Airco geen koude lucht

Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Airco geen koude lucht

· 
Posted: 03.07.2022 - 20:22  ·  #1
Onlangs een aantal onderdelen van het airco systeem vervangen. Afgelopen vrijdag gevuld, koude lucht, en nu (al) niet meer. Na het vullen een boodschap gedaan, toen kwam er moet moeite koude lucht uit. Zaterdag ook geen koude lucht, vele keren de aan/uit schakelaar geprobeerd, en toen opeens na ongeveer een kwartier kwam er koude lucht uit. Daarna niet meer.

Vervangen onderdelen:
-Condensor (Nissens)
-Compressor (Mahle)
-Druksensor (Mahle)

Het vullen was wel een dingetje, omdat de (standaard) connector van de airco vulinstallatie niet op de vulnippel van de condensor paste. Hoe vreemd dat ook klinkt, bij een merk als Nissens. Terug sturen kon niet omdat de onderdelen ergens in December 2021 had gekocht, en eind april is gemonteerd.. Uiteindelijk een stukje van de vulnippel afgeslepen. Hierna kon de nippel van de vul installatie wel aangesloten worden. Het systeem is vacuüm gezogen, dus het systeem is dicht, daarna is het vulmiddel is toegevoegd.

Ik heb met Vida de computer uit gelezen. Daar kwam "ECM-5000 AC-druksensor - Signaal ontbreekt" uit. De melding was met een geel balletje/stipje in het midden. Als ik me niet vergis, is het dan geen actieve melding. Wellicht is die melding ontstaan met het wisselen van de sensor. Ik heb die melding gewist, en is niet meer terug gekomen na een paar keer opnieuw starten.

Ik heb de ECM-AC-druk gemeten met Vida. De waardes waren 771,8 kPa, 839,5 kPa en 920,75 kPa. De verschillen zijn verklaarbaar, omdat ik een paar keer het gaspedaal indrukte. Van stationair lopen tot licht gas geven.

Ik heb wel het idee dat de compressor inschakelt, als ik de airco aan zet. Jet merk dan namelijk een kort verschil in vermogen van de motor.

Heeft iemand een idee in welke richting ik het nu moet gaan zoeken? Al vast bedankt.
oscar
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Airco geen koude lucht

· 
Posted: 03.07.2022 - 20:54  ·  #2
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2022 - 22:08  ·  #3
Quote door oscar

Heb je deze post al eens doorgenomen?

Ja, die had ik gelezen. Ik ben er vergeten bij te zetten dat ik een handmatige airco heb. Dus geen ecc met een mogelijk verstopte temperatuur sensor in bediening unit.

Systeem heeft het gedaan, en na een paar keer niets meer. Systeem is gevuld met 1kg, lekkage lijkt mij uitgesloten omdat alles nieuwe is, en bij het vullen kon het systeem vacuüm gezogen worden, wat betekent dat er geen lekkage is.

Geen fijne mist uit de ventilatie opening, geen ijsafzetting op de genoemde plek in het motor compartiment. geen water in de auto, of onder de auto.

Luchtspleet afstellen? Zou kunnen. Maar ik zou denken dat een nieuw exemplaar uit de doos goed afgesteld voor gebruik.

-
Veldweg
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.07.2022 - 22:51  ·  #4
Een vacuümtest is niet hetzelfde als een lektest.
Vaak wordt dit wel zo gezien/gedaan, maar het is niet hetzelfde en niet de bedoeling. Zijn ook de off. voorschriften als je je Stek wil halen.
Beetje vergezocht, maar het zou dus nog steeds een lek kunnen zijn.
Zijn de Schräderventielen ook afgesopt na het vullen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 03.07.2022 - 22:57  ·  #5
Naar wat ik lees is er niks afgesopt na montage nieuwe delen.
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 01:01  ·  #6
Dat is de vacuümtest geweest; dan heeft afsoppen geen nut :) Of je moet willen kijken of hij het vocht naar binnen zuigt, LOL!
BBS
VolvoV70forum core member
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 04:13  ·  #7
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 06:31  ·  #8
Aan de foto te zien niet op z’n profiel.

Na montage nieuwe delen, dan behoor je het systeem even af te persen en alle aansluitingen sop je dan even in met dreft en water dmv een plantenspuitje. Ook laat je het systeem dan even op druk staan en kijk je of de meterset terug is gelopen door evt lekkage die je niet kan zien.

Een vacuum test is verre van een lektest.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 11:06  ·  #9
Quote door BBS

Maar 1 kilo koudemiddel? Is dat niet gewoon veel te veel?

Nee staat op de sticker vlak bij de vulnippel. En het airco vul apparaat geeft ook 1 kilo aan als je het auto/motor type ingeeft.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 15:20  ·  #10
Je hebt een wat oudere V70 toch? De eerdere types hebben inderdaad meer koudemiddel dan de latere. De mijne heeft rond de 700 gram geloof ik
henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 15:28  ·  #11
Een vacuüm-test is inderdaad geen garantie voor geen lekkage
Er hoeft maar één afdichtringetje verkeerd te zitten wat bij de vacuüm-test niet is waar te nemen.
Dat merk je dan pas wanneer het systeem op druk is/komt
Zeepsoptestje of tracer bij het koudemiddel laat de lekkage (meestal) wel zien...
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.07.2022 - 20:48  ·  #12
Exact Henry. Tracer (uv vloeistof) gebruik ik nooit. Ik heb wel de lamp en bril er voor, maar vind het niet fijn werken. Aluminium corrosie licht vaak ook op als ‘uv vloeistof ‘ maar als je dat deel dan sopt lekt er meestal niks.

Er schijnt ook een andere tracer te zijn, een gas, die je met een sniffer kan detecteren. Erg kostbaar. Het geeft een richting, sop maakt het 100% duidelijk.

Het is soms een hele zoektocht, bijvoorbeeld bij een classic R die ik nu heb staan. Werken gaat het.

Selected quotes for multi-quoting:   0