Hallo, hier even een tip voor diegenen die een aftermarketset xenon verlichting willen inbouwen.
Gebruik ten eerste wel een kwalitatief goede set met zg. canbusballasten!
Na inbouw zul je geconfronteerd worden met de irritante waarschuwing dat er een dimlichtlampje kapot is, en dat terwijl alles net zo mooi werkt
Dit kun je als volgt oplossen:
Demonteer het onderpaneel in de bestuurdersvoetenruimte en de houder met de EOBD aansluiting. (torx T25)
Na enige athletische bewegingen (steek je kop onder het dashboard) zie je het electronica centrum zitten, links onderin zit een zwarte shunt (een soort japanse steekzekering die ongeveer 5cm breed is en 5 pootjes heeft (maar dat zie je natuurlijk pas als je hem eruit getrokken hebt )
Leg het shuntje voor je neer met de pootjes van je afgekeerd, vervolgens zie je in de zwarte omhulling 4 sleufjes zitten, boor in het tweede sleufje (vanaf de pootjes geteld) een gaatje van twee millimeter en plaats de shunt terug. Voila, je zult zien dat de irritante foutmelding nu niet meer verschijnt.
Hoe kan dat nu weer?
Wel, door het boren van dat gaatje neem je materiaal van de weerstand weg en verhoog je de weerstand met +/- 0,013 Ohm. Hierdoor "ziet" het control center een +/- 30% hogere stroom vloeien en "denkt" dat je gewone halogeenpitten er nog inzitten.
Verder kun je het Xenon ponum van je Volvo nog verder opleuken door bv. canbusledje's voor je stadslichten te plaatsen en je groot en mistlichtlampen te vervangen door xenon gevulde lampen.
Veel plezier met de ombouw ennnnnne als je het shuntje verklooit, ze kosten ongeveer 4 euro bij de dealer.
Hans
PS. let wel ff op dat je het gaatje precies op de plek (zoals op de tekening) boort, anders blijf je heen en weer rennen naar de dealer voor nieuwe shuntjes!
en let bij het terugplaasten op dat de shunt er maar op een manier inpast, de smalle pootjes naar rechts!
Voor diegenen met een Volvo va bouwjaar 2007, kijk ook even op de 2e pagina naar de aanvulling van Herby!
Aanvulling met dank aan Herby
Gebruik ten eerste wel een kwalitatief goede set met zg. canbusballasten!
Na inbouw zul je geconfronteerd worden met de irritante waarschuwing dat er een dimlichtlampje kapot is, en dat terwijl alles net zo mooi werkt
Dit kun je als volgt oplossen:
Demonteer het onderpaneel in de bestuurdersvoetenruimte en de houder met de EOBD aansluiting. (torx T25)
Na enige athletische bewegingen (steek je kop onder het dashboard) zie je het electronica centrum zitten, links onderin zit een zwarte shunt (een soort japanse steekzekering die ongeveer 5cm breed is en 5 pootjes heeft (maar dat zie je natuurlijk pas als je hem eruit getrokken hebt )
Leg het shuntje voor je neer met de pootjes van je afgekeerd, vervolgens zie je in de zwarte omhulling 4 sleufjes zitten, boor in het tweede sleufje (vanaf de pootjes geteld) een gaatje van twee millimeter en plaats de shunt terug. Voila, je zult zien dat de irritante foutmelding nu niet meer verschijnt.
Hoe kan dat nu weer?
Wel, door het boren van dat gaatje neem je materiaal van de weerstand weg en verhoog je de weerstand met +/- 0,013 Ohm. Hierdoor "ziet" het control center een +/- 30% hogere stroom vloeien en "denkt" dat je gewone halogeenpitten er nog inzitten.
Verder kun je het Xenon ponum van je Volvo nog verder opleuken door bv. canbusledje's voor je stadslichten te plaatsen en je groot en mistlichtlampen te vervangen door xenon gevulde lampen.
Veel plezier met de ombouw ennnnnne als je het shuntje verklooit, ze kosten ongeveer 4 euro bij de dealer.
Hans
PS. let wel ff op dat je het gaatje precies op de plek (zoals op de tekening) boort, anders blijf je heen en weer rennen naar de dealer voor nieuwe shuntjes!
en let bij het terugplaasten op dat de shunt er maar op een manier inpast, de smalle pootjes naar rechts!
Voor diegenen met een Volvo va bouwjaar 2007, kijk ook even op de 2e pagina naar de aanvulling van Herby!
Aanvulling met dank aan Herby
Quote
Alleen kan hier nog wel bij vermeld worden dat bij een Volvo vanaf MY2007 deze shunt niet meer aanwezig is en dit dus via de can-bus geregeld wordt.
Bij deze modellen is aftermarket-xenon dus alleen mogelijk met een speciaal relais-setje.
Bij deze modellen is aftermarket-xenon dus alleen mogelijk met een speciaal relais-setje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).