Gezien het warme weer ontdekken mensen dat hun airco niet werkt.
Onderstaand enkele problemen die zich kunnen voordoen.
Aller eerst het airco systeem van onze Volvo is een systeem met een compressor met vaste opbrengst. Dit houdt in
De compressor met continu opbrengst kan niet continu meedraaien. Deze pomp draait altijd op zijn max opbrengst. Bij continu draaien zou het systeem te koud worden en dus bevriezen.
Er zit daarom een elektromagnetische koppeling in die de compressor in en uit laat schakelen afhankelijk van een paar factoren:
- de temperatuur in het systeem wordt geregeld met een drukschakelaar (pressorstaat)
- binnentemperatuur (Fan op je ecc paneel)
- buitentemperatuur ( Aan je spiegels)
- verdamper temperatuur (Bij je gaspedaal)
In onderstaand filmpje zie en hoor je hoe het systeem hoort te werken.
Als de pomp inschakelt voel je tijdens het rijden een licht schokje.
Bij stationair veranderd even je toerental.
https://www.youtube.com/watch?…e=youtu.be
De eerste problemen die zich kunnen voordoen.
De airco doet helemaal niks.
Als er te weinig koude middel in zit zal het systeem door beveiliging niet opstarten.
Een 2e optie is een lek in het systeem of perforatie van de condensor.
Voor deze twee dingen moet je eigenlijk eerst naar een garage met airco apparatuur voor het leeg halen en een druk test.
Bevriezing van de airco / verdamper.
Ik zal mijn symptoom beschrijven en hoe het is opgelost.
Zelf in Frankrijk bij 40 graden + er achter gekomen dat ons airco systeem kan bevriezen op de verdamper. De airco werkte super goed en gaf zeer koude lucht.
Op een gegeven moment bemerkte ik dat er uit de middelste ventilatie openingen een fijne mist kwam. Kort daarna viel de airco uit.
15 minuten of langer later begon hij weer te werken. Op een parkeerterrein langs de Peage merkte ik dat er ineens echt veel water onder mijn auto lag.
Als de verdamper ontdooit (Is) komt er bijna een halve liter water uit stromen.
(je weet zelf al hoeveel het lijkt bij een kopje water op de grond)
De meest simpele manier om er achter te komen of je systeem te goed werkt en bevriest is onder de motorkap te kijken. Waar de leidingen van de airco de auto ingaan zijn dan wit uitgeslagen van het ijs.
Oorzaak is een simpele sensor die Vida niet kan zien.
Deze sensor geeft als hij kapot is een verkeerde waarde door aan de aircopomp waardoor deze niet stopt met draaien. Uiteindelijk is het systeem zo koud dat de verdamper bevriest. Hierdoor slaat de airco uit omdat de druk te hoog wordt. (Pressorstaat)
Waar zit deze sensor.
Op onderstaande sensor zie je hem ter hoogte van het gaspedaal zitten.
Om hem te vervangen heb je alleen een torx T25 schroevendraaier nodig.
De sensor kost 21 euro bij de dealer.
Luchtspleet afstellen (Koppeling)
Als er op de koppeling van de airco te veel speling zit wordt hij warm en gaat slippen. Dit resulteert dat de airco zich uitschakelt tot het geheel weer koel genoeg is.
Een filmpje op youtube over de airco en hoe je het netjes afstelt door vulringen te verwijderen.
Luchtspleet afstellen vanaf 11:05.
https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs
De snelle manier met tyrips... Vanaf 6.35
https://www.youtube.com/watch?v=ReG1uQiMhm8
Beschrijving op papier
1- Auto fatsoenlijk opbokken
2- Rechter voorwiel verwijderen
3- Deel van binnenscherm losschroeven en omhoog klappen
4- Met de hand, min of meer op de tast, drie boutjes M5x25 in de driehoekige plaat draaien
5- Centrale M6-bout met ringsleutel 10 losdraaien. Deze zat bij mij nogal vast, dus heb ik m.b.v. een schroevendraaier tussen de 3 boutjes de poelie tegengehouden
6- De 3 boutjes met een steeksleutel beetje bij beetje steeds een stukje verder indraaien totdat de koppeling loskomt. Bij mij werkte dat niet zo geweldig, ik moest de koppeling nog wat loswrikken.
7- Bij het verwijderen van de koppeling goed opletten dat je de onderlegringetjes (shims) niet kwijtraakt
8- De 3 M5-boutjes verwijderen. In eerste instante zag ik helemaal geen shims! Bij nader onderzoek bleek dat ze "vastgeplakt" zaten in de bus van de koppeling
9- Toen ik ze eruit haalde bleken er 2 shims in te zitten van 0,3 en 0,8 mm (opgemeten met een gewone schuifmaat (Nonius-schaal)) Ik heb de 0,3 ring verwijderd
10- Voor zover dat mogelijk was heb ik gecontroleerd of er iets beschadigd was door het indraaien van de M5-boutjes, maar ik heb niets kunnen ontdekken.
11- Bij het terugplaatsen van de koppeling oppassen dat je de overgebleven shim niet verliest
12- Met de centrale M6-bout de koppeling weer vastzetten. Om de meedraaien van de poelie te voorkomen heb ik weer 2 M5-boutjes gebruikt.
Ik moet zelf nog de fan van het ECC paneel bij mijn S80 schoonmaken.
Maar gezien huidige temperaturen en het geheel werkt gaat de foto handleiding hiervan nog komen.
