Aftermarket xenon Volvo S40, V40, S60, V70 en S80

warning light dimlichtlampje defect

drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Aftermarket xenon Volvo S40, V40, S60, V70 en S80

· 
Posted: 04.12.2012 - 16:57  ·  #1
Hallo, hier even een tip voor diegenen die een aftermarketset xenon verlichting willen inbouwen.
Gebruik ten eerste wel een kwalitatief goede set met zg. canbusballasten!
Na inbouw zul je geconfronteerd worden met de irritante waarschuwing dat er een dimlichtlampje kapot is, en dat terwijl alles net zo mooi werkt :devil:
Dit kun je als volgt oplossen:

Demonteer het onderpaneel in de bestuurdersvoetenruimte en de houder met de EOBD aansluiting. (torx T25)
Na enige athletische bewegingen (steek je kop onder het dashboard) zie je het electronica centrum zitten, links onderin zit een zwarte shunt (een soort japanse steekzekering die ongeveer 5cm breed is en 5 pootjes heeft (maar dat zie je natuurlijk pas als je hem eruit getrokken hebt :lol: )
Leg het shuntje voor je neer met de pootjes van je afgekeerd, vervolgens zie je in de zwarte omhulling 4 sleufjes zitten, boor in het tweede sleufje (vanaf de pootjes geteld) een gaatje van twee millimeter en plaats de shunt terug. Voila, je zult zien dat de irritante foutmelding nu niet meer verschijnt.
Hoe kan dat nu weer?
Wel, door het boren van dat gaatje neem je materiaal van de weerstand weg en verhoog je de weerstand met +/- 0,013 Ohm. Hierdoor "ziet" het control center een +/- 30% hogere stroom vloeien en "denkt" dat je gewone halogeenpitten er nog inzitten. :P
Verder kun je het Xenon ponum van je Volvo nog verder opleuken door bv. canbusledje's voor je stadslichten te plaatsen en je groot en mistlichtlampen te vervangen door xenon gevulde lampen.
Veel plezier met de ombouw ennnnnne als je het shuntje verklooit, ze kosten ongeveer 4 euro bij de dealer.
Hans
PS. let wel ff op dat je het gaatje precies op de plek (zoals op de tekening) boort, anders blijf je heen en weer rennen naar de dealer voor nieuwe shuntjes! :sick:
en let bij het terugplaasten op dat de shunt er maar op een manier inpast, de smalle pootjes naar rechts!

Voor diegenen met een Volvo va bouwjaar 2007, kijk ook even op de 2e pagina naar de aanvulling van Herby!

Aanvulling met dank aan Herby
Alleen kan hier nog wel bij vermeld worden dat bij een Volvo vanaf MY2007 deze shunt niet meer aanwezig is en dit dus via de can-bus geregeld wordt.

Bij deze modellen is aftermarket-xenon dus alleen mogelijk met een speciaal relais-setje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Aftermarket xenon Volvo S40, V40, S60, V70 en S80

· 
Posted: 04.12.2012 - 19:30  ·  #2
Prima tip, en niet alleen om het rennen te voorkomen :devil:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.12.2012 - 19:32  ·  #3
Mooie bijdrage.
Ziet er ook nog eens goed uit.
Have fun. ;-)
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2012 - 20:49  ·  #4

Prima tip, en niet alleen om het rennen te voorkomen :devil:

Mooie bijdrage.
Ziet er ook nog eens goed uit.
Have fun. ;-)

Heb dank heren voor deze positieve commentaren.
Dit doet mijn oude Volvohart goed! O-)
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.12.2012 - 21:27  ·  #5
Inderdaad mooie bijdrage!

Alleen kan hier nog wel bij vermeld worden dat bij een Volvo vanaf MY2007 deze shunt niet meer aanwezig is en dit dus via de can-bus geregeld wordt.

