts willen afwijken...
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 21:48  ·  #3
Walter, er zit blijkbaar nogal wat variatie in de waarden en afstellingen. Was mijn auto- 2 jaar geleden na vernieuwing draagarmen- digitaal uitgelijnd en exact op de fabriekswaarden goed; werd ze opnieuw uitgelijnd - 1/2 jaar geleden na vervanging binnenste en buitenste stuurkogels- op dezelfde machine volgens exact dezelfde waarden zweverig te noemen en vraagt ze regelmatig kleine correcties tijdens rijden. Moet dus opnieuw, maar dan de vraag: Wat is er dan te veranderen?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 21:56  ·  #4
Toch blijf je goed bezig Frank!
De mijne is helaas ook nog niet 100%, hoewel het met de week beter lijkt te worden. Dat ik bij jou wegreed leek het goed te zijn, maar later merkte ik toch dat hij naar rechts begon te trekken met remmen, en ook het stuur stond nog ietsje scheef. Nu zijn we al een behoorlijke tijd verder en ik heb er steeds minder last van o.O
Tzt komen er nieuwe voorbandjes op, en dan kijken we wel weer eens ;-) (ken jij mooi experimenteren (A) )
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 22:03  ·  #5
Hallo Folke3

Misschien een andere monteur , andere interpretatie van de toleranties, andere banden spanning, nieuwe calibratie van het bank, en de omgevings temperatuur misschien.

Het is en blijft mensen werk.

Groeten BUM
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 22:25  ·  #6
Quote door meijer

Hallo Folke3

Misschien een andere monteur , andere interpretatie van de toleranties, andere banden spanning, nieuwe calibratie van het bank, en de omgevings temperatuur misschien.

Het is en blijft mensen werk.

Groeten BUM

Juist omdat er zoveel variabele factoren zijn, die allemaal binnen de marges liggen en bijvoorbeeld 1 kant uitwerken, kan de totale uitkomst verschillend zijn. Maar kan niet leiden tot verwijten, dat het niet goed gedaan is. Het moet alleen anders. Rest wel de vraag: Wat moet er anders? Ik zal eerst met de monteur overleggen, wat mijn huidige bevindingen zijn en dan de man met die wetenschap rustig zijn werk laten doen. Ik gebruik mijn auto slechts voor grote afstanden, waarbij de kleinste afwijking t.o.v. de ideale lijn opgemerkt wordt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 23:21  ·  #7
Ik weet, van mijn eigen auto, maar ook van het t5d5 forum, dat er meerdere autos zijn waarbij het camber achter niet goed is, en niet goed te stellen is. Achter kan alleen de sporing gesteld worden, en het camber gaat dan mee. Dus daar moet je altijd een compromis sluiten.
Er zijn er met een extreem negatieve camber, en met een extreem positieve camber, zo n 1.5 tot 2 graden.
Misschien dat je daar tegenaan bent gelopen?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2016 - 23:59  ·  #8
Quote door Waltersan

Ik weet, van mijn eigen auto, maar ook van het t5d5 forum, dat er meerdere autos zijn waarbij het camber achter niet goed is, en niet goed te stellen is. Achter kan alleen de sporing gesteld worden, en het camber gaat dan mee. Dus daar moet je altijd een compromis sluiten.
Er zijn er met een extreem negatieve camber, en met een extreem positieve camber, zo n 1.5 tot 2 graden.
Misschien dat je daar tegenaan bent gelopen?

Juist omdat er achter niets is verandert t.o.v. de "ideale" situatie en ik een zoekerig gedrag merk, nadat de stuurkogels bi/bu zijn vernieuwd, lijkt het me, dat ik het moet zoeken in toe-of uitspoor aan de voorzijde. Eerst maar eens nieuw rubber voor monteren en dan opnieuw uitlijnen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2016 - 23:04  ·  #9
Zo na vandaag geconstateerd dat met een toespoor achter van 4(0.4 graad, 24 min) mm op 17 inch velgen beide zijden opgeteld(maximale toegestane toespoor) idd de windgevoeligheid bijna helemaal weg is. (toch een voordeel van dat weer van vandaag nl: windstoten) vanavond op de reguliere 2 mm(0.2graad, 12 min) gezet en voor ook nog even gechecked morgen maar weer eens zijwind opzoeken.

het maakt een groter verschil dan ik verwacht had. weer wat geleerd.

voor staat op 1 mm toespoor (is 0.1 graad of 6 minuten voor de liefhebbers)

aanvullende info:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.05.2016 - 23:13  ·  #10
Bedankt Frank voor je info. Ga ik de uitlijner mee lastigvallen!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2016 - 23:05  ·  #11
Weer wat ervaringen rijker maar weer even een update mbt uitlijnen.
Mn vriend met XC70 2007 heb ik de sporing van bekeken. hij had geen last, maar ja is mn hobby.
voor en achter veel te veel toespoor echt 1,5+ cm waar 1 mm ongeveer gewenst is.
Dus aan de slag. sporing goed gezet en karren maar.
week later terug: trekt naar rechts en stuur niet recht:
terug op de brug check: stuur in t midden staat alles goed. Denkend aan Arnoud: Camber checken.
IDD links heel klein beetje camber, rechts veel te veel camber. (check mbv waterpas, op velgbreedte rechts 1 mm. links 1,5 cm+
bovenste bout veerpoot in linker Fusee beetje los en schroevendraaier tussen fusee en poot gezet. linker camber teruggezet naar ong 1 mm. (en weer vast gezet natuurlijk)
proefrit alles lijkt goed. bericht na rit naar huis; stuur perfect. missie geslaagd en makkelijke check gevonden voor camber. Nodig recht houtje of wat anders met de breedte van je velg en een waterpas.
en camber dus ook heel belangrijk en je kunt het opheffen door heel veel toespoor, maar dat heeft weer andere gevolgen. Hoewel hij dr weinig last van dacht te hebben.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.09.2016 - 23:11  ·  #12
Je mag voor de grap bij de volgende meeting mijn huidige setup wel nameten, ik ben benieuwd of wat je er van vindt :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.09.2016 - 23:32  ·  #13
Je vriend heeft mazzel dat hij jou kent.
Ook zoiets bij het uitlijnen, askanteling.
Verbaas me wel eens hoe vaak dit niet goed staat.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 08.09.2016 - 06:17  ·  #14
Komende meeting mag je die van mij eens goed bekijken. Kreeg bij banden wissel te horen van het bedrijf dat mij sporing niet klopte.

De buitenkanten zijn ook ineens aardig gecupt en kunnen vervangen gaan worden helaas.

Selected quotes for multi-quoting:   0