De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

De werking en gebreken en hoe op te lossen.

 
 
 
 
 
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5085
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 09:42  ·  #1
Gezien het warme weer ontdekken mensen dat hun airco niet werkt.
Onderstaand enkele problemen die zich kunnen voordoen.

Aller eerst het airco systeem van onze Volvo is een systeem met een compressor met vaste opbrengst. Dit houdt in
De compressor met continu opbrengst kan niet continu meedraaien. Deze pomp draait altijd op zijn max opbrengst. Bij continu draaien zou het systeem te koud worden en dus bevriezen.
Er zit daarom een elektromagnetische koppeling in die de compressor in en uit laat schakelen afhankelijk van een paar factoren:
- de temperatuur in het systeem wordt geregeld met een drukschakelaar (pressorstaat)
- binnentemperatuur (Fan op je ecc paneel)
- buitentemperatuur ( Aan je spiegels)
- verdamper temperatuur (Bij je gaspedaal)

In onderstaand filmpje zie en hoor je hoe het systeem hoort te werken.
Als de pomp inschakelt voel je tijdens het rijden een licht schokje.
Bij stationair veranderd even je toerental.

https://www.youtube.com/watch?…e=youtu.be

De eerste problemen die zich kunnen voordoen.
De airco doet helemaal niks.
Als er te weinig koude middel in zit zal het systeem door beveiliging niet opstarten.
Een 2e optie is een lek in het systeem of perforatie van de condensor.

Voor deze twee dingen moet je eigenlijk eerst naar een garage met airco apparatuur voor het leeg halen en een druk test.

Bevriezing van de airco / verdamper.
Ik zal mijn symptoom beschrijven en hoe het is opgelost.
Zelf in Frankrijk bij 40 graden + er achter gekomen dat ons airco systeem kan bevriezen op de verdamper. De airco werkte super goed en gaf zeer koude lucht.
Op een gegeven moment bemerkte ik dat er uit de middelste ventilatie openingen een fijne mist kwam. Kort daarna viel de airco uit.

15 minuten of langer later begon hij weer te werken. Op een parkeerterrein langs de Peage merkte ik dat er ineens echt veel water onder mijn auto lag.
Als de verdamper ontdooit (Is) komt er bijna een halve liter water uit stromen.
(je weet zelf al hoeveel het lijkt bij een kopje water op de grond)

De meest simpele manier om er achter te komen of je systeem te goed werkt en bevriest is onder de motorkap te kijken. Waar de leidingen van de airco de auto ingaan zijn dan wit uitgeslagen van het ijs.


Oorzaak is een simpele sensor die Vida niet kan zien.


Deze sensor geeft als hij kapot is een verkeerde waarde door aan de aircopomp waardoor deze niet stopt met draaien. Uiteindelijk is het systeem zo koud dat de verdamper bevriest. Hierdoor slaat de airco uit omdat de druk te hoog wordt. (Pressorstaat)

Waar zit deze sensor.
Op onderstaande sensor zie je hem ter hoogte van het gaspedaal zitten.
Om hem te vervangen heb je alleen een torx T25 schroevendraaier nodig.



De sensor kost 21 euro bij de dealer.

Luchtspleet afstellen (Koppeling)
Als er op de koppeling van de airco te veel speling zit wordt hij warm en gaat slippen. Dit resulteert dat de airco zich uitschakelt tot het geheel weer koel genoeg is.

Een filmpje op youtube over de airco en hoe je het netjes afstelt door vulringen te verwijderen.
Luchtspleet afstellen vanaf 11:05.
https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs

De snelle manier met tyrips... Vanaf 6.35
https://www.youtube.com/watch?v=ReG1uQiMhm8

Beschrijving op papier
1- Auto fatsoenlijk opbokken
2- Rechter voorwiel verwijderen
3- Deel van binnenscherm losschroeven en omhoog klappen
4- Met de hand, min of meer op de tast, drie boutjes M5x25 in de driehoekige plaat draaien
5- Centrale M6-bout met ringsleutel 10 losdraaien. Deze zat bij mij nogal vast, dus heb ik m.b.v. een schroevendraaier tussen de 3 boutjes de poelie tegengehouden
6- De 3 boutjes met een steeksleutel beetje bij beetje steeds een stukje verder indraaien totdat de koppeling loskomt. Bij mij werkte dat niet zo geweldig, ik moest de koppeling nog wat loswrikken.
7- Bij het verwijderen van de koppeling goed opletten dat je de onderlegringetjes (shims) niet kwijtraakt
8- De 3 M5-boutjes verwijderen. In eerste instante zag ik helemaal geen shims! Bij nader onderzoek bleek dat ze "vastgeplakt" zaten in de bus van de koppeling
9- Toen ik ze eruit haalde bleken er 2 shims in te zitten van 0,3 en 0,8 mm (opgemeten met een gewone schuifmaat (Nonius-schaal)) Ik heb de 0,3 ring verwijderd
10- Voor zover dat mogelijk was heb ik gecontroleerd of er iets beschadigd was door het indraaien van de M5-boutjes, maar ik heb niets kunnen ontdekken.
11- Bij het terugplaatsen van de koppeling oppassen dat je de overgebleven shim niet verliest
12- Met de centrale M6-bout de koppeling weer vastzetten. Om de meedraaien van de poelie te voorkomen heb ik weer 2 M5-boutjes gebruikt.