Bij deze modellen is aftermarket-xenon dus alleen mogelijk met een speciaal relais-setje.
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2012 - 23:30  ·  #6
Hartelijk dank voor de aanvulling Herby!
Ik heb hem als quote onder mijn posting gezet!
Groet, Hans
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 09:02  ·  #7
P.S. Herby.
Misschien een idee als je wat meer details post hier voor de Volvo's met CANbus.
Dus over het relais setje en manier van inbouwen? 8-)
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 10:49  ·  #8
Bij deze dan: :D

Je hebt een zogenaamde CANbus relais kabel nodig die de stroom voor de ballasten rechtstreeks van de accu afpakt. (zie foto's)
-
Het probleem bij de Volvomodellen met het nieuwere CANbus systeem is namelijk dat zodra de computer merkt dat er iets afwijkt aan de verlichting, deze voor de veiligheid direct de stroomaanvoer naar de bewuste lamp afsluit. (Xenonlamp flitst dan dus even aan en gaat gelijk weer uit)

Om de computer te misleiden is deze set daarom voorzien van 2 grote weerstanden die evenveel vermogen verbruiken als de standaard halogeenlampen.

Deze weerstanden (goudkleurig) worden trouwens erg heet, daarom moeten ze op een zo dik mogelijk stuk metaal van de auto worden gemonteerd, zodat de warmte kan worden afgevoerd.

Het setje is trouwens bij de meeste Xenon leveranciers te koop en kost ongeveer € 25,-
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 11:38  ·  #9
Toppie Herby! :D
Vriendelijk dank voor je bijdrage
Keep up the good works!
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 16:10  ·  #10
Quote door Herby

Inderdaad mooie bijdrage!

Volgens mij heb ik net zo'n setje CAN-bus kabels met weerstand erbij gekregen toen ze mijn mistlampen hebben veranderd in LED-lampen. Zoiets bungelt namelijk daar achter, maar die goudkleurige weerstand 'hangt' gewoon in de lucht, vastgemaakt met wat van die plasticbandjes (tyraps ?).
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 18:40  ·  #11

goudkleurige weerstand 'hangt' gewoon in de lucht, vastgemaakt met wat van die plasticbandjes (tyraps ?).

Dat noem ik dan een slordige montage. Die weerstanden worden namelijk bloedheet en als die ergens tegenaankomen (een kabelbundel bijvoorbeeld) kan dit kortsluiting veroorzaken. Beter om ze (zoals Herby al aanhaalde) te tegen metaal te bevestigen zodat ze de warmte beter kunnen afvoeren.
Mijns inziens ook beter voor de levensduur van de weerstanden. :'(
Dr.Dream
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 18:43  ·  #12
Quote door drborg

goudkleurige weerstand 'hangt' gewoon in de lucht, vastgemaakt met wat van die plasticbandjes (tyraps ?).

Dat noem ik dan een slordige montage. Die weerstanden worden namelijk bloedheet en als die ergens tegenaankomen (een kabelbundel bijvoorbeeld) kan dit kortsluiting veroorzaken. Beter om ze (zoals Herby al aanhaalde) te tegen metaal te bevestigen zodat ze de warmte beter kunnen afvoeren.
Mijns inziens ook beter voor de levensduur van de weerstanden. :'(

Ik denk dat het probleem is dat daar onder geen metaal zit, alleen maar kunststof en dat gaat dan aan de haal bij deze hitte :alien:
Ze hebben er wel een mooie stevige lus van gemaakt, die nergens iets raakt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 18:45  ·  #13
Leuk onderwerp voor het "Sticky" topic.
mennob88
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 05.12.2012 - 19:20  ·  #14
Mensen,

Ik heb inmiddels 3 sets gehad, hierin zat voor Canbus systemen iets ingebouwd, de 2 pilot systemen gingen flikkeren en vielen daarna uit.
Mijn laatste Philips xenon systeem heeft ook iets voor Canbus ingebouwd en blijven netjes aan, mooie houders erbij gekregen voor het netjes in te bouwen.

Zal over een paar dagen als ik een dag vrij heb laten zien hoe netjes het er bij mij in zit.
drborg
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2012 - 09:37  ·  #15
We zijn benieuwd Menno! :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0