Onderstaand enkele problemen die zich kunnen voordoen.
Aller eerst het airco systeem van onze Volvo is een systeem met een compressor met vaste opbrengst. Dit houdt in
De compressor met continu opbrengst kan niet continu meedraaien. Deze pomp draait altijd op zijn max opbrengst. Bij continu draaien zou het systeem te koud worden en dus bevriezen.
Er zit daarom een elektromagnetische koppeling in die de compressor in en uit laat schakelen afhankelijk van een paar factoren:
- de temperatuur in het systeem wordt geregeld met een drukschakelaar (pressorstaat)
- binnentemperatuur (Fan op je ecc paneel)
- buitentemperatuur ( Aan je spiegels)
- verdamper temperatuur (Bij je gaspedaal)
In onderstaand filmpje zie en hoor je hoe het systeem hoort te werken.
Als de pomp inschakelt voel je tijdens het rijden een licht schokje.
Bij stationair veranderd even je toerental.
https://www.youtube.com/watch?…e=youtu.be
De eerste problemen die zich kunnen voordoen.
De airco doet helemaal niks.
Als er te weinig koude middel in zit zal het systeem door beveiliging niet opstarten.
Een 2e optie is een lek in het systeem of perforatie van de condensor.
Voor deze twee dingen moet je eigenlijk eerst naar een garage met airco apparatuur voor het leeg halen en een druk test.
Bevriezing van de airco / verdamper.
Ik zal mijn symptoom beschrijven en hoe het is opgelost.
Zelf in Frankrijk bij 40 graden + er achter gekomen dat ons airco systeem kan bevriezen op de verdamper. De airco werkte super goed en gaf zeer koude lucht.
Op een gegeven moment bemerkte ik dat er uit de middelste ventilatie openingen een fijne mist kwam. Kort daarna viel de airco uit.
15 minuten of langer later begon hij weer te werken. Op een parkeerterrein langs de Peage merkte ik dat er ineens echt veel water onder mijn auto lag.
Als de verdamper ontdooit (Is) komt er bijna een halve liter water uit stromen.
(je weet zelf al hoeveel het lijkt bij een kopje water op de grond)
De meest simpele manier om er achter te komen of je systeem te goed werkt en bevriest is onder de motorkap te kijken. Waar de leidingen van de airco de auto ingaan zijn dan wit uitgeslagen van het ijs.
Oorzaak is een simpele sensor die Vida niet kan zien.
Deze sensor geeft als hij kapot is een verkeerde waarde door aan de aircopomp waardoor deze niet stopt met draaien. Uiteindelijk is het systeem zo koud dat de verdamper bevriest. Hierdoor slaat de airco uit omdat de druk te hoog wordt. (Pressorstaat)
Waar zit deze sensor.
Op onderstaande sensor zie je hem ter hoogte van het gaspedaal zitten.
Om hem te vervangen heb je alleen een torx T25 schroevendraaier nodig.
De sensor kost 21 euro bij de dealer.
Luchtspleet afstellen (Koppeling)
Als er op de koppeling van de airco te veel speling zit wordt hij warm en gaat slippen. Dit resulteert dat de airco zich uitschakelt tot het geheel weer koel genoeg is.
Een filmpje op youtube over de airco en hoe je het netjes afstelt door vulringen te verwijderen.
Luchtspleet afstellen vanaf 11:05.
https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs
De snelle manier met tyrips... Vanaf 6.35
https://www.youtube.com/watch?v=ReG1uQiMhm8
Beschrijving op papier
1- Auto fatsoenlijk opbokken
2- Rechter voorwiel verwijderen
3- Deel van binnenscherm losschroeven en omhoog klappen
4- Met de hand, min of meer op de tast, drie boutjes M5x25 in de driehoekige plaat draaien
5- Centrale M6-bout met ringsleutel 10 losdraaien. Deze zat bij mij nogal vast, dus heb ik m.b.v. een schroevendraaier tussen de 3 boutjes de poelie tegengehouden
6- De 3 boutjes met een steeksleutel beetje bij beetje steeds een stukje verder indraaien totdat de koppeling loskomt. Bij mij werkte dat niet zo geweldig, ik moest de koppeling nog wat loswrikken.
7- Bij het verwijderen van de koppeling goed opletten dat je de onderlegringetjes (shims) niet kwijtraakt
8- De 3 M5-boutjes verwijderen. In eerste instante zag ik helemaal geen shims! Bij nader onderzoek bleek dat ze "vastgeplakt" zaten in de bus van de koppeling
9- Toen ik ze eruit haalde bleken er 2 shims in te zitten van 0,3 en 0,8 mm (opgemeten met een gewone schuifmaat (Nonius-schaal)) Ik heb de 0,3 ring verwijderd
10- Voor zover dat mogelijk was heb ik gecontroleerd of er iets beschadigd was door het indraaien van de M5-boutjes, maar ik heb niets kunnen ontdekken.
11- Bij het terugplaatsen van de koppeling oppassen dat je de overgebleven shim niet verliest
12- Met de centrale M6-bout de koppeling weer vastzetten. Om de meedraaien van de poelie te voorkomen heb ik weer 2 M5-boutjes gebruikt.
Ik moet zelf nog de fan van het ECC paneel bij mijn S80 schoonmaken.
Maar gezien huidige temperaturen en het geheel werkt gaat de foto handleiding hiervan nog komen.