Ik moet zelf nog de fan van het ECC paneel bij mijn S80 schoonmaken.
Maar gezien huidige temperaturen en het geheel werkt gaat de foto handleiding hiervan nog komen.
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 09:55  ·  #2
Erg fijn topic! Precies wat ik nodig heb om mijn probleem te kunnen defineren. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar je vervolg uitwerking.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 10:06  ·  #3
En waar zit de pressorstaat? Zou het ook kunnen dat die kapot gaat?
Ik vermoed een beetje dat dat bij mij het probleem is, omdat de airco bij hoge inspanning na 15 minuten stopt (geen bevriezing) en als die weinig inspanning hoeft te leveren, doet 'ie het rustig 50 minuten...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5085
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 10:29  ·  #4
Bij jou is het denk ik eerder de luchtspleet / koppeling.
Die wordt warm gaat slippen en valt uit.

Er moeten dan enkel vulringetjes uitgehaald worden waardoor het geheel wat strakker staat en minder slip is.
Hier hebben ze ongeveer een uur voor nodig.
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 11:23  ·  #5
miss stomme vraag.
maar moet een airco als je hem aan hebt , ook stoppen al die de temp heeft berijkt .
of loopt de airco gewoon door, en stop hij als je hem zelf weer uit zet ?
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 13:41  ·  #6
Zover ik weet geeft de airco pomp alles of niets, dus aan en uit. Als ie moet gaan koelen, zal die een tijdje aan blijven staan en wanneer de temperatuur bereikt is, zal die ook wat vaker uit gaan. De tussenpozen tussen uit en aan zullen wat langer worden, om de bereikte temperatuur constant te houden.

Ik ga zaterdag op vakantie. Volvo blijft thuis en de leaseclio wordt voor het karretje (van 1200kg) gespannen. De airco in de Clio doet t gelukkig prima. Zoals het er nu naar uit ziet, hebben we die zaterdag ook absoluut nodig.

Na de vakantie gaat mijn auto naar Airco service Derks in Almere. Hopelijk weet die het probleem snel te lokaliseren en verhelpen.
Iemand overigens ervaring met Derks?
laird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 34
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 02.07.2015 - 16:18  ·  #7
Ik heb dus ook het zelfde probleem dat na ongeveer 15/20 min ik in de auto warme lucht krijg met de airco aan.
Dan zet ik de airco uit, wacht 10 min en dan weer aan en dan wordt het weer koud.
Geen bevriezing.
Zal het dan de koppeling van de airco pomp zijn, of iets anders.
Als hij koud wordt wordt hij ook goed koud.
jawarik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 00:05  ·  #8
Morgen op autovakantie na frankrijk en ik kom er gister achter dat mijn airco het niet doet. ik ga de ECC fan morgen nog even schoonmaken. Kan iemand nog even meedenken of ik wat aan mijn spiegels - buitentemperatuur sensor kan doen. De rechter spiegel heb ik namelijk 4 weken geleden ergens tegen aan gereden. Alleen de spiegel viel eruit die ik erzelf terug kunnen plaatsen. ik zou graag willen weten waar die buitentemperatuur sensor zit en het of het nog doet.

De airco maakt trouwens nog wel geluid maar het wordt niet koud. Met zn vijfen naar frankrijk gaat zo wel een lange rit worden.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 01:23  ·  #9
Hmm, sensor in de buitenspiegels? Ik weet dat de linker buitenspiegel van mij vorig jaar vervangen is tussen de proefrit en de aflevering aan mij...
Zou daar ook nog een manko in kunnen zitten?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 12:09  ·  #10
EDIT :
Topic toegevoegd aan "Handige Linkjes".
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 17:49  ·  #11
onder aan de linker buiten spiegel zit de buitentemp sensor, bultje dat uitsteekt.
zal vanavond, als niemand anders het doet eens een en nader opzoeken in vida. je kunt m vast sowieso uitlezen met vida :yes:
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5085
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 17:54  ·  #12
Heb geen werkende vida dus kan je niet helpen.
laird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 34
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 18:08  ·  #13
Is er iemand in de omgeving van lelystad die een brug heeft.
Misschien een idee om dit met meerdere mensen tegelijk te doen.
Het stellen van de magneet koppeling van de airco pomp.
Mijn magneet koppeling heeft een afstand van meer dan 1mm.
De afstand moet tussen de 0,3/0,5mm zijn.

Door middel van de leuke ringetjes weg te halen of de as af slijpen is deze we te verstellen.

Ik heb van bovenaf de ruige tyrap manier geprobeerd, dit is haast niet te doen.
Is er iemand met een brug waarbij meedere het ook kunnen laten doen.
Zo te lezen op het forum hebben meer mensen last van het zelfde probleem.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 23:21  ·  #14
Dat is wel een idee.
Ik haak voor op korte termijn af: ga eerst ff 2 weken op vakantie.

Mocht er nog niks gebeurd zijn als ik terug ben, houd ik me aanbevolen.
laird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 34
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: De airco (Bevriezing en koppeling en ECC paneel)

 · 
Posted: 03.07.2015 - 23:25  ·  #15
Ik ben zeearend ga eerst 2/3 maanden zee op zodra ik terug ben kan ik pas iets doen.
Hier in Lelystad is een doe het zelf garage waar ik mischien iets kan regelen.
En natuurlijk zijn andere reparaties dan ook wel mogelijk.
Ze hebben al het apparatuur wel staan uit lees computer en dergelijke.
Misschien is dat wat.

Ik hou deze topic in de gaten en bij wat animo kan ik iets proberen te regelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0